حذف تکالیف شب در مدارس اصفهان آغاز شد

رییس اداره پیش دبستانی و دوره اول ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: طرح "حذف تکالیف شب و جایگزین تکالیف مهارت محور" به صورت آزمایشی در سه هزار و ۶۷۳ کلاس در سطح استان اصفهان در پایه اول تا سوم ابتدایی اجرا می‌شود.

نسرین باباپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه طرح "حذف تکالیف شب و جایگزین تکالیف مهارت محور" به صورت آزمایشی  در سه هزار و ۶۷۳ کلاس در سطح استان در پایه اول تا سوم ابتدایی اجرا می‌شود، اظهار کرد: طرح "حذف تکالیف شب و جایگزین تکالیف مهارت محور" از سمت معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مطرح شده  که از ۱۹ آبان ماه امسال بخش‌نامه آن به همه مدارس مدنظر ارسال و اجرایی خواهد شد.

وی افزود: طرح "حذف تکالیف شب و جایگزین تکالیف مهارت محور" در کلاس‌های اول تا سوم پایه ابتدایی  که جمعیت آنها بین ۱۵ تا ۲۶ نفر است به صورت آزمایشی اجرا تا نتایج آن  مورد بررسی قرار گیرد.

رییس اداره پیش دبستانی و دوره اول ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه هدف از اجرای طرح "حذف تکالیف شب و جایگزین تکالیف مهارت محور" با رویکرد مهارت محوری و افزایش هماهنگی یادگیری‌ها مبتنی با نیازهای فردی و اجتماعی دانش‌آموزان است، ادامه داد:  در این طرح تکالیف به نحوی برای دانش‌آموزان تدوین شده تا در حوزه مهارت‌آموزی منطبق با محیط واقعی زندگی آنها باشد نه به صورت رونویسی و یا تکالیفی که جنبه تمرینی دارد.

وی با بیان اینکه اهداف دیگری نیز برای اجرای طرح "حذف تکالیف شب و جایگزین تکالیف مهارت محور" پیش بینی شده، اضافه کرد: کاهش نگرانی‌های مخرب ناشی از انجام تکالیف سنتی در دانش‌آموز و خانواده‌ها، کاهش وزن کیف دانش‌آموز و آسیب‌های جسمانی ناشی از سنگینی کیف، ایجاد زمینه استمرار در یادگیری دانش‌آموزان در داخل و خارج از کلاس درس و  تقویت مهارت‌های زندگی، علمی، ادبی، هنری  و اجتماعی در طول برنامه‌های درسی است.

باباپور با بیان اینکه معلم با توجه به تجربه و خلاقیت و همچنین با استفاده از بسته پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش فعالیت عملی متنوع خود را با توجه به ویژگی‌ها شرایط دانش‌آموزان طراحی و اجرا می‌کند، افزود: در بسته پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به حوزه‌های مختلف تحت عنوان جدول "راهنمای طراحی فعالیت‌های یادگیری" پرداخته که در این جدول موضوعات اصلی  را تعیین و بر اساس این موضوعات زمینه‌های فعالیت را مشخص کرده است.

وی تصریح کرد:  به عنوان مثال در جدول "راهنمای طراحی فعالیت‌های یادگیری" مطرح کرده برای تقویت مهارت خواندن دانش‌آموزان به جای  تکالیف شب  کتاب‌های داستان و شعر جایگزین شود یا برای آموزش مهارت‌های زندگی برای دانش‌آموزان تکالیفی مشخص شود تا توانایی حل مسئله، تصمیم گیری، ارتباط با دیگران را بالا ببرد یا برای حفاظت از محیط زیست تکالیفی برای دانش‌آموزان مشخص شود تا منجر به توسعه فضای سبز، اهمیت به  آب، کاهش آلودگی صوتی، دیداری، هوا و راه‌های دفع زباله شود.

رییس اداره پیش دبستانی و دوره اول ابتدایی آموزش و پرورش اسستان  اصفهان خاطرنشان کرد: اجرای طرح "حذف تکالیف شب و جایگزین تکالیف مهارت محور" رایگان است  اما اجرای این طرح در کلاس‌های پر جمعیت به دلیل عدم کنترل کلاس توسط معلم  امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه کارگروه استانی برای آموزش همه معلمان پایه اول تا سوم ابتدایی در کارگاه‌های آموزشی پیش بینی شده اما شرکت در این کارگاه‌های آموزشی برای معلمانی که کلاس‌ها پرجمعیت دارند، کاملاً اختیاری است، ادامه داد: در این کارگاه‌های آموزشی در کنار آموزش به دنبال ایجاد انگیزه برای معلمان کلاس‌های پر جمعیت هستیم تا به نحوی علاقمند به  اجرای طرح "حذف تکالیف شب و جایگزین تکالیف مهارت محور" شوند تا گاهی در خلال برنامه درسی خود این  مهارت‌های آموزشی را در دستور کار خود قرار دهند.

کد خبر 358043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.