تخلیه مناطق مرزی در سیستان و بلوچستان یک مسئله امنیتی است

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه تخلیه روستاهای مرزی یک خطر امنیتی محسوب می‌شود گفت: در کشورهای توسعه یافته برای تأمین امنیت مرزی کشور امکانات و خدمات را به مناطق مرزی انتقال می‌دهند تا امنیت مرزها را با اجتماعات انسانی تأمین کنند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، عزیز سارانی با اشاره به مهاجرت گسترده مردم استان به استان‌ها مجاور اظهار کرد: مهاجرت مردم به دلیل بیکاری، خشکسالی و نبود امکانات و خدمات و همچنین کاهش امید به زندگی صورت می‌گیرد که نتیجه آن تخلیه روستاهای مرزی است.

وی با بیان اینکه تخلیه روستاهای مرزی یک خطر امنیتی محسوب می‌شود گفت: یکی از مهمترین عوامل تأمین امنیت حاشیه کشور برای جلوگیری از حملات احتمالی همسایگان و یا گروه‌های تروریستی دیوار دفاعی جمعیتی است چرا که وجود اجتماعات محلی می‌تواند به طور طبیعی امنیت مرزها را تأمین کند. این در صورتی است که تخلیه مرزهای شرقی سبب می‌شود گروه‌های مهاجم بدون هیچ مانعی تا مرکز کشور نفوذ کنند.

سارانی ادامه داد: کشورهای توسعه یافته تلاش می‌کنند با گسیل امکانات، خدمات و ثروت به مرزها و ایجاد فرصت‌های شغلی مهاجرت معکوس را رونق دهند به این صورت که مردم را از مرکز کشور به سمت مرزها هدایت می‌کنند تا امنیت کشور در نقاط مرزی تأمین شود در حالی که در کشور ما وارونه است و ما با مدیریت غلط مرزها را خالی از جمعیت می‌کنیم.

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: یکی دیگر از نتایج زیان بار مهاجرت و تخلیه روستاها افزایش حاشیه نشینی در شهرها است که خود سبب ایجاد مشکلات بزرگ‌تر و فاجعه بار تری می‌شود.

وی سرمایه گذاری در استان‌های مرزی به ویژه استان سیستان و بلوچستان برای تأمین امنیت ملی را ضروری دانست و اضافه کرد: توسعه سیستان و بلوچستان می‌تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم جنوب و جنوب شرق کشور را تحت الشعاع پیشرفت خود قرار می‌دهد و افزون بر آن می‌تواند به توسعه مرزی افغانستان و پاکستان نیز کمک کند که با امنیت ایران به صورت مستقیم در ارتباط است.

کد خبر 357860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.