چگونه شهرسازان شهرهای بهتری برای زندگی می‌سازند؟

هر ساله شهرسازان و انجمن‌های مردم نهاد در روز جهانی شهرسازی _۸ نوامبر_ گردهم می‌آیند تا بیان کنند چگونه می‌توان جهان اطرافمان و جایی که می‌خواهیم در آن زندگی، کار و بازی کنیم را ساخت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز جهانی شهرسازی توسط پروفسور "کارلوس ماریا دلا پائولرا" از بوئنوس آیرس در سال ۱۹۴۹ برای ترویج ارزش برنامه‌ریزی شهری در سراسر جهان نامگذاری شد. این روز یادآور جایگاه شهرسازان در جهت توسعه شهرها و ایجاد مکانی مطلوب برای زندگی است.

در این روز برنامه‌ریزان شهری بیش از ۳۰ کشور دستاوردهای خود را در کمک به ایجاد جوامع و مکان‌های پایدارتر با سخنرانی، برگزاری مسابقات برای کودکان، جمع آوری پول و رویدادهای خیریه، جوایز شهرسازی و جشنواره‌های خیابانی جشن می‌گیرند.

چرا روز جهانی برنامه‌ریزی شهر را جشن می‌گیریم؟

هر ساله برای جلب توجه به اهداف و پیشرفت فرایند برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای در سراسر جهان این روز را جشن می‌گیرند، یکی از اهداف این جشن ایجاد علاقه عمومی و حرفه‌ای به شهرسازی در سطح محلی و فراملی است. در این روز نسبت به آرمان‌های جامعه طراحان شهری که شهرسازان حرفه‌ای و عموم مردم را گردهم می‌آورد، شناخت ویژه‌ای ارائه می‌شود.

روز جهانی شهرسازی فرصتی است برای نگاه به برنامه‌ریزی شهری از منظر جهانی؛ رویدادی که ضمیر شهروندان و مقامات دولتی را به تاثیرات زیست محیطی ناشی از توسعه شهرها و قلمروها جلب می کند.

مشارکت مردم و متخصصان

هدف برنامه‌ریزی شهری افزایش کیفیت سکونت گاه‌های بشری جهان و محیط زیست آنها است. برای دستیابی به آرمان‌های برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای در سطح جهانی نه تنها متخصصان بلکه عموم مردم باید در برنامه‌ریزی شهری مشارکت کنند.

اینکه چگونه یک شهر تبدیل به شهری هوشمند و پایدار می‌شود نیازمند یادگیری استراتژی‌ها و ابزارهای بین‌المللی برای اتخاذ فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهت برنامه‌ریزی شهری و مدیریت بهتر شهر است‌.

در لندن هرساله همه طراحان و برنامه ریزان شهری، متخصصان محیط زیست، ساکنان، کودکان به این مناسبت دعوت می‌شوند تا مشخص کنند که برنامه ریزی خوب چیست و چگونه شهرسازان به ایجاد مکان‌هایی که ما و نسل‌های آینده می‌خواهیم در آن زندگی کنیم کمک می‌کنند.

روزی برای اتحاد شهرسازان

روز جهانی شهرسازی فرصتی برای متحد کردن شهرسازان و جلب برنامه ریزان شهری در سراسر جهان است. انجمن شهرسازی آمریکا در همکاری با بخش بین المللی APA، اسپانسر اصلی برپایی این برنامه است. این روز فرصتی عالی برای برنامه‌ریزی از دیدگاه جهانی است و APA اعضای خود را تشویق می‌کند تا در آن روز، چالش‌ها و راه حل‌های برنامه‌ریزی را در سراسر جهان در نظر بگیرند.

موسسه شهرسازان حرفه‌ای آمریکا (AICP) روز جهانی شهرسازی را به عنوان یک استراتژی برای ارتقاء گسترده آگاهی، حمایت و پشتیبانی از برنامه‌ریزی‌های اجتماعی و منطقه‌ای در میان عامه مردم و تمام سطوح دولتی اعلام و از این طریق، دستاوردهای خود را معرفی می‌کند.

ترویج تبادل جهانی در شهرهای پایدار

چگونه شهرسازان می‌توانند بهترین شیوه‌ها را در زمینه تخصصی خود خارج از مرزهای بین‌المللی شناسایی کنند؟ بر اساس روابط بین برنامه‌ریزان شهری، مقامات آلمانی و آمریکایی، در اجرای بسیاری از پروژه‌های خود به تبادل جهانی اطلاعات مربوط به آب و هوا و اجرای پروژه پرداختند.

شهرهای در حال توسعه در حال تلاش برای رفع معضل رشد سریع جمعیت و چالش‌های عمده تغییرات اقلیمی هستند. در مواردی سازمان‌های مردم نهاد آمریکایی (NGO) به این شهرها کمک کرده‌اند تا زیرساخت‌ها را ارتقاء دهند، مسکن را بهبود بخشیده و از محیط زیست محافظت کنند.

برنامه‌ریزی برای مهاجران و پناهجویان اقلیمی

به دلیل تغییرات آب و هوایی، ممکن است ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان مهاجرت کنند. گردهمایی شهرسازان یک دید کلی نسبت به دلایلی که باعث این مهاجرت می‌شود، مکان‌های ورود و خروج احتمالی مهاجران، سیاست‌های حاکم و پاسخ‌های احتمالی به این چالش ارائه می‌دهد.

ترجمه و تنظیم از: مهشید بهزادی- خبرنگار ایمنا

منابع:

https://www.rtpi.org.uk/the-rtpi-near-you/international/world-town-planning-day/

https://www.planning.org/international/worldtown/?sa=X&ved=۲ahUKEwjllYO۱l۸PeAhWSJHwKHccdClsQ۹QEwCnoECAUQAw

کد خبر 358205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.