"گنجفه"ها از گنجینه‌های صفوی بر دیوار "گذار" می‌آیند

گنجفه‌های دوران صفوی دل تاریخ را شکافته‌اند و با تجلی در شکل نقاشی به قرن بیست و یکم پیوند خورده‌اند و با حضور بر دیوار "گالری گذار" گذری برای مخاطبان برای آشنایی با اندیشه و نگرش‌های نقاش آن فراهم کرده‌اند

عیسی چلوندیم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: "گنجفه" ورق‌های بازی در دوران صفوی یا سده شانزدهم میلادی در ایران است که بعداً از ایران وارد هند شد و پس از آن به ترتیب به فرهنگ مصر و اروپا وارد شد. این ورق‌ها ۹۶ برگ دارد و من این ورق‌ها را بهانه کار قرار دادم تا اندیشه‌ها و نگرش‌های خودم را بر پایه آن بیان کنم.

این هنرمند ادامه داد: این بهانه باعث شد که هم یک بازآوری از دوران گذشته شود و هم بتوانم اثر هنری را مطابق اندیشه‌های امروز خود پدید آورم.

وی اضافه کرد: این ورق‌ها بیشتر رخ هستند و بر پایه یک سری ساختارها کار می‌شوند و نمونه‌های قاجاری آن را در موزه‌های کشور داریم. در مجموع مطالعاتی که داشتم بر پایه قرن بیست و یکم ۲۱ تابلو را کار کردم و گرایش‌هایی را بر این عدد داشتم مانند وزن روح انسان و عدد فرد بودن آن و همچنین در این آثار ۲۱ کار که در قرن بیست و یکم اثر گذار هستند به ویژه در ایران تعریف کردم.

چلوندیم افزود: معمولاً در آثارم از تم‌های ویژه‌ای استفاده می‌کنم مثل "المان گراز" که چندین سال است روی آن کار می‌کنم. آثار این نمایشگاه اکرلیک است و بوم‌های آن را خودم ساختم چرا که نقاشی یک گوهر گران بها است.

این هنرمند با بیان اینکه هنرمند در اواخر قرن نوزدهم مانند یک فیلسوف معرفی می‌شود، گفت: تلاش کردم به عنوان یک اندیشمند همانگونه که یک فیلسوف درباره شاخه‌های اجتماعی و فرهنگی حرف می زند من هم حرف خود را بزنم و بی تأثیر از نیکی و بدی نبودم ولی می‌خواستم اندیشه خود را به خوبی منتقل کنم چرا که باورم این است که یک تابلو نقاشی دارای لایه‌های گوناگون است و لایه‌های پنهانی دارد که برای هر سطح از آگاهی باید حرفی برای گفتن داشته باشد.

به گزارش ایمنا، نمایشگاه "گنجفه" در گالری گذار تا ۵ آذر از ساعت ۱۱ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان هنر است.

کد خبر 357957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.