اصفهان میزبان سومین دوره مسابقات ملی سرعت پهپاد NDR

دبیر علمی مسابقات جام ملی سرعت پهپاد NDR گفت: این دوره‌ها تنها به مسابقات محدود نشده و خروجی آن آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها جدید برای خلبانان خواهد بود تا بار علمی آن را بیش از پیش بالا ببرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی فرقانی تهرانی در نشست خبری سومین رویداد مسابقات جام ملی سرعت  پهپاد NDR اظهار کرد: امروزه فناوری در زندگی انسان‌ها نقش بسزایی دارد و این یکی از دلایل عمده شروع مسابقات از سال ۱۳۹۴ بوده است.

وی با اشاره به اینکه این مسابقات امسال در چهار لیگ برگزار می‌شود، افزود: لیگ سرعت به تعبیری مسابقات فرمول یک دنیای هوانوردی است و توسط پرنده‌های بدون سرنشین و برای ایجاد چالش و موانع در شب برگزار می‌شود.

دبیر علمی مسابقات جام ملی سرعت پهپاد NDR اضافه کرد: لیگ امداد و نجات در حوزه کاربرد ربات‌های پرنده بر اساس نیاز کشور به منظور استعدادیابی از نخبگان و فعالان در حوزه‌های نقشه‌برداری، لیزر اسکن سه‌بعدی و دوبعدی، انجام عملیات امدادرسانی، شناسایی مصدومان، حمل محموله امدادی، شناسایی مناطق حادثه دیده صنعتی و کارگاهی و موارد محیط زیستی برگزار می‌شود.

فرقانی تهرانی افزود:  لیگ پروازهای آکروبات و نمایشی برای اولین بار بر مبنای سنجش مهارت‌های پروازی خلبانان برنامه‌ریزی‌شده و محکی برای  تسلط خلبانان در چالش پروازی، عملیات واکنش سریع پهپادهای در کمترین زمان ممکن است.

وی خاطرنشان کرد: دوره ساماندهی پهپاد، اصول ایمنی پرواز و مقررات هوایی به صورت کشوری و زیر نظر شورای امنیت ملی و اتحادیه صنایع هوایی و فضایی به منظور ساماندهی و ارتقا سطح علمی فعالان حوزه پهپاد است.

دبیر علمی مسابقات جام ملی سرعت پهپادها NDR ادامه داد: این دوره‌ها تنها به مسابقات محدود نشده و خروجی این مسابقات آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها جدید برای خلبانان خواهد بود تا بار علمی آن را بیش از پیش بالا ببرد.

فرقانی تهرانی اضافه کرد: برای اولین بار فدراسیون جهانی رباتیک با ما همکاری معنوی داشته است. ستاد فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسعه زیرساخت‌های هوایی کشور نیز کمک‌های شایانی به برگزاری این مسابقات داشته‌اند.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد تیم‌های حاضر به دلیل عدم همکاری و مساعدت دانشگاه‌ها به صورت خصوصی در این مسابقات شرکت کرده‌اند، گفت: شرکت‌کنندگان دانشگاهی از دانشگاه‌های آزاد نجف‌آباد، صنعتی اصفهان، صنعتی شریف، فردوسی مشهد، تبریز، اصفهان و علمی کاربردی بوده‌اند.

دبیر علمی مسابقات جام ملی سرعت پهپادها NDR  با بیان اینکه هیچ‌گونه ممنوعیت سنی برای شرکت در مسابقات جام ملی پهپادها وجود ندارد، افزود: در حوزه دانش‌آموزی نیز یک تیم هفت نفره از دبیرستان دخترانه عدالت شرکت کرده‌اند و  حتی دانش آموزان در رده سنی ابتدایی و راهنمایی نیز می‌توانند در این مسابقات شرکت کنند.

وی ادامه داد: تیم‌های متقاضی پس از ثبت‌نام اولیه در صورت تأیید فنی و تحقیقات داوری انتخاب و اجازه ورود به مسابقات را به دست می‌آورند. در مرحله نخست ۵۴ تیم ثبت‌نام کردند و بعد از بررسی‌های فنی ۳۶ تیم انتخاب شدند که  ۱۹ تیم ثبت‌نام قطعی را انجام داده‌اند و بقیه در انتظار هستند.

دبیر علمی مسابقات جام ملی سرعت پهپادها NDR با تاکید براینکه نبود امکانات و تسهیلات برای دانشجویان یکی از مشکلات در این حوزه است، اضافه کرد: مسئولان باید نگاه ویژه به این مسابقات و فعالیت‌ها داشته باشند تا دانشجویان با دلگرمی بیشتر برای پیشرفت جامعه تلاش کنند.

فرقانی تهرانی اضافه کرد: اصفهان قطب هوافضای کشور است و تاکنون ۷۰ درصد شرکت‌کنندگان در این مسابقات از سطح استان اصفهان بوده‌اند و پس از آن تهران و مشهد در رده‌های دوم سوم قرار دارند.

وی افزود: در پایان مسابقات گواهی پرواز به خلبانان اهدا می‌شود تا در حریم‌های هوایی ایران به راحتی پرواز کنند.

هم‌چنین معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان اظهار کرد: این دوره مسابقات به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان و با همکاری ستاد فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اتحادیه  صنایع هوا فضایی ایران در اصفهان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام جعفر شانظری افزود: دانشگاه مغز متفکر و علل رشد تمدن جامعه  است بنابراین باید با تقویت نیروهای دانشجویی و بسترسازی برای رشد خلاقیت دانشجویان قدم برداشت. دانشجویان سرمایه اجتماعی هستند و باید از این مقطع به نحو احسنت استفاده کرد.

وی با بیان اینکه برگزاری این مسابقات از مباحث دانشجویی است که باید نگاه ویژه‌ای به آن داشت، تصریح کرد: برای نخستین بار این دوره مسابقات برای سنجش مهارت‌های پروازی خلبانان برنامه‌ریزی‌شده است.

معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان ادامه داد: این مسابقات برای اولین بار از سال ۱۳۹۴ با ایده گسترش کاربرد ربات‌های پرنده و پهپادهای سرعتی ورزش هوایی رباتیک در کشور توسط هیئت مؤسس تیم NDR تدوین‌شده است؛ دو دوره از این سری مسابقات  در استان اصفهان اجرا و امسال دوره سوم این مسابقات در دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

به گزارش ایمنا، سومین دوره از مسابقات جام ملی سرعت پهپادها NDR از ۲۱ لغایت ۲۳ آبان ماه به میزبانی اصفهان در سالن کوثر و زمین چمن ورزشی دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

کد خبر 357913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.