نقش مهم استرس در ابتلا به سندرم "قلب شکسسته"

سندرم قلب شکسته یکی از عوارض مخرب استرس است که بسیار شبیه حمله قلبی بوده و زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سندرم قلب شکسته که با نام "تاکوتسوبو کاردیومیوپاتی" (takotsubo cardiomyopathy) نیز شناخته می‌شود، عارضه‌ای است که با درد  ناگهانی و شدید قفسه سینه و تنگی نفس همراه است. اگرچه مبتلایان به حمله قلبی نیز ممکن است شرایط مشابهی را تجربه کنند، اما سندرم  قلب شکسته باعث مسدود شدن  شریان‌ها نمی‌شود.

این عارضه به طور موقت بر توانایی پمپاژ کردن قلب اثر می‌گذارد. مبتلایان به این سندرم ممکن است دچار درد ناگهانی قفسه سینه شوند و نشانه‌هایی مشابه سکته قلبی را تجربه کنند. در واقع رویدادهای استرس زا که در طول زندگی اتفاق می افتد باعث فشار آوردن بر قلب افراد میشود.

 بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد افرادی که شوک قلبی عروقی (cardiogenic shock) را یکی از عوارض سندرم شکسته قلبی است، تجربه می کنند در معرض خطر مرگ و میر زودهنگام و یا مرگ در سال های بعدی عمر خود قرار می گیرند. مطالعات گسترده سال ۲۰۱۸ تایید کرده است که اختلال روانی ناشی از اضطراب یا افسردگی می‌تواند خطر ابتلای  افراد به حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد.

ارتباط میان افسردگی و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی موضوع جدیدی نیست. اما بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که استرس در این میان نقش واسطه‌ای مهمی را ایفا می‌کند. یکی از اتفاقات ناگوار قلبی عروقی که از استرس شدید ناشی می‌شود، سندرم قلب شکسته است که یک بیماری نادر بوده و  زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علائم سندرم قلب شکسته بسیار شبیه حمله قلبی است. اتفاقی که در این بیماری می افتد این است که طی آن، بخشی از قلب بزرگ شده و به طور صحیح خون را پمپاژ نمی‌کند.

برخی محققان معتقد هستند که هورمون‌های ناشی از استرس که در واکنش به احساسات شدید مانند خشم، عصبانیت یا تعجب زیاد و ... ایجاد می‌شوند، باعث ایجاد این عارضه می شوند. اما خبر خوب دیگر اینکه اکثر افرادی که دچار این سندرم می‌شوند، در عرض چند هفته به طور کامل بهبود می‌یابند.

ممکن است سندرم قلب شکسته منجر به مرگ افراد شود،‌ اما مرگ ناشی از آن معمولا پدیده‌ای بسیار نادر بوده که به دلیل همزمان شدن با بیماری های رخ می‌دهد. از آنجا که این سندرم یکی از عوارض زیان بار استرس بر سلامت افراد است، می ‌توان با  افزایش آگاهی نسبت به این وضعیت و کنترل استرس روزانه از دست این عارضه در امان ماند.

کد خبر 358111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.