هر کیلومتر خط قطار شهری اصفهان، ۳۵۰ میلیارد تومان

جلسه کمیته HSE مدیریت بحران و پدافند غیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با حضور دستگاه امنیتی امدادی و خدماتی در سازمان قطار شهری اصفهان با موضوع بررسی چالش‌ها و مسائل «خط دو مترو» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان در این جلسه با بیان اینکه اجرایی کردن پروژه مترو در اصفهان اهمیت زیادی داشت و از شهرداری اصفهان بابت تکمیل مترو تشکر می‌کنم، اظهار کرد: کارهای بزرگ از سوی شهرداری اصفهان در زمینه حمل و نقل صورت گرفته است، در کنار مترو، توسعه خطوط BRT، تاکسی و اتوبوس انجام شده و اقدامات شهرداری در زمینه مسائل ترافیکی و کاهش آلودگی هوا در شرایط اضطرار و بحران بسیار تحسین برانگیز بوده و جای تشکر دارد.

منصور شیشه‌فروش افزود: مترو برای استان و شهر اصفهان ارزش بسیاری دارد تا مردم در معرض آلودگی قرار نگیرند و ترافیک شهر اصفهان کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: بیان تجارب حوادث و مستندسازی آنها در پروژه‌های مترو اهمیت بسیاری دارد و همه ما مسئول هستیم که در هر طرح بزرگ، موضوعات مهم را مد نظر قرار دهیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان خاطرنشان کرد: باید برای حوادث مختلف سناریوهای لازم طراحی و در این خصوص با تشکیل تیم کارشناسی وظایف بخش‌های مختلف مشخص شود.

شیشه‌فروش در ادامه با بیان اینکه سال گذشته در همین ایام زلزله کرمانشاه اتفاق افتاد، اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر حدود ۲۲ هزار واحد مسکونی در کرمانشاه با محوریت اصفهان تعمیر شده، همچنین دو هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی با محوریت اصفهان تخریب و بازسازی شده و در این زمینه پیشرفت زیادی را مشاهده کردیم.

وی با تاکید بر اینکه برایند کلی اقدامات صورت گرفته در کرمانشاه مثبت بوده و اقدامات بسیاری در این زمینه عملیاتی شده است، گفت: باید در پروژه ها و طرح ها الزامات مدیریت پدافند و بحران وجود داشته باشد تا مانع بروز این اتفاقات ناگوار باشیم.

وی ادامه داد: مستندسازی در حوادث و اتفاقات مختلف اهمیت بسیاری دارد تا در موارد تکرار حادثه ایمنی زیر سوال نرود.

استفاده از تجربیات خط یک در احداث خط دو مترو

معاون فنی اجرایی سازمان قطار شهری اصفهان در این جلسه اظهارکرد: مطالعات کلی خطوط قطار شهری اصفهان از سال ۷۱ شروع و در نهایت بعد از سالها تلاش خط یک مترو، سال ۹۶ به پایان رسید.

فرشید فرداد با بیان اینکه در شهر اصفهان راه‌اندازی سه خط قطار شهری به عنوان اولویت مد نظر قرار گرفته است، افزود: بعد از خط یک که خط اصلی شمال- جنوبی اصفهان از شهرک قدس تا صفه اجرا شده است، خط دو به عنوان خط شرقی، غربی اصفهان حدفاصل زینبیه تا میدان شهدای خمینی شهر آغاز شده است، البته در تلاش هستیم در دو جبهه غربی، شرقی این خط را اجرا کنیم.

معاون فنی اجرایی سازمان قطار شهری اصفهان با بیان اینکه بخش اول خط دو قطار شهری از ایستگاه امام حسین (ع) در شهرک امام حسین (ع) تا میدان امام علی (ع) حفاری می شود، اظهارکرد: در حال حاضر TBM "اورهال" شده و به محض رسیدن "کاتِرهِد" TBM حفاری تونل‌های دوگانه از شرق به غرب و از غرب به شرق آغاز می‌شود.

وی افزود: عملیات اجرایی ایستگاههای حرم زینبیه، عاشق اصفهانی و عمان سامانی در خط دو نیز آغاز شده و TBM بعدی خط دو از ایستگاه کهندژ در غرب شروع و به میدان امام علی (ع) در شرق منتهی می‌شود، در واقع یک تونل از ایستگاه امام حسین(ع) واقع در شهرک امام حسین(ع) و یک تک تونل با یک TBM از غرب یعنی از کهندژ به میدان امام (ع) می رسد.

فرداد خاطرنشان کرد: ساخت مترو کار سخت و پیچیده‌ای است و هزینه‌های قابل توجهی به دنبال دارد، اما تلاش می‌کنیم بخش اول بهره برداری خط دو اصفهان در آینده نزدیک صورت گیرد.

وی با بیان اینکه هر کیلومتر خط قطار شهری در حال حاضر ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد، گفت: نیاز است مسئولان تمام ارگان‌ها با توجه به تجربیات خط یک همکاری‌های لازم را با سازمان قطار شهری داشته باشند.

معاون فنی اجرایی سازمان قطار شهری اصفهان تاکید کرد: پروژه مترو یک پروژه زیرزمینی است و در خط دو با توجه به معضلات ترافیکی در ایستگاههای زینبیه، عمان سامانی و ایستگاههای مرکزی خط دو به صورت حفاری از زیر اجرا می شود تا مشکل ترافیکی نداشته باشیم.

انتخاب مشاور پدافند غیرعامل برای خط دو مترو

در ادامه این جلسه، دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری اصفهان طی سخنانی پروژه مترو را یک پروژه همگانی و ملی خواند و گفت: باید نهایت تلاش صورت گیرد تا این پروژه در کوتاه ترین زمان ممکن به بهره برداری برسد.

احمدرضا مرادی اظهارکرد: خط دو قطار شهری اصفهان از سال گذشته آغاز شده و با هماهنگی صورت گرفته قبل از اجرای پروژه مشاور پدافند غیرعامل برای این خط انتخاب شد و در این خصوص اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: باید هماهنگی و اقدامات لازم در خصوص موارد بحران و پدافند صورت گیرد تا دستگاه‌های مختلف آمادگی اجرای پروژه را داشته باشند.

فعالیت ۵۰ کارشناس ایمنی و حفاظت در قطارشهری اصفهان

مدیر ایمنی و بهداشت سازمان قطار شهری اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: با توجه به اینکه خط دو به صورت زیرزمینی اجرا می‌شود، ضرورت دارد برای جلوگیری از حوادث، اقدامات پیش از بحران و هماهنگی بین دستگاه‌ها انجام شود.

مهدی امیری گفت: خوشبختانه میزان حوادث سازمان قطار شهری اصفهان بسیار اندک و نزدیک به صفر است، اما در صورت وقوع حوادث در پروژه‌های قطار شهری، تبعات نامناسبی برای شهر به دنبال دارد، زیرا این پروژه در محدوده شهری و در بافت اصلی شهر اجرایی می‌شود؛ بنابراین باید تلاش کرد که پیش از وقوع هرگونه حادثه، برنامه‌ریزی و هماهنگی مناسبی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تلاش‌های زیادی انجام شده تا ضریب ایمنی و مدیریت بحران در سازمان قطار شهری ارتقاء یابد، خاطرنشان کرد: در کل پروژههای سازمان قطار شهری نزدیک به ۵۰ کارشناس ایمنی و حفاظت فعالیت می‌کنند تا ایمنی مردم در این زمینه به بهترین شکل مناسب تأمین شود.

مدیر ایمنی و بهداشت سازمان قطار شهری اصفهان ادامه داد: کمیته ایمنی با محوریت مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان، جلسات مختلفی را در این خصوص برگزار و اقدامات لازم را انجام می دهد، همچنین مانورهای مختلف به منظور مدیریت موارد مختلف اجرایی می شود تا آمادگی لازم در خصوص مقابله با حوادث احتمالی را داشته باشیم.

 وی با بیان اینکه اقدامات مورد نیاز به منظور تحکیم‌سازی تونل‌ها در خط دو راه اندازی شده است، گفت: با این حال ضرورت دارد پیش بینی اقدامات ایمنی و پدافند صورت گیرد.

کد خبر 358179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.