چالش با سیاست خارجی ظریف

نمایندگان استان اصفهان در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مختلف اظهار نظر کردند، اما طرح سؤال از وزیر امور خارجه در مورد برجام و اموال بابک زنجانی، دعوت از رییس جمهور برای خدمت بیشتر به مردم و عضویت در شورای عالی پرستاری برخی از مهمترین فعالیت‌هایشان بوده است.

به گزارش ایمنا، مجلس شورای اسلامی در هفته ای که گذشت تنها دو روز جلسه داشت و البته جلسه روز یکشنبه به دلیل تمایل نمایندگان مجلس برای حضور در راهپیمایی ۱۳ آبان، ساعت ۱۰ صبح به کار خود پایان داد.

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر به همراه ۵ تن از نمایندگان دیگر سوالاتی حول سه محور مختلف از وزیر امور خارجه مطرح کردند و محمد جواد ظریف در مجلس روز دوشنبه-۱۴ آبان- به این سؤالات پاسخ داد.

دلیگانی: در موضوع بابک زنجانی و برجام چه کردید؟

سوال نخست حاجی دلیگانی پیرامون عدم همکاری وزارت خارجه با قوه قضائیه برای ردیابی اموال بابک زنجانی در خارج از کشور بود. حاجی دلیگانی به نمایندگی از طرف نمایندگان سوال کننده با یادآوری این موضوع که دیپلماسی فعال جهت حفظ منافع جمهوری اسلامی از وظایف مسلم وزارت خارجه است، بیان کرد: چرا در ردیابی اموال و ارزهای خارج شده از سوی زنجانی با قوه قضائیه همکاری صورت نگرفته است.

موضوع سوال بعدی درباره این بود که براساس چه مجوز قانونی بعد از اجرایی شدن برجام توافق محرمانه با نماینده آمریکا امضا شد. موضوع سوال سوم هم این بود که وقتی در مذاکرات برجام زورتان به طرف‌های مقابل نرسید، چرا از طریق مجلس گزارشی از آن به مردم ارائه ندادید، آیا مردم نامحرم بودند یا مجلس یا هر دو.

در قضیه بابک زنجانی درخواستی نبوده که پیگیری نکرده باشیم

در پاسخ محمد جواد ظریف با بیان این که آمریکا می‌خواست فروش نفت ایران را به صفر برساند، گفت:در مورد حمایت وزارت خارجه از تلاش‌های جمهوری اسلامی برای استرداد اموال بابک زنجانی به کشور، نقش وزارت خارجه نقش حمایتی است، ما موظف هستیم اقدامات دستگاه قضایی را پیگیری کنیم و درخواست‌هایی که دستگاه‌های مختلف برای تخلفات صورت گرفته داشتند را دنبال کنیم که وزارت خارجه این کار را انجام داده و درخواستی نبوده که پیگیری نکرده باشد.

ظریف درخصوص امضای اسنادی بعد از برجام توضیح داد: عنوان شده است که چرا سندهای امضا شده بعد از برجام در معرض دید عموم قرار نگرفته است، اما موضوع این است که بعد از برجام سندی امضا نشده است و هر چه بوده در معرض دید عموم از سوی سایت ما، سایت اروپایی ها و محافل خبری قرار گرفته است.

زور آمریکا به ما نرسید

وزیر امور خارجه در این باره که گفته می شود زور آنها در برجام نرسیده است، گفت: واقعیت این است که برجام حاصل توافق چندجانبه است، هیچ طرفی نمی تواند در مذاکره به همه خواسته های خود برسد. آمریکا دراین مذاکرات به دنبال آن بود که برنامه‌های هسته‌ای ایران متوقف شود. فوردو نه تنها تعطیل شود که به اصطلاح ما در آن گِل گرفته شود. آنها ده ها خواسته دیگر داشتند که به هیچکدام نرسیدند و در واقع زور آنها نرسید.

پس از توضیحات ظریف و انجام رای گیری از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس، ۱۱۲ رای موافق و ۶۶ رای مخالف و ۸ رای ممتنع  در نهایت نمایندگان از پاسخ وزیر امور خارجه در زمینه ردیابی اموال بابک زنجانی در خارج از کشور و عدم ارائه گزارش به مجلس در خصوص برجام و امضای توافق محرمانه با نماینده آمریکا قانع شدند.

عابدی عضو ناظر در شورای عالی نظام پرستاری شد

 نمایندگان در نشست علنی روز دوشنبه- ۱۴ آبان- مجلس شورای اسلامی، حیدرعلی عابدی که از طرف کمیسیون بهداشت مجلس برای عضویت در شورای عالی نظام پرستاری معرفی شده بود را با ۱۱۷ رأی موافق از مجموع ۱۳۰ رأی ماخوذه برای این سمت انتخاب کردند.

اعلام منتفی شدن استیضاح وزیر کشور

بعد از مطرح شدن احتمال برگزاری جلسه استیضاح وزیر کشور در کمیسیون شوراها، اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم و سخنگوی کمیسیون شوراها روز دوشنبه-۱۴ آبان- اعلام کرد: نمایندگان درخواست کننده استیضاح امضاهای خود را پس گرفتند و دیگر استیضاح وزیر کشور منتفی است، لذا کمیسیون شوراها در امور داخلی کشور جلسه‌ای برای بررسی استیضاح ندارد.

دعوت از رییس جمهور به اشتغالزایی و حفظ حقوق شهروندی

حسینعلی حاجی‌دلیگانی همچنین روز دوشنبه- ۱۴ آبان- در نطق میان‌دستور خود اظهار کرد: از حماسه‌سازان ۱۳ آبان تشکر می‌کنم که در این روز ملی شعار مرگ بر آمریکا سر دادند، اما باید توجه کنیم این حضور حماسی وظیفه همه ما را سنگین می‌کند چرا که مقام معظم رهبری فرموده‌اند بالاترین مبارزه با استکبار خدمت صادقانه به مردم است.

وی افزود: آقای رییس جمهور از این فرصت که برای اولین بار در اختیار یک رییس جمهور قرار گرفته، برای حل مشکلات کشور استفاده کنید. شما رییس شورای هماهنگی سران سه قوه هستید. مجلس از شما حمایت می‌کند و مقام معظم رهبری اختیاراتی را به شما داده پس از این فرصت‌ها استفاده کنید. بر اساس اصول ۶۰ و ۱۱۳ قانون اساسی شما وظیفه اجرای قانون اساسی را دارید. حقوق شهروندی را مورد اهتمام قرار دهید. شما مسئولیت اجرایی دارید. مجلس از شما حمایت می‌کند. حجت بر شما و ما تمام است تا خدمت صادقانه کنید.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای رییس جمهور اصل ۲۸ قانون اساسی دولت را به ایجاد شغل برای مردم موظف کرده. مردم در این خصوص مشکل دارند. چهار میلیون نفر در کشور بیکار داریم. به داد جوانان تحصیلکرده برسید.

سؤال نمایندگان از مسئولان اجرایی

 روز دوشنبه، ۱۴ آبان ماه

سوال سیدجواد ساداتی نژاد، نماینده کاشان از وزیر امور خارجه درخصوص امضای غیرکارشناسی سند ۲۰۳۰ و اقدامات وزارت خارجه به منظور پیشگیری ازتکرار در مجامع بین المللی.

سوال حسینعلی حاجی دلیگانی، جواد کریمی قدوسی و علیرضا سلیمی نمایندگان شاهین شهر، مشهد و محلات از وزیر امور خارجه درخصوص اقدامات لازم در برابر طرح دعاوی ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی.

سوال سمیه محمودی، نماینده شهرضا و تعدادی از نمایندگان از وزیر فرهنگ درخصوص عدم شفافیت در سازمان اوقاف و امور خیریه.

کد خبر 358089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.