۱۰۰ مدرسه حوزه‌های علمیه وقفی اصفهان در تصرف آموزش و پرورش و بهداشت است

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان اصفهان گفت: از ۱۵۰ مدرسه علمیه استان اصفهان که از قدیم وقف بوده‌اند، در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰ مدرسه در تصرف آموزش وپرورش و وزارت بهداشت هستند.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام رضا صادقی در دیدار آیت‌الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه در کاشان، با ارائه گزارشی از فعالیت های این اداره کل، از وجود ۱۵ هزار ۲۰۰ موقوفه و۴۵ هزار رقبه در استان خبرداد و اظهار کرد: بیشترین وقفیات استان در زمینه حوزه‌های علمیه، مساجد، تکایا و اماکن عام المنفعه است.

وی با بیان اینکه پنج هزار و ۳۱۶ مسجد، ۹۷۰ حسینیه و تعدادی زیادی حوزه علمیه در سطح استان اصفهان وقف هستند، به از بین رفتن وقفیات زیادی در زمان رضاه شاه و پسرش اشاره کرد و افزود: بسیاری از موقوفات در حال حاضر در تصرف وزارت بهداشت و آموزش وپرورش می باشند.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان اصفهان با بیان این که از ۱۵۰ مدرسه علمیه استان اصفهان که از قدیم وقف بوده‌اند، در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰ مدرسه در تصرف آموزش وپرورش و وزارت بهداشت هستند، اظهار کرد: در شهرهای اصفهان و کاشان مدارس فنی و حرفه‌ای وقفی تصرف شده‌ای از زمان رضا شاه داریم که ۵۰ هزار متر مربع وسعت دارند و هرمتر مربع زمین آن سه میلیون تومان ارزش دارد که به دنبال احیای آنها هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی با بیان اینکه تاکنون پنج حوزه علمیه که درسطح استان اصفهان وقف و در تصرف بعضی از ارگان‌ها بوده‌اند، بازگردانده شده‌اند، گفت: مدرسه علمیه‌ای داریم که شیخ عباس قمی در آن تدریس کرده است، اما با تغییر آن هم اکنون در اختیار آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه تمام دستگاه‌های اداری استان اصفهان و شهرستان کاشان به نوعی مستاجر اوقاف هستند و حق وقف را نمی دهند، افزود: هر آنچه که نام وقف روی آن آمده، ولو ۳۰۰ سال هم مسیر وقف را منحرف کرده باشند ، عاقبت به وقف بر می‌گردند .

کد خبر 358027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.