مجلس لایحه تملک و واگذاری بناهای تاریخی به شهرداری‌ها را به دولت بازگرداند

نمایندگان مجلس صبح دیروز با حضور نماینده وزارت کشور، معاون میراث‌فرهنگی، نماینده دیوان محاسبات و نمایندگانی از سایر دستگاه‌ها لایحه اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را بررسی و با اتفاق آرا این لایحه را مردود و آنرا به دولت بازگرداندند.

به گزارش ایمنا، وزارت کشور چندی پیش لایحه اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را بدون مشورت با معاونت میراث‌فرهنگی و با اطلاع رییس سازمان میراث‌فرهنگی به دولت ارسال کرده بود که براساس آن، تمامی آثار و ابنیه تاریخی کشور شامل نفایس ملی به شهرداری‌ها واگذار و آن‌ها می‌توانستند بناهای تاریخی کشور را تملک کنند.

انتشار جزییات لایحه اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی برای نخستین بار در سایت صدای میراث موجی از واکنش‌های منفی به این لایحه را از سوی فعالان و کارشناسان میراث فرهنگی و حتی رییس و معاونان سازمان میراث‌فرهنگی برانگیخت. تا آن که دیروز نمایندگان مجلس و فرستادگان سایر دستگاه‌ها در جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس به اتفاق این لایحه را مردود و آنرا به دولت بازگرداندند.

معاون عمرانی وزیر کشور پس از انتشار جزییات لایحه ارسال شده از سوی دولت به مجلس با هدف واگذاری بناهای تاریخی کشور به شهرداری‌ها و تملک بناهای تاریخی کشور توسط شهرداری‌ها گفت: این لایحه با اطلاع و همکاری مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تهیه و به دولت ارسال شده است.

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی نیز پس از واکنش‌های منفی ایجاد شده از سوی کارشناسان و متخصصان میراث فرهنگی و فعالان این حوزه اعلام کرد که سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور در تهیه این لایحه هیچ مشورتی با سازمان میراث‌فرهنگی نداشته و معاونت میراث‌فرهنگی نیز در هیچ یک از جلسات وزارت کشور برای تدوین این لایحه دعوت نشده و حضور نداشته است.

نمایندگان مجلس اما دیروز از طیف‌های مختلف در کمیسیون فرهنگی مجلس ایرادات اساسی بر این لایحه وارد کرده و آنرا به طور کامل مردود و به دولت بازگرداندند.

منبع: صدای میراث

کد خبر 357914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.