تجدید میثاق دوباره عاشقان ائمه اطهار با امامزاده شاه خراسان

لنجان-سی ومین روز از ماه صفر در گاه‌شماری هجری قمری، روز حزن و اندوه در میان مسلمانان بویژه شیعیان جهان است، چراکه در این روز هشتمسن اختر تابناک امامت و ولایت به شهادت رسید، از این جهت مردمان لنجان در بقعه امامزاده «شاه خراسون» حضور یافته و با برگزاری عزاداری اندوهشان را به نمایش می گذاشتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، سی ومین روز از ماه صفر در گاه‌شماری هجری قمری، روز حزن و اندوه در میان مسلمانان به ویژه شیعیان جهان است، چراکه در این روز هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت به شهادت رسید، از این جهت مردمان لنجان از قدیم یاد این روز را زنده داشته، مجلس برپا می‌ کردند و غربت این امام همام می‌ گریستند، و آنان که استطاعت مالی داشتند به زیارت حضرت می‌ رفتند و آنان که موفق به این مهم نمی شدند در بقعه امامزاده «شاه خراسون» حضور یافته و با برگزاری عزاداری اندوهشان را به نمایش می گذاشتند و آنان معتقد بودند حضور در بقاع متبرکه و صحن امامزادگان روح و جان آدمی را در جریان یک ارتباط، صیقل داده به گونه ای که از کدورت‌ها و ناپاکی‌ها خلاص می‌ شود و این تأثیرپذیری، در پرتو الگوبرداری از رفتار، منش، خُلق و خوی، حَسَنات و تمایلات انسان‌های بزرگ همچون انبیأ و اولیای الهی به دست می آید.

بنای بقعه امامزاده «شاه خراسان» در شمال روستای «هاردنگ» از توابع شهر «چرمهین» و در بخش «باغ بهادران» شهرستان لنجان  و ۵۷ کیلومتری اصفهان واقع شده، فضای درونی این بقعه بسیار ساده و فاقد هرگونه تزیینی است و هیچ گونه آثار تاریخی در آنجا مشاهده نمی شود، اما حضور این امامزاده واجب الاتعظیم تحولات ارزشمندی را از حیث روحی و دینی برای مردم این منطقه به همراه داشته و همواره مورد توجه بسیاری از مردم شهرستان لنجان و دیگر استان ها بوده است.

امروز نیز همچون سال های گذشته صحن امامزاده شاه خراسان با پرچم ها و بیرق های سیاه زینت داده شده بود و هرکس به نوعی سعی داشت رونق بخش عزاداری حضرت امام رضا(ع) باشد. آیین های مختلف عزاداری و سوگواری از سوی هیئت ها و دستجات عزاداری در صحن  بقعه امامزاده «شاه خراسان»   برگزار شد. یکی از سنت های دیرین در سالروز شهادت امام رضا(ع) و به ویژه آخرین روز ماه صفر برپایی سفره‌های احسان و نذری است و خانواده‌های لنجانی برای برآورده شدن حاجات خود سفره‌های احسان و نذری را نه تنها در منازل خود بلکه در صحن امامزادگان رپا می‌کنند و در این روز نیز توزیع احسان در بین مردم جلوه ای خاص را در این مکان مقدس رقم زده بود.

پیرمردی که در کنار در ورودی امامزاده ایستاد بود، می گوید: من سال های زیادی است که برای عرض ارادت به این امامزاده می آیم و اعتقاد خاصی به امامزاده شاه خراسان (ع) دارم و همیشه سعی می کنم هر ماه سری به این امامزاده بزنم.

وی ادامه می دهد: به نظرم شما هم اگر از زندگی ماشینی خسته شده اید و می خواهید از مشکلات روزمره زندگی دمی آسوده شوید و به معنویت برسید هرازگاهی سری به این امامزاده بزرگوار بزنید.

محسن صادقی یکی از ساکنان روستای هاردنگ نیز عنوان می کند: بسیاری از روحانیون می گویند امام زمان(عج) در وقت ظهور به باطن انسان ها نگاه می‌کنند و برخلاف ماموریت بقیه ائمه که به ظاهر افراد نیز دقت می‌کردند و از خیلی چیزها چشم پوشی می‌کردند امام عصر(عج) این وظیفه را ندارند.

وی ادامه می دهد: اگر امروز به زیارت می‌آییم تا به حرم‌های مطهر امامزاده شاه خراسان مشرف شویم، به دلیل این است که باطن نورانی این امامزاده واجب التعظیم سرفصل و سرلوحه زندگی ما باشد و با کسب معرفت در زمان ظهور امام عصر(عج) بتوانیم از یاران با وفای ایشان باشیم.

این شهروند لنجانی خاطرنشان می کند: اگر چه عزاداران برای زیارت امام‌زاده شاه خراسان می‌آیند و توقعی ندارند اما ما به عنوان مجاوران این امامزاده واجب التعظیم وظایفی داریم که باید به بهترین شکل ممکن ایفا کنیم و رسم ائمه اطهار(ع) را به جا بیاوریم و امیدواریم میزبان خوبی برای زائران باشیم.

مهدی صفرخانلو در حاشیه آیین عزاداری در بقعه امامزاده «شاه خراسان» در گفت و گو با خبرگار ایمنا با بیان اینکه امامزادگان هر منطقه ستارگان فروزان و شکوفه‌های شجره طیبه در آن منطقه هستند، اظهار می کند: اشتیاق مسلمانان برای زیارت امامزادگان واجب التعظیم، بر کسی پوشیده نیست چراکه آنان بهترین ملجأ برای خود را حضور در حرم ائمه اطهار(ع) و امامزادگان می دانند.

وی با بیان اینکه بااستفاده از ظرفیت امامزادگان باید به جنگ دشمنان در جنگ نرم رفت، می افزاید: باید توجه داشت تبدیل شدن امامزادگان و بقاع متبرکه به قطب فرهنگی همواره از دغدغه‌های مقام معظم رهبری بوده و ایشان بر این مهم تاکید فراوان داشته و دارند از این رو باید با مهندسی فرهنگی و کارهای ویژه به سمتی حرکت کنیم که بقاع متبرکه در شهرستان لنجان به قطب فرهنگی تبدیل شود.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح می کند: حضور خودجوش مردم به ویژه نسل جوان در این اماکن مقدس و متبرک، ظرفیت خوبی است که باید با سیاست‌گذاری در حوزه فرهنگی از این فرصت‌ها و گردهمایی‌های مردمی به خوبی استفاده کرد.

حسین صفری اظهار می کند: براساس مدارک و اقوال بزرگان امامزاده بهاالدین معروف به شاه خراسان از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع) بوده و دوران حیاط ایشان به دوره صفوی – دوره قاجار باز می گردد و این بقعه به شماره ۲۶۱۷۶ به تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ در ردیف آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه بقعه متبرکه امامزاده شاهخراسان بین دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری و همچنین واقع شده است، می افزاید: بقعه متبرکه این امامزاده عظیم الشان در محوطه ای با وسعت ۱۱ هکتار واقع شده و از موقعیت مکانی و آب وهوایی ممتازی برخوردار است و اشتیاق برای زیارت و عرض ارادت و توسل به محضر شریف و نورانی این امامزاده(ع) همچنین برخورداری منطقه از آب و هوای بسیار گوارا و مطلوب و طبیعت بکر و زیبا برای تفریح و گردشگری و فاصله گرفتن از دغدغه‌های روزمره زندگی، سبب شد تا خیل عظیم زائر و مسافر و گردشگر، از نقاط مختلف میهن اسلامی در این مکان مذهبی حضور یابند.

حجت الاسلام داود صائبی، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان با بیان اینکه وجود مرقد مطهر امامزادگان به خصوص امامزادگان شاخص، یادمان بزرگی از حضرات معصومین(ع) در کشور است، تصریح می کند: موقعیت مناسب مکانی امامزاده شاه خراسان و برگزاری آیین های کهن عزاداری در این مکان باعث شده این امامزاده سالانه میزبان خیل عظیمان زائران از اقصی نقاط منطقه باشد چراکه بسیاری از افراد نذورات خود را به این امامزاده می آورند و در بین مردم تقسیم می کنند تا توسلی و تمسکی بجویند و خود را به آرامش روحانی برسانند.

وی ادامه می دهد: با توجه به اینکه بقاع متبرکه بهترین و تاثیرگذارترین مکان ها برای اجرای برنامه های فرهنگی محسوب می شوند اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان تلاش کرده با استفاده از ظرفیت های موجود با برنامه ریزی لازم، زمینه برگزاری برنامه های فرهنگی در جوار بقاع متبرکه را فراهم کند.

حجت الاسلام داوود صائبی می گوید امام رضا(ع) از لحظه خروج از مدینه٬ هدف دعوت مامون را به شهادت رساندن ایشان بیان کردند و در مسیر با عبور از شهرها٬ به تبیین ولایت اهل بیت(ع) پرداختند تا جایی که دستگاه حاکم مانع ورود امام شد.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان تصریح می کند: امام رضا (ع) با تدبیر و خردورزی که داشتند، مصلحت دیدند که با ارایه شرایط خاصی، ولایت عهدی را بپذیرند، مامون هم باور نمی کرد با این شرایط، جریان به سود امام رضا (ع) تمام شود ولی برخلاف خواسته مامون، شرایط به نفع امام و جامعه اسلامی رقم خورد.

وی ادامه می دهد: حضور امام رضا (ع) در ایران و مخصوصا در خراسان را باید نقطه عطف مهم در گسترش تشیع در ایران محسوب کرد چرا که دوران حیات امام رضا(ع) دوران اوج گیری گرایش مردم به اهل بیت(ع) و گسترش پایگاه های مردمی این خاندان بود.

صائبی اضافه می کند: تاریخ نشان می‌دهد، از همان قرن اول تا قرن سوم ه. ق به خصوص در آغاز قرن سوم پس از ورود امام هشتم (ع) به خراسان، امامزادگان بسیاری که معتقد به مذهب تشیع بودند، به ایران آمده‌اند و با توجه به اینکه ایرانیان پیوند محبت آمیزی با خاندان رسالت داشتند، زمینهٔ گرایش شیعی در ایران بسیار خوب و مساعد بود و همین مسئله در جذب آل رسول به سوی ایران اثر به سزای داشت.

وی عنوان می کند: وجود بارگاه‌های امامزادگان در همه جای شهرستان لنجان به طور پراکنده نیز از این واقعیت پرده بر می‌دارد که افراد بسیاری از آل رسول (ص) و بستگان آن‌ها به ایران آمده‌اند به گونه ای که فصلی جدیدی را در راستای توسعه و استحکام روند تکاملی تشیع سیاسی و اعتقادی رقم زد.

کد خبر 358081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.