انتقاد شدید وزارت بهداشت از افزایش قیمت شیر و لبنیات

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن واکنش به آنچه که "افزایش قیمت شدید شیر و لبنیات در چند ماه اخیر" خواند و همچنین با اشاره به تبعات منفی آن بر سلامت، از دستگاه‌های نظارتی خواست با متخلفین این افزایش قیمت برخورد جدی داشته باشند.

به گزارش ایمنا، ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی خود در واکنش به آنچه که گرانی شیر و لبنیات در کشور عنوان می‌شود، اظهار کرد: موضوع مهم دیگر در مورد گرانی شیر و لبنیات در چند ماهه اخیر است. امروزه میزان مصرف سرانه شیر و فرآورده‌های لبنی یکی از شاخص‌های مهم توسعه اقتصادی اجتماعی است. افزایش رشد، ارتقای هوش و قدرت فراگیری، افزایش توان کاری، افزایش طول عمر و پیشگیری از کار افتادگی زودهنگام از مزایای مصرف روزانه شیر ولبنیات است. شیر به دلیل دارا بودن ترکیبات خاص تنها ماده شناخته شده در طبیعت است که می تواند بطور متعادل تمام نیازهای بدن شامل رشد، تامین انرژی، ساخت و ترمیم بافت ها را تأمین کند.

وی ادامه داد: با وجود این که حدود ۶۰ درصد مردم کشور ما چاق یا دارای اضافه وزن هستند و مصرف غذاهای چرب و شور نظیر فست فودها و نیز مواد مضر شیرین نظیر نوشابه‌ها در کشور شایع هستند، مصرف سرانه شیر و فرآورده‌های آن در کشور ما ۱۹۰ گرم در روز است که از مقدار توصیه شده (۲۵۰ گرم) بسیار کمتر است.

دریافت ناکافی کلسیم و کاهش تراکم استخوان ایرانیان

به گفته حریرچی، بیش از ۹۰ درصد مردم کشور ما کمتر از حد نیاز کلسیم دریافت می‌کنند. شیر و فرآورده‌های آن بهترین منبع کلسیم هستند. کلسیم در رشد و استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها نقش اساسی دارد. بررسی‌های علمی حاکی از آن است که ۴۰ درصد زنان بالغ و ۳۵ درصد مردان بالغ کاهش تراکم استخوان دارند و حداقل ۲.۲ میلیون نفر از مردم کشور دچار پوکی استخوان هستند.

کد خبر 357887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.