افشاگری خاشقچی درباره «ایران اینترنشنال» به قتل او منجر شد

خبرنگار روزنامه گاردین اعلام کرد: «جمال خاشقچی» به دلیل افشاگری او درباره تامین مالی شبکه «ایران اینترنشال» توسط ولیعهد سعودی و مشاور سابق دربار پادشاهی عربستان به قتل رسیده است.

به گزارش ایمنا، سعید کمالی دهقان خبرنگار گاردین در توئیتی نوشت: می توانم تاکید کنم که جمال خاشقچی به این دلیل کشته شد که صبح ۲۶ سپتامبر از استانبول با من تماس گرفت و فاش کرد که محمد بن‌سلمان و سعود القحطانی شبکه ایران اینترنشنال در لندن را تامین مالی می کنند.

این خبرنگار در توئیت دیگر افزود: از گاردین و ترکیه می خواهم که توئیت من را تایید کنند. خبرنگار گاردین همچنین از خانواده و دوستانش خواسته است که در شرایط فعلی با وی تماس نگیرند.

روزنامه گاردین چندی پیش به نقل از منابعی که نام نبرده بود، نوشت: القحطانی نماینده تام‌الاختیار اطلاعاتی بن‌سلمان، در تامین بودجه تلویزیون ایران اینترنشنال دست داشته است.

این روزنامه تاکید کرد: عربستان که کوچکترین انتقادی از سیاست های خود را برنمی تابد حالا شبکه ای راه انداخته است تا از طریق فعالیت‌های جانبدارانه آن رقیب منطقه‌ای خود ایران را تحت فشار قرار دهد.

در گزارش این نشریه انگلیسی آمده بود: بودجه تلویزیون ایران اینترنشنال مستقر در لندن از طریق شرکتی تامین می شود که رییس آن یک تاجر عربستانی است. این تاجر با بن‌سلمان که به عقیده بسیاری در قتل خاشقچی دست داشته است روابط نزدیکی دارد.

گاردین در ادامه به بررسی منبع بودجه هنگفت این شبکه پرداخت و نوشت: عربستان سعودی ۲۵۰ میلیون دلار برای راه اندازی ایران اینترنشنال که هیچگونه درآمدی از طریق تبلیغات ندارد هزینه کرده است.

به نوشته این رسانه انگلیسی، اوایل تابستان سال جاری، تلویزیون ایران اینترنشنال به دلیل پوشش خبری زنده گردهمایی منافقین در پاریس که با عربستان سعودی پیوندهایی دارد مورد انتقاد قرار گرفت.

از طرف دیگر اقدام این شبکه تلویزیونی در قرار دادن آنتن زنده در اختیار سخنگوی گروهی که از حمله تروریستی در اهواز تمجید کرده بود، نیز «آفکام» نهاد ناظر بر فعالیت رسانه ها در انگلیس را برآن داشت تا در مورد این شبکه تحقیقات کند.

منبع:ایرنا

کد خبر 358126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.