الگوی سبک زندگی رضوی کامل‌ترین شیوه برای رسیدن به کمال است

لنجان-امام جمعه باغبادران گفت:شیوه زندگی پیشوای هشتم شیعیان تجلی کامل سبک زندگی اسلامی است، از این رو باید با مطالعه سیره زندگی امام رضا(ع) و تبیین سیره عملی و نظری ایشان در این مسیر گام برداریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت‌الاسلام علیرضا فرهنگ در جمع عزاداران با اشاره به سالروز شهادت امام رضا(ع) اظهار کرد: امام رضا(ع) همچون دیگر امامان معصوم دارای کمالات و فضایل اخلاقی انسانی در مرتبه اعلی بودند و آن چنان در قلّه شکوهمند کمال و فضیلت قرار داشتند که نه تنها دوستان و پیروان این امام همام، بلکه دشمنان کینه‌توز و سرسخت نیز، ایشان را مدح و ستایش کرده‌اند.

وی افزود: پیشوای هشتم شیعیان دارای دانش بیکران بوده‌اند و بر اندیشمندان و متفکران علوم مختلف برتری داشته‌اند به گونه‌ای که در تمام جلسات و مناظره‌های سنگین و پیچیده بر تمام دانشمندان عصر خود غلبه می‌کردند، در این میان باید گفت امام رضا(ع) با هر کسی بحث و مناظره می‌کردند در پایان نتیجه این بود که طرف مقابل به فضیلت، برتری و دانش سرشار ایشان اعتراف می‌کرد و در برابر استدلال‌های قوی و محکم این امام همام سر تعظیم فرود می‌آورد.

امام جمعه باغبادران تصریح کرد: امام رضا(ع) در روزگاری که امامت الهی در منظر عام در حد پادشاهی و ولایتعهدی تنزّل یافته بود، از عقل و خرد خود بیشترین بهره را بردند و با تشکیل مناظرات و احتجاجات عقلانی، خردورزان را جذب خویش کردند و عده‌ای از آنها را به راه اصلی و حجت ظاهری و امامت هدایت کردند.

وی ادامه داد: آن حضرت در تمام عرصه‌های زندگی به ویژه عرصه سیاسی رفتاری کاملاً حکیمانه و خردورزانه داشتند و پذیرش ولایتعهدی در دوران امامت ایشان نیز یک موضع کاملاً عاقلانه بود که توانست تمام نقشه‌های شوم مأمون را خنثی کند.

فرهنگ اضافه کرد: نتیجه این خردورزی و تدبیر آن شد که افرادی که حتی امام را نمی‌شناختند یا بغض آن حضرت را در دل داشتند با این تدبیر حکیمانه جزء عاشقان و شیفتگان امام رضا(ع) قرار گرفتند و از سوی دیگر نه تنها مأمون نتوانست معارضان و مخالفان شیعه را به خود خوشبین کند، بلکه امام‌(ع) با تغییر دیدگاه آنان محور امید و تقویت روحیه آنان شد.

وی عنوان کرد: امام رضا(ع) به مسئله دفاع فرهنگی و علمی از کیان اسلام و جلوگیری منطقی از بدعت‌ها و گمراهی‌ها توجه ویژه داشتند و در تحقق آن تلاش‌های بسیاری انجام دادند، در سیره هشتمین ستاره فروزان آسمان امامت و ولایت ترویج انس با قرآن به وضوح دیده می‌شود و آن بزرگوار هر سه روز یک بار تمام قرآن را تلاوت و در آیات آن تدبّر می‌کردند.

امام جمعه باغبادران امام رضا(ع) را پاسدار نماز دانست و گفت: همه پیامبران، امامان و اولیاء خدا حرمت نماز را به بهترین وجه حفظ کرده، آن را با کیفیت بسیار عالی اقامه می‌کردند و از منظر امام رضا(ع) هیچ عملی برتر و با ارزش‌تر از نماز نیست و آن را در اول وقت اقامه می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: امام هشتم به هیچ قیمتی فضیلت نماز اول وقت را از دست نمی‌دادند، حتی در مهم‌ترین جلسات سیاسی و علمی امام به نماز اول وقت اهمیّت می‌دادند و اینگونه اقامه می‌کردند.

فرهنگ متذکر شد: وقتی مأمون با ولایتعهدی امام رضا(ع) چیزی بدست نیاورد و احساس شکست و خسران کرد، در صدد جبران خطای فاحش خود برآمد و تنها راه آن را نیز توسل به شهید کردن امام رضا دید.

وی الگوی سبک زندگی رضوی را کامل‌ترین شیوه برای رسیدن به کمال دانست و تصریح کرد: شیوه زندگی پیشوای هشتم شیعیان تجلی کامل سبک زندگی اسلامی است، از این رو باید با مطالعه سیره زندگی امام رضا(ع) و تبیین سیره عملی و نظری ایشان در این مسیر گام برداریم.

کد خبر 358054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.