احداث ۲۰۰هزار واحد مسکونی توسط شرکت عمران شهرهای جدید

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق دستور وزیر راه‌و شهرسازی مبنی بر تشکیل کارگروهی ویژه در حوزه مسکن، شهرهای جدید مسئولیت عرضه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در این مناطق را تا سال ۱۴۰۰ برعهده دارد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب الله طاهرخانی در نشست با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه مجموعه شهرهای جدید ظرفیت ویژه‌ای برای پیشرفت کلانشهرها و کاهش مشکلات آن‌ها در حوزه‌های مختلف دارد، اظهار کرد: سیاست ایجاد شهرهای جدید برای رفع مشکلات کلان‌شهرها در اسکان جمعیت رو به رشد کشور در اواخر دهه ۶۰ اتخاذ و به کار گرفته شده است.

 مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید افزود: هدف اولیه از ایجاد شهرهای جدید مکان‌یابی مناسب، ایجاد شرایط و امکانات قابل قبول برای جمعیت سرریز کلانشهرها بود تا از بروز و توسعه حاشیه‌نشینی جلوگیری شود، در این راستا ۱۷ شهر جدید در آن زمان مکان‌یابی و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شد.

طاهرخانی با بیان اینکه متأسفانه این سیاست از ابتدا دارای مشکلات قابل توجهی بود، اضافه کرد: هزینه تأمین زیرساخت‌ها در شهرهای جدید بسیار بالا و سنگین است، این درحالی است که تمامی هزینه‌های مذکور از ابتدا بر عهده وزارت راه و شهرسازی نهاده شده که به همین دلیل فرآیند اجرا و تکمیل این شهرها را با کندی روبه‌رو کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی چاره‌اندیشی نکردن در حوزه حمل و نقل این شهرها را یکی دیگر از مشکلات مجموعه سیاست ایجاد شهرهای جدید دانست و گفت: این موضوع به مرور زمان باعث شد تا از اقبال مردم برای سکونت در این مناطق کاسته شده و از جذابیت‌ شهرها کم شود.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید براینکه مجموعه شهرهای جدید ظرفیت ویژه‌ای در جهت پیشرفت کلانشهرها و کاهش مشکلات آن‌ها از قبیل آلودگی، ترافیک و کیفیت پایین زندگی دارد گفت: اگر کمبودهای فعلی شهرهای جدید در تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی رفع شود بی شک می‌تواند پاسخ مناسبی برای حل مشکل مسکن در سطح کشور داشته باشند.

وی با اشاره به رویکرد جدید شرکت عمران شهرهای جدید در احداث ۵۰ هزار واحد مسکونی با کیفیت در سطح کشور اعلام کرد: این رویکرد بر مدل مشارکت بخش خصوصی استوار بوده و آورده ما تنها زمین و پروانه ساخت آن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود با تأکید براینکه اگر در حوزه مسکن سیاست درستی اعمال نشود قطعا با گسترش حاشیه‌نشینی مواجه خواهیم شد گفت: بدون شک شهرهای جدید این توان را دارند تا بخشی از عرضه مسکن در کشور را بر عهده بگیرند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص مشکلات سایت مسکن مهر شهرهای جدید نیز بیان کرد: تأمین قیر و افزایش قیمت مصالح ساختمانی از مهمترین مشکلات این حوزه به شمار می‌رود، متأسفانه بسیاری از قراردادهای آماده‌سازی ما به دلیل کمبود قیر دچار مشکل و متوقف شده‌اند، از سویی دیگر مردم نیز تحمل افزایش هزینه‌ها را ندارند به همین دلیل انتظار می‌رود که دولت و نظام باید در رفع این مشکلات به موضوع ورود پیدا کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که مجموعه شهرهای جدید سیاست استفاده از بخش خصوصی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است، گفت: در حال حاضر عمدتا مراحل احداث ساختمان‌ها تمام شده و تأمین خدمات باقی مانده که تحت سیاست ایجاد مراکز محله در سطح شهرهای جدید در حال اجرا قرار دارد، مراکزی که تأمین خدمات انتفاعی و غیرانتفاعی را به طور همزمان بر عهده دارند.

کد خبر 357994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.