آیین تعزیه‌خوانی قودجان در فراز و نشیب تاریخ

خوانسار- بزرگترین آیین تعزیه‌خوانی ایران در قودجان خوانسار اجرا می‌شود. این مراسم قدمتی ۳۰۰ ساله دارد و هر سال با شکوه خاصی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان خوانسار، روستای گردشگری قودجان با طبیعتی سرسبز و خوش آب و هوا در حومه شمالی شهر خوانسار قرار گرفته است.

در روستای گردشگری قودجان آیین تعزیه‌خوانی با قدمت ۳۰۰ ساله طبق یک سنت دیرینه هر سال از روز اربعین حسینی تا پایان ماه صفر برگزار می شود.

در سال‌های اخیر با مشارکت خیران در جوار بارگاه دو تن از طفلان امام موسی بن جعفر(ع) حسینیه‌ای به نام حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) در متراژ یک هزار و ۱۸۰ مترمربع در سه طبقه برای محل برگزاری آیین تعزیه‌خوانی قودجان ساخته شده است.

سالن‌های مجاور حسینیه حدود ۱۰ هزار مترمربع مساحت دارد که از طریق سیستم مداربسته به صورت آنلاین نمایش اجرای مراسم را پوشش می‌دهد.

بیش از ۵۰۰ نفر از عاشقان مکتب عاشورایی با عنوان خادم اباعبدالله‌الحسین(ع) در قسمت‌های مختلف در این مدت شبانه‌روزی به عزاداران خدمات می‌دهند و اجرای مراسم را پشتیبانی می‌کنند.

تعزیه‌خوانی قودجان بزرگترین تعزیه‌خوانی ایران است چرا که ۱۸ تعزیه از جمله تعزیه‌های "غریب" یعنی آنهایی که ممکن است حتی چند دهه خوانده نشده باشد، اجرا می‌شود.

در این آیین مذهبی سنتی هر سال جمعیتی بالغ بر ۲۰ هزار نفر از مشتاقان و علاقمندان به آیین سنتی تعزیه‌خوانی از فاصله دور و نزدیک حضور می‌یابند.

 برخی عقیده دارند بهترین روش ترویج فرهنگ واقعه کربلا و عاشورای حسینی آیین تعزیه‌خوانی است؛ زیرا می‌تواند به نحو احسن درک واقعه عاشورا را برای مخاطبان ملموس کند و پیام آن را منتقل کند

تعزیه یک هنر سنتی آیینی است که شامل اشقیاخوان، اولیاخوان، زمانه‌خوان، موزیک و لباس است و در هر صحنه تعزیه یک نوع لباس خاص پوشیده می‌شود.

آیین تعزیه‌خوانی قودجان به عنوان میراث ناملموس‌ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و مقدمات ثبت جهانی این آیین در سازمان  یونسکو فراهم شده است.

کد خبر 358052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.