فرهنگ عمومی یکی از اجزای سازنده فرهنگ است

یکی از جنبه‌های مشترک تمام اعصار و همچنین وجه تمایز آن‌ها فرهنگ حاکم بر آن عصر است.فرهنگ به معنی خلاقیت‌های ذهنی و مظاهر اجتماعی و فردی مانند رفتار، گفتار و کردار مردم، ساخته‌ها و مصنوعات ذهن آدمیان است که تاثیری با اهمیت‌تر از آنچه به ذهن می‌رسد بر اعصار گوناگونی که بشریت پشت سر گذارده، داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا،‌ شورای فرهنگ عمومی ۱۴ آبان‌ماه را در تقویم سال ۱۳۸۷ به نام «روز فرهنگ عمومی» نامگذاری کرد،‌ فرهنگ عمومی به معنای فرهنگ غالب و گسترده‌ای است که در میان عموم جامعه رواج و رسوخ دارد؛ داوود ایزدی در این باره معتقد است" در یک نگاه سطحی فرهنگ عمومی، افراد کل یک جامعه و کشور را از هر قشر اعم از تحصیل کرده و غیره شامل می‌شود، یعنی آن فرهنگی که نسبت به افراد جامعه عمومیت دارد."

این مدرس دانشگاه در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه فرهنگ ریشه تمام  تفاوت‌ها و تمایزها است و همین امر دلیلی بر اهمیت مطالعه فرهنگ است،‌ اظهار کرد: قبل از مطالعه فرهنگ باید به علوم انسانی توجه کرد. یکی از مصداق‌های بارز نشان دهنده فرهنگ، مأنوس بودن جامعه با کتاب و مطالعه است و از آنجا که حوزه فرهنگ بسیار گسترده است شما می‌توانید با جستجویی کوتاه انواع کتاب، مقالات علمی و سخنرانی‌ها را در باب فرهنگ و حوزه‌های آن بیابید.

ایزدی ادامه داد: اصطلاح فرهنگ عمومی اصطلاحی آشنا برای تمام کسانی است که در حوزه فرهنگ فعالیت می‌کنند. فرهنگ عمومی یکی از اجزای سازنده و اصلی فرهنگ است. برای درک بهتر می‌توان فرهنگ عمومی را در تقابل با فرهنگ خاصه که فرهنگ بخشی از مردم است تصور کرد.

وی افزود: همچنین می‌توان مجموعه عناصر فرهنگی از جمله آموزش، اوقات فراغت، کتاب و نشریات، لباس و نوع پوشش و...را که مورد نیاز تمام مردم یک جامعه است، در مفهوم فرهنگ عمومی مستتر دید.

ایزدی با بیان اینکه فرهنگ عمومی همچون مایه وحدت و همدلی در جامعه به ایفای نقش می‌پردازد، گفت: فرهنگ عمومی مقوله‌ای است شامل تمامی فعالیت‌های مبنی بر اندیشه و عادت که در جهت برآوردن نیازهای بشری، بسته به انواع جوامع از نظر تاریخی، سیاسی، اقتصادی و مذهبی، رفتارهای عموم مردم را شکل می‌دهند، رفتارهایی که گاه ویژگی خاص یک جامعه می‌شود و در بُعد خاص خود به عنوان ویژگی فرهنگی، سیاسی، مذهبی و...اجتماع مورد توجه قرار می‌گیرد.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: امروزه نفوذ کشورهای قدرتمند در دیگر کشورها به صورت ظریف و نامحسوس انجام می‌شود. یکی از ابزارهای نفوذ بیگانگان، بازی‌های فرهنگی و تخریب فرهنگ ما است، یکی از این بازی‌ها خوب جلوه دادن فرهنگ کشورهای استعماری و تحقیر و تضعیف فرهنگ خودی است. امروزه دیگر دوران لشکرکشی‌ها و کشور گشایی‌ها به سر آمده است، اکنون استعمار با حضور غیر مستقیم و از طریق رسانه‌ها و ارتباطات الکترونیکی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: خطرناک‌ترین نوع استعمار، استعمار فکری است، چرا که استعمار سیاسی و اقتصادی با همه تلخی و رنج آن زود گذر است و با مبارزه مردم استعمارزده پایان می‌پذیرد ولی ملتی که اصالت فکری خود را از دست داد، این استعمار را حس نمی‌کند و نجات از این انحراف فکری و استعمار عقیدتی برایش سخت و آثار آن بی‌نهایت عمیق و خطرناک است.

ایزدی با اشاره به اینکه فرایند جهانی شدن در درون خویش فرهنگ جوامع را تحت تأثیر قرار می‌دهد، گفت: ابزارهای مهم فرهنگ‌سازی در سطح جهان عبارتند از رسانه‌های گروهی و وسایل ارتباط جمعی، اینترنت و ماهواره، رادیو و تلویزیون و.. به عبارتی شیوه انتقال اطلاعات با سرعت نور در دنیای مجازی انجام می‌شود.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: تولید وتوزیع دانش به صورت خیلی سریع از جامعه‌ای به جامعه دیگر نفوذ می‌کند و می‌تواند بر فرهنگ جوامع تأثیر بگذارد و حتی باعث تضعیف و تخریب فرهنگ عمومی جوامع شود.

وی گفت: برای از بین بردن خلأ فرهنگی که محصول نفوذ رسانه‌های بیگانگان در کشور است باید با برنامه ریزی دقیق و حساسیت و ظرافت بسیار عمل کرد، چون حوزه علوم انسانی و اجتماعی حوزه بسیار ظریفی است که در هر گام باید تلاش و دقت بسیار کرد تا از آثار مخرب و سوء هر اقدام پیش بینی نشده‌ای جلوگیری کرد.

کد خبر 357886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.