نرخ شیوع اعتیاد در بین دانش‌آموزان و کارگران نگران‌کننده است

لنجان-دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت:نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در بین قشر کارگری و دانش آموزان را نگران کننده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، اصغر هدایت در نشست شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر شهرستان لنجان اظهار کرد: حوزه اعتیاد به مواد مخدر دارای قدمتی حدود شش هزار سال بوده و با وجود اقدامات و مبارزه مداوم با تولید، توزیع و مصرف مواد مخدر، این معضل همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه حوزه تولید، توزیع مواد مخدر حوزه ای بسیار هوشمند، سیستمی و به روز به شمار می آید که هر روز خود را بازآوری می کند، افزود: براساس آمار ارایه شده از سوی سازمان ملل، میزان تولید مواد مخدر در سال ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن بوده که ۹ هزار تن آن در افغانستان تولید می شود و نخستین گلوگاه مقابله و مبارزه با مواد مخدر و طلایه دار این حوزه در دنیا ایران اسلامی است.

دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان تصریح کرد: مبارزه با مصرف مواد مخدر در ایران فراز و فرودهای زیادی را طی کرده است، اما در ۴۰ سال گذشته از عمر انقلاب، تلاش های فراوانی در حوزه مبارزه با موادمخدر انجام گرفته و شاهد این ادعا نیز وجود بیش از چهار هزار شهید و ۱۳ هزار جانباز در این زمینه است.

وی ادامه داد: متاسفانه با تمام اقدامات انجام گرفته وقتی به آمار مصرف مواد مخدر مراجعه می شود شاهدیم رشد نرخ شیوع هر سال روبه افزایش بوده و از سوی دیگر شاهد زنانه شدن این آسیب و کاهش سن شیوع هستیم.

هدایت اضافه کرد: نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در استان اصفهان از نرخ شیوع کشور پایین تر بوده، اما در شهرستان های غرب استان به دلیل مهاجرت پذیر بودن، تراکم جمعیت، اختلاف فرهنگ ها و... نرخ شیوع در انها بیشتر از شرق استان است.

وی نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در بین قشر کارگری و دانش اموزان را نگران کننده دانست و عنوان کرد: دشمنان پس از شکست های متعدد در توطئه های خود امروز تنها راه نفوذ را در مسایل فرهنگی یافته اند از این رو باید به گونه ای عمل کرد که سبک و مهارت‌های زندگی به فراموشی سپرده نشود.

دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان برانگیختگی اجتماعی نسبت به آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد به مواد مخدر را یکی از مصوبات برنامه ششم توسعه دانست و خاطرنشان کرد: بی هویت کردن جوانان کشور مهمترین هدف است و در این مسیر دشمن ازاهرم اعتیاد به مواد مخدر استفاده می کند، در این میان مبارزه با مواد مخدر و اجتماعی کردن آن جزء ابلاغیه‌های رهبر معظم انقلاب است.

وی با بیان اینکه با توجه سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر، حدود ۴۵ درصد مدارس استان اصفهان تحت پوشش آموزش‌های آسیب اجتماعی قرار گرفته‌اند، عنوان کرد: باید توجه داشت یکی از عوامل مهم پیشگیری از اعتیاد فرزندان، خانواده‌ها هستند و این در حالی است که در حال حاضر خانواده ها نیز متاثرهستند چرا که در میان اعضای خود، اطرافیان و یا دوستان فردی معتاد به مصرفمواد مخدر وجود دارد، از این رو همه دستگاه ها باید  براینجات جوانان به میدان عمل وارد شوند.

هدایت خاطرنشان کرد: بر اساس سیاست های ابلاغ شده تا پایان برنامه ششم توسعه باید میزان اعتیاد در کشور ۲۵ درصد و سالانه پنج درصد کاهش یابد از این رو دستگاه‌های فرهنگی، مقابله‌ای و درمانی باید در این حوزه مداخله کنند تا شاهد کاهش آسیب ها باشیم، البته در کاهش ۲۵ درصدی میزان اعتیاد در کشور، معتادان بهبود یافته نیز مطرح هستند.

کد خبر 357982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.