بیماری‌های جسمی استفاده دائمی از تکنولوژی‌های روز چیست؟

متخصص فیزیوتراپی و درمان‌های غیرجراحی ستون فقرات گفت: نشستن چند ساعته پشت سیستم و استفاده طولانی مدت از تبلت و دیگر تکنولوژی‌های روزمره باعث کاهش عملکرد قلبی و عروقی، عضلانی واستخوانی و عملکرد ریوی می‌شود.

عبد الکریم کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آسیب‌های استفاده دایمی از رایانه و تلفن همراه برای اشخاص، اظهار کرد: امروزه یکی از اختلالات شایع جسمی برای افراد استفاده مداوم از رایانه، موبایل، لپ تاپ، تلفن همراه و دیگر وسایل تکنولوژیکی روز است.

وی با تاکید به اینکه کودکان معمولا از از سنین سه یا چهار سالگی  شروع به کار با موبایل و رایانه می‌کنند و تا سنین بسیار بالا همواره این مشکل در بین خانواده‌ها وجود دارد، افزود: با بروز این مشکل و استفاده دایمی بچه‌ها و بزرگسالان از تکنولوژی‌ها روز بسیاری از پدران و مادران ها سوال می‌کنند که با بی‌تحرکی فرزندان و استفاده  ساعت‌های طولانی مدت آنها از تلفن همراه و رایانه چه برخوردی کنند.

این متخصص فیزیوتراپی و درمان‌های غیرجراحی ستون فقرات با بیان اینکه بایستی والدین برای استفاده کودکان کم سن و سال از تکنولوژی‌های روزمره برنامه زمانی مشخصی را تعیین کنند، ادامه داد: باید کودکان در طول روز ساعت مشخصی را با تلفن همراه و تبلت کار کنند.

وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی و زمان بندی استفاده از تکنولوژی‌های روز برای کودکان بسیار مهم است. این برنامه زمانی مشخص دو ساعت صبح و یک ساعت بعد ظهر است و کودکان قبل از خواب نباید با این وسایل کار کنند.

کریمی یادآور شد: استفاده از تلفن همراه و تبلت قبل از خواب باعث تاثیر نامطلوبی بر روی بینایی کودکان شده و خواب آنها را نیز مختل می کند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت اشخاص در هنگام انجام کار با کامپیوتر و تلفن همراه نیز حایز اهمیت ویژه‌ای است، اظهار کرد: قرار گرفتن مداوم سر به سمت پایین و خیره شدن به تلفن همراه و رایانه و تبلت در مدت زمان کوتاهی موجب بروز دردهای گردن، کتف، شانه، خستگی عضلات می‌شود و ممکن است که نیاز به درمان‌های پیچیده و طولانی مدتی برای رفع این دردها باشد.

متخصص فیزیوتراپی و درمان‌های غیرجراحی ستون فقرات با بیان اینکه نوع وضعیت مناسب اشخاص و قرار گرفتن متعادل آنها هنگام انجام کار با این وسایل مهم است، افزود: منظور این است که ارتفاع میز و صندلی بایستی مناسب باشد و قرار گیری رایانه هم به گونه‌ای باشد که فرزندان مجبور نباشند که سر را مرتب به سمت پایین نگه  دارند و بتوانند با وضعیت کاملا راحت و با تکیه دادن به صندلی و با داشتن ارتفاع مناسب به انجام کار روزمره مشغول شوند.

وی تاکید کرد: استفاده نکردن از این وسایل الکترونیکی قبل از خواب از فراهم شدن خواب‌های آشفته قبل از خواب جلوگیری می‌کند. بنابراین مهم‌ترین نکته در کار با این وسایل الکترونیک و پیشرفته روز اختصاص زمان محدود به استفاده است.

کریمی با اشاره به اینکه بعد از مدت زمان سه ربع و یک ساعت کار با وسایل الکترونیکی داشتن تحرک مهم است، گفت: بایستی اشخاص بعد از سه ربع و یک ساعت کار با موبایل و رایانه و تبلت به مدت ۱۰ دقیقه تحرک کنند و حرکاتی متفاوت مانند پیاده‌روی، رفت و برگشت به منظور خوردن یک لیوان آب و قدم زدن را داشته باشند.

وی یادآورشد: نشستن چند ساعته پشت سیستم و استفاده طولانی مدت از تبلت و دیگر تکنولوژی‌های روزمره باعث کاهش عملکرد قلبی و عروقی، عضلانی واستخوانی و عملکرد ریوی می‌شود.

متخصص فیزیوتراپی و درمان‌های غیرجراحی ستون فقرات گفت: علاوه بر رعایت همه این موارد تنظیم ارتفاع  و فاصله بدن افراد از سیستم و وسایل تکنولوژی در هنگام استفاده و توجه به زمان محدود برای پیشگیری از بروزعوارض جسمی برای بدن بسیار مهم است.

کد خبر 358110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.