۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲
راه نجات شرق چیست؟!

بیکاری بیش از ۲۰هزار سرپرست خانوار در شرق اصفهان به دلیل خشکی زاینده‌رود و در انزوا قرار گرفتن کشاورزی، مردم این منطقه را در تنگنای معیشت قرار داده به طوریکه در سال‌های اخیر تجمعات و اعتراض‌های بسیاری را از مردم این منطقه شاهد هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منطقه‌ای که زمانی مهد کشاورزی اصفهان به‌شمار می‌آمد در سال‌های اخیر به دلیل کمبود آب و خشکی زاینده‌رود شرایط بحرانی را سپری می کند، اما آن‌طور که باید مسائل ومشکلات این منطقه مورد توجه قرار نگرفته است.

هرچند مردم شرق اصفهان اعتقاد دارند که عاشق کشاورزی هستند و عمری را با این حرفه سپری کرده‌اند اما مسئولان نیز بر این باورند که با شرایط کم آبی موجود برای حل مشکل بیکاری در این منطقه باید راهکارهایی غیر از کشاورزی ارائه شود تا این معضل بیش از پیش به پدیده مهاجرت و شاید حاشیه‌نشینی دامن نزند.

توجه به قابلیت‌های اشتغال‌زایی دیگر در شرق استان اصفهان

زمین‌های بدون آب وکشت، ادوات کشاورزی رها شده و کشاورزان بیکار ازجمله مشکلاتی است که با ورود به منطقه شرق استان کاملاً محسوس وبه عبارتی توصیفی کوچک از شرایط بحرانی شرق اصفهان است و حتی باوجود طرح‌هایی همچون اشتغال پایدار و جایگزین که چندی پیش استاندار از آن خبر داد ، گویا اشتغال در شرق استان اصفهان کم کم به گره کوری مبدل شده به‌طوری‌که برخی از شرق اصفهان با عنوان "لکه‌ای بحرانی" نام می‌برند که باید به صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد.

در این راستا نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایمنا از خالی شدن حدود ۲۳۰ روستا در ۵ سال گذشته خبر می‌دهد که این اتفاق معنایی به غیر از شدت مشکلات روستانشینان ندارد، زیرا عواملی همچون توسعه‌نیافتگی کشاورزی مکانیزه و ‌اصلاح نشدن الگوی کشت، زودبازده نبودن زمین‌های کوچک، خشک‌سالی، نبود امکانات بهداشتی، درمانی، آموزشی، خدماتی و بی توجهی مسئولان موجب می‌شود که ساکنان این روستاها برای برخورداری از امکانات بهتر و یافتن شغلی جدید به شهرها مهاجرت ‌کنند. حال در منطقه شرق اصفهان که دارای روستاهای متعدد باقابلیت‌های فراوانی است لازم است که با توجه به اشتغال‌زایی در این منطقه، از مهاجرت ساکنان آن جلوگیری کرد.

ناهید تاج‌الدین درراستای ارائه راهکارهایی برای حل مشکل بیکاری ناشی از کم‌آبی در این منطقه، تصریح می‌کند: در رابطه با مشکلات شرق اصفهان توجه وتخصیص تسهیلات بیشتری ضرورت دارد به‌ویژه این‌که کشاورزی در این منطقه به دلیل کم‌آبی به انزوا کشیده شده است.

این نماینده مجلس می‌افزاید: در این شرایط، نکته قابل‌تأمل آن است که شرق استان به‌غیراز کشاورزی دارای قابلیت‌ها و ظرفیت‌های اشتغال‌زایی در زمینه صنایع‌دستی، گردشگری و استفاده از انرژی‌های نو بویژه خورشیدی است که می‌توان توسط آن‌ها تا حد زیاد مشکل اشتغال در این منطقه را رفع کرد.

وی با اشاره به بالا بودن ظرفیت تولید برق در اصفهان، می‌گوید: ۱۰درصد برق کشور توسط ۱۳ نیروگاه اصفهان تولید می‌شود، ضمن اینکه ۱۲ درصد برق مصرفی کشور در اصفهان مصرف می‌شود و این نشان می‌دهد به غیر از حفظ و بهسازی نیروگاه‌های موجود، باید دراندیشه ایجاد نیروگاه‌های جایگزین خورشیدی نیز باشیم.

تاج الدین خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه یکی از این پتانسیل‌ها اشتغال در منطقه شرق در زمینه انرژی خورشیدی است، می‌توان از این موقعیت استفاده‌ای بهینه کرد، درواقع جایگزینی انرژی حاصل از سوخت فسیلی با انرژی خورشیدی شرایط درآمدزایی مساعدی را برای خانواده‌های ساکن در روستاهای شرق استان ایجاد می‌کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه توسعه گردشگری در این منطقه از دیگر راهکارهای مقابله با بیکاری است، ادامه می‌دهد: ۲۳۰ اقامتگاه بوم گردی در استان داریم که تعداد زیادی از آن‌ها در شرق اصفهان قرار دارد ومی توان از این ظرفیت برای اشتغال در شرق استفاده کرد، به‌علاوه آنکه توسعه گردشگری سیاه در این منطقه نیز یکی دیگر از قابلیت‌های اشتغال‌زا است.

این عضو کمیسیون اجتماعی توضیح می‌دهد: در گردشگری سیاه، شخص به‌جای استفاده از مناطق خوش آب‌وهوا به‌طرف مکان‌های ناخوشایند می‌رود حال با توجه به موقعیت فعلی شرق مانند پیشروی کویر و مردن بیش از ۵۰۰ میلیون درخت، این منطقه برای چنین گردشگری بسیار مناسب به نظر می‌آید.

توسعه صنعتی منطقه شرق اصفهان

توسعه صنعت در شرق اصفهان یکی دیگر از راهکارهای موردنظر برای حل مشکلات این منطقه است اگرچه باوجود ایجاد شهرک‌های صنعتی در این منطقه در طول سال‌های اخیر انتظار می‌رفت حل مشکلات اشتغال و معیشت سریع‌تر انجام شود اما آنچه قابل‌تأمل است آنکه باوجود استقرار چندین شهرک صنعتی نه‌تنها مشکل اشتغال مردم منطقه حل‌نشده باقی‌مانده بلکه آلایندگی‌ها و مشکلات زیست‌محیطی نیز مهمان این بخش از اصفهان شده است.

این در حالی است که مردمان این منطقه سال‌های زیادی معیشت خود را از طریق کشاورزی می‌گذراندند اما امروز به دلیل خشکی زاینده‌رود شغل اصلی خود را ازدست‌داده و برای اشتغال در واحدهای صنعتی نیز با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

دراین‌باره مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان در گفتگو با ایمنا در رابطه با لزوم توجه به اشتغال‌زایی در منطقه شرق استان اصفهان، بیان می‌کند: مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاران واحدهای صنعتی برای سرمایه‌گذاری در شرق اصفهان در نظر گرفته‌شده که شامل دیگر مناطق کشور نمی‌شود.

محمدجواد بگی می افزاید: با توجه به تأثیرات منفی کم‌آبی بر بخش کشاورزی منطقه شرق استان، لازم است توسعه صنعتی این منطقه در اولویت فعالیت‌های شرکت شهرک‌های صنعتی استان و دولت قرار گیرد زیرا بی‌شک توسعه شهرک‌های صنعتی و صنایع در چنین مناطقی در اشتغال‌زایی ساکنانش بسیار تأثیرگذار است.

بگی با تأکید بر لزوم ارائه تسهیلات ویژه شرکت شهرک‌های صنعتی در این منطقه، می‌گوید: مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاران واحدهای صنعتی در شرق اصفهان در نظر گرفته‌شده که شامل دیگر مناطق کشور نمی شود.

وی میافزاید: این سرمایه‌گذاران در صورت بهره‌برداری پیش از موعد مقرر با تخفیف ۸۰ درصدی مواجه می‌شوند، در مجموع  پنج تا ۱۰ درصد از هزینه در ابتدای قرارداد از شخص سرمایه‌گذار صنعتی دریافت می‌شود و پس از دو سال تنفس مابقی اقساط در طول ۲۴ تا ۶۰ ماه دریافت خواهد شد و تخفیف ۸۰ درصدی هم شامل بهره‌برداری پیش از موعد مقرر است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان تصریح می کند: در واقع با ارائه تسهیلات و تلاش‌های این شرکت برای تأمین آب و امکانات موردنیاز شهرک‌ها و نواحی صنعتی شرق استان به شرایط توسعه اقتصادی، اشتغال منطقه، همچنین جذب سرمایه و جلوگیری از مهاجرت کمک زیادی می شود.

بگی در رابطه با اشتغال‌زایی مردم بومی منطقه در شهرک‌های صنعتی تأکید می کند: شرکت شهرک‌ها دخالتی در اشتغال نیروهای مورد نیاز این صنایع ندارد ولی پیشنهاد و توصیه جدی ما آن است که اداره کل کار و رفاه اجتماعی با یک برنامه‌ریزی اصولی شرایط به‌کارگیری نیروهای بومی و کشاورزان بیکار شده منطقه را در صنایع مستقر در شرق استان فراهم آورد.

وی یکی از وظایف اصلی شرکت شهرک‌های صنعتی استان را تأمین امکانات موردنیاز صنعتگران و شرکت‌های مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان عنوان می کند و می افزاید: حمایت از مناطق کمتر برخوردار استان به‌ویژه مناطق شرق اصفهان که اقتصاد آن‌ها در چند سال اخیر با چالش بسیاری روبرو بوده در اولویت فعالیت‌ها قرار دارد، البته حدود ۲۰ درصد از فعالیت شهرک‌های صنعتی استان مربوط به این منطقه است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان اظهار می کند: بالغ ‌بر ۱۱ شهرک صنعتی در شرق استان با کلیه زیرساخت‌ها آماده واگذاری است که شاید تعداد این واحدهای صنعتی از میزان واحدهای صنعتی ده استان بیشتر باشند.

بگی معتقد است تأمین آب یکی از مهم‌ترین مشکلات شهرک‌های صنعتی منطقه شرق اصفهان است ازاین‌رو تلاش شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان تأمین آب موردنیاز این صنایع در منطقه شرق است ضمن آنکه به دلیل مشکلات کم‌آبی باید توسعه صنایعی در این منطقه در دستور کار قرار گیرد که مصرف آب مناسب و حداقلی داشته باشد و از استقرار صنایع آب‌بَرممانعت شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام می کند: واحدهای صنعتی متوسط فعال در شهرک‌های صنعتی استان اصفهان که دارای بدهی به شرکت شهرک‌ها هستند و مشمول جریمه‌شده‌اند اگر تا پایان آبان‌ماه امسال برای پرداخت بدهی خود به شرکت شهرک‌ها مراجعه کنند، ۸۰ درصد از جریمه آن‌ها بخشیده می‌شود.

گزارش از: نفیسه زمانی‌نژاد، خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 358167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.