شهرداری برای املاک شناسنامه فنی صادر می‌کند

مدیرکل نظارت بر ضوابط شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: شهرداری برای اطمینان از صحت وجود ملک و مشخصات فنی ساختمان، شناسنامه فنی صادر می‌کند تا فروشنده و خریدار آسوده خاطر باشند که ملک آنها وجود عینی دارد.

مهرداد محلوجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که در خصوص پیش فروش آپارتمان یا ساختمان‌های مسکونی وجود داشت، وزارت راه و شهرسازی با صدور ابلاغیه‌ای در تاریخ ۱۸ شهریور ماه ۹۵ آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۲ قانون پیش فروش ساختمان مصوبه ۱۳۸۹ و بندهای مربوط به آن را ابلاغ کرد.

وی با بیان اینکه در دستورالعمل صدور شناسنامه فنی ساختمان برخی وظایف برای شهرداری ها، ادارات ثبت، مهندسان طراح و معمار و ناظر پیش‌بینی شده است، افزود: با صدور شناسنامه فنی ساختمان از سوی شهرداری، پیش‌فروش و پیش‌خرید ساختمان قانون مند شده است و از کلاهبرداری‌های احتمالی جلوگیری می‌شود.

مدیرکل نظارت بر ضوابط شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به مراحل صدور شناسنامه فنی ساختمان، گفت: وقتی پروانه ساختمانی صادر شد، لازم است فرد متقاضیِ پیش‌فروش به شهرداری مراجعه کند و شهرداری نیز با توجه به ابلاغ دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی، فرمی را در اختیار متقاضی قرار می‌دهد، قسمتی از فرم از سوی شهرداری و قسمتی توسط مهندسان ناظر اعم از ناظر سازه، معماری و تأسیسات تکمیل می‌شود و در شهرداری کنترل و امضاء می‌شود که با انجام این فرایند خریدار اطمینان پیدا می‌کند ملک مورد نظر و سند مالکیت آن چه مشخصاتی دارد.

وی تصریح کرد: شهرداری‌ها و سایر مراجع قانونی صدور پروانه، شناسنامه فنی ساختمان را برای هر واحد، جداگانه صادر می‌کنند و برای آنها علاوه بر شماره ثبت دبیرخانه و تاریخ صدور، شماره مسلسل نیز اختصاص می‌دهد.

محلوجی با تاکید بر اینکه مهندسان طراح و معمار وظیفه دارند مراحل طراحی و اطلاعات مربوط به جداول شناسنامه فنی ساختمان را در نقشه‌های مربوطه درج و تعداد واحدها، پارکینگ‌ها و انباری‌ها مشخص شود تا خریدار از وضعیت ساختمانی که قرار است احداث شود، اطلاع پیدا کند، گفت: هنگام انعقاد قرارداد، شناسنامه فنی کامل و اطلاعات مربوطه در دفترخانه رسمی ثبت می‌شود تا جلوی سوءاستفاده‌ها گرفته شود.

وی با بیان اینکه شهروندان قبل از خرید املاک قولنامه‌ای باید نسبت به بررسی مشخصات ملک و استعلام از شهرداری اقدام کنند، اظهارکرد: زمین‌های قولنامه‌ای ممکن است به چند نفر فروخته شود چرا که قراردادهای املاک قولنامه‌ای بین دو نفر امضا می‌شود، همچنین ممکن است آن زمین دارای چندین وارث و شریک باشد، بنابراین شهروندان قبل از خرید املاک قولنامه‌ای باید نسبت به بررسی مشخصات ملک و استعلام از شهرداری اقدام کنند.

مدیرکل اداره نظارت بر اجرای ضوابط شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تاکید کرد: شهروندان باید بدانند که برای املاک تفکیکی کمتر از حد نصاب و قولنامه‌ای که از شهرداری استعلام نکرده‌اند، امکان صدور پروانه ساختمانی وجود ندارد.

کد خبر 357930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.