نوروزی: برای احیای بخش میانی چهارباغ عجولانه عمل نمی‌کنیم/ایجاد دهکده‌های آی‌تی در اصفهان

شهردار اصفهان گفت: اعلام کردیم بخش میانی چهارباغ تا نوروز ۹۸ افتتاح می‌شود، اما به لحاظ حساسیت موضوع عجله نمی‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی صبح امروز (دوشنبه) در برنامه تلویزیونی «از فراز الوند» که از شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد، اظهارکرد: اصفهان شهری جهانی است، از این رو مردم دنیا در خصوص عملکرد مدیران شهر اصفهان قضاوت خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان برندی شهری- فرهنگی و شهری قابل مقایسه با شهرهای بزرگ دنیا است، افزود: باید در تمام امور شهری به گونه‌ای عمل شود که دستاوردهای این جهان شهر نه تنها برای مردم اصفهان بلکه برای مردم ایران و جهانیان مثمرثمر باشد.

شهردار اصفهان تصریح کرد: نخستین اولویت مدیریت شهری کنونی رونق گردشگری است و بر این اساس همواره تلاش شده اصفهان به عنوان مرکز گردشگری ایران معرفی شود و علاوه بر این با شهرهای خواهر خوانده‌ نیز ارتباط برقرار کرده‌ایم. در چهارباغ نیز اقدامات مطلوبی برای تبدیل شدن این پیاده راه به یک گذر فرهنگی انجام شده است.

تغییر فضای فرهنگی شهر در نوروز ۹۷

وی با بیان اینکه نوروز امسال افرادی که از اصفهان دیدن کردند، اذعان داشتند که فضای فرهنگی شهر تغییر کرده، گفت: اردیبهشت امسال برنامه‌های بسیار خوبی در اصفهان اجرا شد، همچنین در آذرماه سال جاری به مناسبت روز بزرگداشت اصفهان، میزبان میهمانان داخلی و خارجی بسیاری هستیم.

شهردار اصفهان در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات مدیریت شهری برای مقاوم سازی منازل و زیرساخت‌های در مواجه با حوادثی نظیر زلزله، اظهارکرد: شاید اصفهان در معرض خطر گسل‌ها نباشد، اما خطر از دو جهت دیگر اصفهان را تهدید می‌کند، یکی بافت‌های فرسوده و دیگری فرونشست زمین است.

خطر فرونشست کمتر از زلزله نیست

نوروزی با بیان اینکه اصفهان شهری دارای مادی‌های متعدد است که اگر در رودخانه آب جاری نباشد، در این مادی‌ها گردش آب را نخواهیم داشت، در نتیجه با خالی شدن سفرهای زیرزمینی احتمال فرونشست زمین وجود دارد، افزود: با توجه به اینکه اصفهان دارای میراث متعدد است، اگر فرونشست برای ساختمان‌های تاریخی به عنوان میراث اصفهان رخ دهد، خطر آن کمتر از زلزله نیست.

وی ادامه داد: دو هزار و ۱۰۰ هکتار از شهر اصفهان بافت فرسوده روستایی، میانی و تاریخی است که تقریباً بیش از ۵۰۰ هکتار آن بافت فرسوده تاریخی است و ناگزیر به ترمیم و اصلاح آن هستیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه بافت‌های تاریخی، میراث اصلی شهر اصفهان است و نمی‌توان آنها را تخریب و سپس نوسازی کرد، تصریح کرد: بیش از ۱۵۰۰ هکتار بافت روستایی و میانی در برخی مناطق اصفهان به ویژه مناطق کمتر برخوردار مانند ۱۴، ۱۵ و دو، وجود دارد که برای احیاء آن اقداماتی را آغاز کردیم، بخشی هم در منطقه شش در محله همت آباد در حال اجرا است.

وی احیاء بافت‌های فرسوده شهر را یکی از مباحث جدی و دارای اولویت دانست و گفت: طی چند روز گذشته در تهران با مشاور عالی رییس جمهور و مسئولان مربوطه مذاکراتی انجام و مصوباتی آماده کردیم تا بتوانیم از امکانات مالی نیز استفاده کنیم، البته برای نوسازی بافت فرسوده نیاز به مشارکت مردم داریم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه یکی از شعارهای اصلی مدیریت جدید شهرداری، مشارکت مردم بوده است، اظهار امیدواری کرد: با همکاری مردم، توسعه‌گران و افرادی که آماده سرمایه‌گذاری در این بخش هستند، همچنین تشکیل تعاونی‌ها توسط مردم، بتوانیم اصفهان را از تهدید بافت فرسوده رها کرده و ایمن کنیم.

تاب‌آوری شهر یک اصل مهم

نوروزی با تاکید بر اینکه تاب‌آوری شهر باید به عنوان یک اصل مهم مورد توجه قرار گیرد، اظهارکرد: طی چند روز گذشته با برگزاری همایشی تخصصی در اصفهان متخصصان را دور هم گردآورده و در خصوص تاب آوری شهر تبادل نظر انجام شد، چون معتقدیم باید برای زندگی بهتر، شهر بهتری داشته باشیم و نمی‌توان بدون یک شهر خوب، زندگی بهتری داشت؛ سیاست مدیریت شهری، تاب‌آوری شهر برای یک زندگی ایمن و بهتر جهت آسایش و رفاه عمومی شهروندان است.

وی با اشاره به شرایط فعلی زاینده رود، اظهار کرد: متأسفانه خشکی زاینده رود بدترین دردی است که به جان اصفهان افتاده و بزرگترین غصه مردم خشکی این رودخانه است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه همه باید به موضوع زاینده رود به عنوان موضوع مهم و ملی توجه کنند، گفت: شهرداری نیز به عنوان ذی‌نفع زنده‌رود، با توجه به اینکه از حقابه‌داران است، در این باره تلاش‌های زیادی انجام داده است؛ آب باید در تمام طول رودخانه جاری باشد زیرا در هر کدام از بخش‌های این رودخانه، حکمتی نهفته است.

نوروزی تاکید کرد: اگر می گوییم آب باید از مسیر رودخانه به تالاب گاوخونی برسد،‌ به دلیل ریزگردهایی است که با خشکی گاوخونی دو میلیون و ۱۵۰ هزار نفر جمعیت ساکن اصفهان را تهدید می‌کند؛ در شعاع ۳۰ کیلومتری این شهر نیز چهار میلیون جمعیت دیگر زندگی می‌کنند که بخشی از زندگی آن‌ها به این شهر وابسته است.

آب باید در مادی‌های شهر جاری شود

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه آب باید در مادی‌های اصفهان جریان داشته باشد، اظهارکرد: اصفهان از ابتدا در ساحل زاینده رود شکل گرفته و بدون رودخانه حیات آن به خطر می‌افتد؛ با توجه به شرایط موجود، از تمام شهرسازان، معماران، افراد خلاق و هنرمند می‌خواهم راهکاری برای نجات اصفهان ارائه دهند؛ از تمام مقامات و مسئولان تقاضا دارم کمک کنند تا طرح بهشت آباد اجرایی شود.

نوروزی گفت: آب باید در زاینده‌رود جاری شود زیرا در غیر این صورت یکی از بزرگترین دستاوردهای تاریخ بشری ایران یعنی شهر اصفهان در معرض مورد تهدید قرار می‌گیرد، بنابراین همه باید کمک کنند تا از این شرایط خارج شود.

وی با اشاره به اهمیت سیما و منظر شهر اصفهان، اظهارکرد: استفاده از مصالح ساختمانی در شهر اصفهان ضوابط خاص و آیین نامه‌های مربوطه را دارد که در کمیسیون ماده پنج نیز مورد بررسی قرار گرفته و تصویب شده است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه بافت اصفهان تاریخی است و بر اساس مقررات در بافت‌های تاریخی باید در نمای ساختمان‌ها حداقل ۶۰ درصد از آجر و در سایر مکان‌ها بیش از ۲۰ درصد سنگ در نمای ساختمان استفاده شود، افزود: اگر گاهی تخلفاتی صورت گرفته و این قاعده رعایت نشده، باید مورد بررسی قرار گیرد، وقتی صحبت از بافت تاریخی می‌شود همه جوانب باید رعایت شود. در صدد جداره‌سازی خیابان‌های شهر هستیم تا در آینده جلوه‌های آن بیشتر بروز پیدا کند.

نوروزی با اشاره به روند اجرای قطارشهری اصفهان گفت: اجرای خط یک قطار شهری اصفهان با احتساب امسال ۱۸ سال زمان طول کشید، زمانی که من به عنوان شهردار اصفهان انتخاب شدم، روند اجرای عملیات ۸۷ درصد پیشرفت کرده، اما در قله نهایی ۱۳ درصد کار پروژه باقی مانده بود که بخش اعظم و مشکلات پروژه به شمار می‌رفت.

آغاز عملیلات اجرایی خط دو

وی ادامه داد: در یک برنامه تلویزیونی به مردم اصفهان قول دادم که تا نوروز ۹۷ خط یک را به اتمام برسانیم، از این رو به صورت سه شیفت کار و فعالیت انجام و طبق قولی که داده بودیم، ظرف چهارماه خط یک به اتمام رسید.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر تمام ایستگاه‌های خط یک قطار شهری به روی مسافران باز است، اظهارکرد: شش ایستگاه از جمله ایستگاه‌های مهم میدان انقلاب و میدان امام حسین (ع) تکمیل نشده بود و پس از گذشت ۱۷ سال تنها کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت کرده بود که در مدت چهار ماه بخشی از این ایستگاه‌ها تکمیل و در اختیار شهروندان قرار گرفت.

وی تصریح کرد: حدفاصل ایستگاه‌های دروازه شیراز تا صفه، در چهار ایستگاه بخشی از تاسیسات برق باقی مانده بود که تکمیل شد و در حال حاضر خط یک قطارشهری اصفهان از شمال تا جنوب به طول مسیر ۲۱.۲ کیلومتر مسافران را جابه جا می‌کند.

نوروزی با بیان اینکه عملیات اجرایی خط دو قطار شهری اصفهان آغاز شده است، گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی چهار ایستگاه خط دو قطار شهری اصفهان شروع شده و ایستگاه‌های پنجم و ششم نیز به زودی آغاز خواهد شد؛ خط دو قطار شهری اصفهان بیش از ۲۱ کیلومتر طول مسیر دارد که احداث ۱۴ کیلومتر آن را از چند نقطه آغاز کرده‌ایم.

موافق عبور مترو چهارباغ نبودم

شهردار اصفهان با بیان اینکه برای تأمین مالی خط دو قطار شهری اصفهان توانستیم ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت را دریافت و به فروش برسانیم، تصریح کرد: خوشبختانه برای خط دو قطار شهری اصفهان منابع مالی وجود دارد، اگر چه در گذشته هر کیلومتر آن را با صرف ۲۵۰ میلیارد می‌ساختیم، امسال باید ۴۰۰ میلیارد اعتبار در نظر بگیریم؛ برای خط سه قطار شهری اصفهان دنبال هستیم تا کنسرسیوم تشکیل دهیم چرا که خط سه قرار است از دروازه شیراز شروع و به سمت کارخانه ذوب آهن امتداد یابد.

نوروزی با اشاره به موضوع عبور مترو از زیر چهارباغ، اظهارکرد: این بحث به ۱۵ سال پیش باز می‌گردد، آن زمان فرماندار اصفهان بودم و با اینکه این اتفاق عملیاتی شود، چندان موافق نبودم، اما متولی امر دیگران بودند و این اتفاق افتاد، با بررسی‌هایی که انجام دادم یقین پیدا کردم که مراقبت‌های ویژه صورت گرفته و عبور قطار شهری به سی و سه پل آسیب نمی‌زند، زیرا میلیاردها تومان هزینه شده، زیر ریل‌ها لاستیک‌گذاری شده تا هیچ لرزه‌ای به سازه‌های تاریخی منتقل نشود، همچنین لرزه‌سنجی‌های انجام می‌شود، تاکنون هیچ یک از ادعاهایی که در خصوص تهدید بناهای تاریخی به دلیل عبور مترو بوده ثابت نشده است.

شهردار اصفهان ادامه داد: متاسفانه از سال‌های قبل در خیابان چهارباغ به دلیل احداث بزرگترین ایستگاه قطار شهری بخشی از درختان آسیب دیده‌اند.

وی گفت: چهارباغ طی پنج دهه قبل با توجه به طرح تفصیلی قرار بود به پیاده راه تبدیل شود، این ایده بسیار درست بود به طوری که رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی  در سفری که اخیرا به اصفهان داشت تاکید داشت پیاده راه شدن آرزوی ۴۰ ساله ای بود که سرانجام محقق شد.

نوروزی تصریح کرد: در دوره قبل شرایط خاصی وجود داشت و افکار عمومی و مسائل اجتماعی سد راه اجرای پیاده راه شدن چهارباغ بود، اما توانستیم این کار را انجام دهیم.

وی افزود: در دوره مدیریت شهری بخشی از اقدامات مانند عبور مترو، ساخت یکی از ایستگاه‌های آن و بخشی از پیاده راه سازی انجام گرفته بود. در خصوص پیاده راه سازی محورهای کناری این خیابان نیز ۴۰۰ متر سنگ فرش و گودبرداری‌ها صورت گرفته بود، این راه باید ادامه می‌یافت شاید اگر قرار بود از صفر کار را آغاز کنیم نگاه دیگری به این پروژه می‌کردیم.

چهارباغ پروژه نیست، یک برنامه است

شهردار اصفهان با بیان اینکه تمام تلاش شهرداری اصفهان مهیا شدن گذر فرهنگی چهارباغ برای برگزاری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بود، گفت: از این رو به صورت دو یا حتی سه شیفته کار انجام شد و دو مسیر یک هزار و ۱۰۰ متری با عرض هر کدام هشت متر طی سه ماه تکمیل و سنگفرش شد.

وی با تاکید بر اینکه برای احیای بخش میانی این خیابان شورای عالی چهارباغ تشکیل شده است، افزود: در این شورا کارشناسان مرمت، باستان‌شناسان، جامعه‌شناسان، شهرسازان، معماران، فضای سبز و ترافیک حضور دارند؛ هر کاری بر اساس نظر کارشناسی صورت می‌گیرد و مُهر و امضاء آن‌بها در صورت جلسات خواهد آمد.

نوروزی تصریح کرد: ما به گونه‌ای عمل می‌کنیم که چهارباغ به عنوان نه یک پروژه بلکه یک برنامه دیده شود، زیرا ممکن است حین انجام کار با لایه‌ای از دوران صفویه یا قاجاریه در زیر زمین برخورد کنیم که نباید اجازه دهیم آسیب ببیند.

وی افزود: خوشبختانه میراث فرهنگی در شورای عالی چهارباغ نماینده دارد و از مباحث تاریخی مراقبت می‌کند و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد؛ اگرهم مواردی وجود داشته هیچ کدام مربوط به دوره جدید شهرداری نیست. اگر چه اعلام کردیم بافت میانی چهارباغ تا نوروز ۹۸ افتتاح می‌شود، اما به لحاظ حساسیت موضوع عجله نمی‌کنیم.

شهردار اصفهان گفت: در سمتی از چهارباغ که عمق زیادی داشت، ورود پیدا نکردیم و تاکید کردیم اگر هنگام عملیات عمرانی به یک خشت یا سنگ برخورد کردند، کاملاً محافظت شود و توانستیم وضعیت را به گونه‌ای که هست درآوریم.

توجه به مشکلات گردشگران در اصفهان

وی در خصوص گلایه‌هایی مبنی بر نبود سرویس‌های بهداشتی در اطراف مکان‌های تاریخی، اظهارکرد: از وقتی سکاندار شهرداری اصفهان شدم، جلسات هم‌اندیشی را با گروه‌های مختلف برگزار کردم، در این مدت ۴۰ جلسه برگزار شده که که یکی از آنها با فعالان گردشگری بود؛ در آن جلسه کارشناسان تاکید داشتند که گردشگران خارجی از نبود سرویس‌های بهداشتی در مسیر بافت‌های تاریخی گلایه دارند، از این رو در پشت چهارباغ، گوشه پارک شهید رجایی مجموعه‌ای از سرویس‌های بهداشتی را ایجاد کردیم. برای چهارباغ اهداف خوبی داریم و در تلاش هستیم هر فردی با خانواده خود با چهارباغ می‌آید حداقل چهار ساعت ماندگاری داشته باشد.

نوروزی با بیان اینکه برای ساختمان جهان نما اقدامات خوبی انجام شده و استارت آپ‌ها در آن مستقر شده‌اند، گفت: مدتی قبل با یک شرکت کارآفرین قراردادی امضاء کردیم و به دنبال آن ۱۷ استارت آپ که بیشتر آنها از قشر جوان جامعه هستند در ساختمان جهان نما مستقر شدند؛ البته نقاط دیگری را نیز در سطح شهر شناسایی می‌کنیم تا استارت آپ‌ها مستقر و اشتغال‌زایی انجام شود.

ایجاد دهکده‌های IT در شهر

شهردار اصفهان تاکید کرد: به اصفهان نگاهی فرا صنعتی داریم، زیرا ظرفیت آن از بُعد صنعتی تکمیل شده است، از این رو به گونه‌ای عمل می‌کنیم که دهکده‌های IT در شهر ایجاد شود و افراد و کالای خود را با استفاده از فناوری به تمام دنیا صادر کنند.

کد خبر 357849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.