رونق صنعت گردشگری لنجان در گرو بازسازی اماکن تاریخی است

لنجان-فرماندار شهرستان لنجان گفت: بناهای تاریخی هویت و شناسنامه شهرها و روستاها به شمار می آیند چراکه دارای ویژگی‌های ممتازی هستند و در این بناهای تاریخی فرهنگ و تاریخ با یکدیگر درهم تنیده شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، مهدی صفرخانلو در حاشیه بازدید از حمام تاریخی دوقلو، باغ برجی ریز و مسجد صباحی در زرین شهر با بیان اینکه جلوگیری از تخریب روزافزون بافت تاریخی شهرها کمک شایانی به توسعه صنعت گردشگری شهری خواهد داشت، اظهار کرد: بهره برداری و استفاده صحیح از بافت های تاریخی شهری با رویکرد هویت بخشی به شهرها، می تواند علاوه بر احیاء بافت های ناکارآمد و فرسوده شهری به عنوان پتانسیل بالقوه با حفظ میراث با ارزش گذشتگان به عنوان جاذبه های گردشگری به شمار آیند.

وی با بیان اینکه احیاء بافت های تاریخی و گردشگری شهری تاثیرات مثبتی بر پیکره شهر و توسعه صنعت گردشگری ان دارد، افزود: بناهای تاریخی هویت و شناسنامه شهرها و روستاها به شمار می آیند چراکه دارای ویژگیهای ممتازی هستند و در این بناهای تاریخی فرهنگ و تاریخ با یکدیگر درهم تنیده شده است.

فرماندار شهرستان لنجان با بیان اینکه متاسفانه حفاظت از برخی بافت‌های تاریخی مورد غفلت قرار گرفته‌است، تصریح کرد: شهرستان میزبان بناهای تاریخی و قدیمی بسیاری است که مرمت این بناها باید مورد توجه قرار گیرند چراکه بافت های تاریخی بافتی بسیار آسیب پذیر هستند و بر همین اساس هر چه دیرتر به مرمت و بازسازی این بافت ها بپردازیم این بافت را از دست خواهیم داد.

وی ادامه داد: حفظ معماری اسلامی، تاریخی و ایرانی از اولویت‌ های برنامه ها است و خوشبختانه بین دستگاه‌های مختلف هماهنگی لازم نیز به وجود آمده که این امر کمک شایانی به حفظ بافت‌های تاریخی شهرها و روستاهای شهرستان لنجان خواهد داشت.

صفرخالو با اشاره به اهمیت تبدیل بافت های تاریخی به جاذبه های گردشگری، اضافه کرد: یکی از راهکارهای تاثیرگذار در احیاء بافت های تاریخی و رونق گردشگری در شهرها بستر سازی برای ورود بخش خصوصی و جذب سرمایه گذار است.

وی عنوان کرد: با توجه به توسعه شهرها و موزاییک بودن شهرهای شهرستان لنجان با یکدیگر، استفاده از بافت های تاریخی این شهرها می توان به سمت جذب گردشگر حرکت کرد، البته باید به این نکته نیز توجه داشت که بسیاری از شهرهای دنیا مسیری برای پیاده روی گردشگران و بازدید از بافت تاریخی فراهم کرده اند که این خود نکته ای مهم و حایز اهمیت است.

فرماندار شهرستان لنجان با اشاره به رابطه جاذبه های گردشگری، نیازهای توریسم و جامعه پذیرنده گردشگر در اماکن تاریخی و بافت های فرهنگی و قدیمی خاطرنشان کرد: بناهایی همچون برج کبوتر ریز، حمام ساحل، جمام دوقلو، مسجد صباحی و مسجد جامع زرین شهر با معماری خارق‌العاده و رازآمیز خود نشان از روح تاریخ در زرین شهر دارد و باید این آثار به درستی حفظ شوند و حرکت شهرداری برای مرمت کبوترخانه باغ برجی ریز بسیار شایسته و قابل تقدیر است.

وی رونق صنعت گردشگری در شهرستان لنجان را در گرو حفاظت و بازسازی اماکن تاریخی شهرها و روستاهای این شهرستان دانست و متذکر شد: استفاده از فضاهای راکد خصوصا بناهای کهن همچون حمام­‌ها و کاروانسراها، خانه های قدیمی و تبدیل آنها به موزه های مردم شناسی و یا سفره خانه های سنتی یکی از مهمترین روش­‌های متنوع سازی اماکن گردشگری به شمار می آید که علاوه بر افزایش ماندگاری گردشگران در شهرها و روستاها، به حفظ و نگهداری از این فضاهای قدیمی نیز کمک می­‌کند.

صفرخانلو تاکید کرد: با توجه به قرار داشتن شهرستان لنجان در مسیر چندین استان کشور باید عبور مسافران از شهرهای این شهرستان را یک فرصت تلقی کرده و باحداکثر استفاده ازاین فرصت، به گونه ای عمل کنیم که به صنعت گردشگری در شهرها و روستاهای این شهرستان رونق بخشیده شود.

کد خبر 357925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.