عدم ثبات مدیریتی به آموزش و پرورش استان آسیب می‌زند

یک کارشناس امور آموزشی معتقد است که تغییرات زودهنگام در راس مدیریت آموزش و پرورش استان اصفهان توجیهی نداشته و این تغییر به استحکام این سیستم آسیب خواهد زد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بی ثباتی در مدیریت آموزش و پرورش استان اصفهان بیش از یک سال است که دیده می‌شود و در این بازه زمانی تاکنون سه مدیرکل برای این سیستم مهم و تاثیرگذار با ۸۳۰ هزار دانش ‌آموز و ۶۰ هزار فرهنگی انتخاب شده است ، اما هنوز هم روند مدیریتی این اداره جای انتقادات زیادی را برای دلسوزان عرصه آموزش و پرورش استان اصفهان فراهم کرده است.

 انتخاب مدیرکل آموزش و پرورش انتقاداتی را در بخش‌های مختلف استان اصفهان به همراه داشته است، شورای اسلامی شهر اصفهان یکی از نهادهای منتقد به مدیریت آموزش و پرورش بوده است و علیرضا نصر اصفهانی در این خصوص با توجه به مطالبات شهروندان در خصوص ایجاد ثبات در مدیریت آموزش و پرورش استان اصفهان تاکنون بیش از چهار بار در جلسات علنی شورای شهر انتقاداتی را در خصوص این امر داشته است.

همچنین رحیم محمدی، کارشناس امور آموزش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، بی‌ثباتی در مدیریت دستگاهی مانند آموزش و پرورش  را باعث به‌وجود آمدن مشکلات زیادی دانست و گفت: ثبات مدیریتی بسیار مهم است، مدیریت ناپایدار به هر دستگاهی آسیب خواهد زد هر مدیری سلیقه و عقاید خود را دارد. هر سیستم با یک پایداری و استحکام است که رو به جلو حرکت می‌کند و اگر تکلیف سازمان از رأس خود نامشخص باشد قاعدتاً این سیستم فرآیند استحکام و پایداری خود را از دست خواهد داد. این آسیب در دستگاه بزرگ و مهمی مانند آموزش و پرورش بیشتر خواهد بود.

این کارشناس ادامه داد: تصمیمات باید از رأس گرفته شود؛ ساختار آموزش و پرورش از بالا به پایین است. هیچ دلیلی برای این تغییر در مدیریت آموزش و پرورش استان وجود ندارد، مگر اینکه دلیلی داشته باشد که نتوانند بگویند و یا اینکه خود مدیرکل استعفا داده باشد.

وی ادامه داد: مدیرکل سابق زمان زیادی در این منصب نبوده است و نمی‌توان به ارزیابی عملکردش پرداخت و در مورد این تغییر، وزیر باید پاسخگو باشد.

محمدی درباره برخی اظهار نظرات در مورد سیاسی بودن این انتصاب به‌واسطه فشارهایی که از نمایندگان مجلس استان اصفهان به وزارت آمده است، اظهار کرد: تغییرات در استان و خصوصاً در آموزش و پرورش، به دلیل تأثیرگذاری زیاد در جامعه و ضریب نفوذ بالا در خانواده‌ها و دستگاه‌های اجرایی، باعث ورود نمایندگان به این مسائل می‌شود و آن‌ها نیز دغدغه‌هایی دارند و بدون شک با هر نیتی ورود پیدا خواهند کرد که این مسئله ، نظام تصمیم‌گیری آموزش و پرورش را با مشکل مواجه می‌کند.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات مسئولان به جایی می‌رسند که متوجه انتصاب اشتباه خود می‌شوند و سعی در تغییر آن دارند، تاکید کرد: باید مسیری را طی کنیم که دخالت‌های سیاسی کمترین تاثیر را در آموزش پرورش داشته باشد و انتصاب‌ها علمی و تخصصی انجام شود؛ مسیر ارتقاء شغلی مدیران درست طی شود. مدیران منتصب باید شناخت درستی از آموزش و پرورش داشته باشند ضمن اینکه آموزش و پرورش یک دستگاه اثرگذار و مردمی است که سیاسی‌ها هم منافع زیادی در بحث آموزش و پرورش دارند.

کد خبر 358005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.