نظام اقتصادی وابسته به نفت کشور به نقطه ضعف تبدیل شده است

استاندار اصفهان با بیان اینکه اگر بارعمده اقتصادی کشور ما بر مبنای ریال بود، عملیاتی کردن تهدیدهای آمریکا در چنین زمان‌هایی نمی‌توانست باعث آسیب شود، گفت: اقتصاد بر مبنای ریال به معنای کار، تلاش، ساختن، تولید کردن، صادر کردن و تبدیل آن به دلار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن مهرعلیزاده عصر امروز( یکشنبه ۱۳ آبان ) در همایش واگذاری پروژه‌های عمرانی استان اصفهان به متقاضیان بخش خصوصی و تعاونی، درقالب تبصره۱۹ قانون بودجه ۱۳۹۷، اظهار کرد: مردم ایران هوشمند، با سابقه، تلاش‌گر و فعال در توسعه هستند اما راه برای این کار باز نیست، تهدید های امریکا موثر نیست ولی در زندگی مردم التهاب ایجاد می‌کند و به‌ویژه قشر ضعیف جامعه آسیب می‌بیند.

استاندار اصفهان تاکید کرد: نظام اقتصادی وابسته به آمریکا و درآمد نفتی باعث شده کشورهر بار از یک نقطه مشخصی ضربه بخورد بنابراین باید نقطه ضعف خود را بشناسیم و به نقطه قوت تبدیل کنیم تا ضربه‌های آمریکا نتواند آسیب جدی به کشور بزند.

مهرعلیزاده افزود: یک راه مهم برای تولید ریال و مقابله با تحریم‌ها این است که دست بخش خصوصی را باز کنیم تا بتواند فعالیت کند.

وی تصریح کرد: در هر مورد از طرح‌های ارائه شده وتسهیلاتی که قرار است ارائه شود، باید بسیار ارزان وکاملا در دسترس باشد تا با مشارکت بخش خصوصی تبصره ۱۹ را عملیاتی کنیم.

استاندار اصفهان تاکید کرد: باید پروژه ها را به اهل عمل که دارای ابتکار هستند، بدهیم و راه‌های قانوی را نیز برای آنها باز کنیم تا بتوان از هزینه‌ای که تا به امروز شده، استفاده کرد.

وی گفت: مشارکت بخش خصوصی در تکمیل پروژه‌های عمرانی راه حلی برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است 

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه وابستگی به درآمدهای نفتی همچون اعتیاد خانمان سوز گریبانگیر کشور شده است، گفت: برای رهایی از این مشکل باید خودمان تولید کننده باشیم و مشارکت و ساخت وبهره برداری در پروژه‌های عمرانی قدمی به سوی حل این مشکل است.

مهرعلیزاده افزود: برای واگذاری پروژه‌های عمرانی نیمه تمام استان باید از ابتدای سال اقدام می‌شد اما آیین نامه اجرایی این مصوبه کمتراز دو ماه است که ابلاغ شده و این باعث انباشته شدن کارها می‌شود.

وی با بیان اینکه تکمیل این پروژه‌ها تلاش شبانه روزی می‌طلبد، افزود: همانطور که قانون‌های ابلاغی سازمان برنامه و بودجه اکنون پس از گذشت هفت ماه از سال ۹۷ ابلاغ شده است، سال مالی نیز چند ماه پس از شروع سال ۹۸ تمام می‌شود و در نتیجه وقت کافی برای عملیاتی کردن این پروژه‌ها در اختیار دستگاه‌های اجرایی وبخش خصوصی قرار دارد.

مهرعلیزاده افزود: دیگر فرصت اتلاف وقت وجود ندارد و برای این‌کار باید با جدیت ویژه‌ای دست به اقدام بزنیم.

استاندار اصفهان گفت: متاسفانه از سال ۵۳ به بعد با افزایش ارزش نفت، چشم دوختن به درآمدها و دلارهای نفتی عادت زمامداران کشور شده است، اکنون وابستگی کشور به درآمدهای نفتی همچون اعتیادی خانمان سوز کشور را فرا گرفته و در هیچ شرایطی نیز دولت‌ها نتوانسته اند خود را از این بلا نجات دهند.

مهرعلیزاده اضافه کرد: در مقاطع مختلف در این شش برنامه‌ای که اجرا شده همیشه عزم و اراده بزرگان کشور بر این بوده که بتوانیم منهای نفت، کشور را اداره کنیم واین به خاطر ترس از تمام شدن نفت نبود بلکه به این دلیل بود که درآمدهای این چنینی اجازه رشد ستادها را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: همانطور که فرد معتاد همه استعدادها، توان و اندیشه خود را از دست می‌دهد، ایران مسموم سم درآمدهای نفتی شده است.

مهرعلیزاده با بیان اینکه نباید به دنبال محاکمه مسئولان مقاطع قبلی بود، گفت: در زمان جنگ تحمیلی درآمدی جز نفت وجود نداشت درآن زمان هیچ امکانی به جز دست یازی به این در آمد نبودبعد از آن در مقاطع مختلف هیچ‌گاه نتوانستیم این درآمد را از زندگی جاری مردم جدا کنیم.

استاندار اصفهان خاطر نشان کرد: تن مسموم کشور نتوانسته خود را از این اعتیاد نجات دهد و حل این معضل به عزم جدی ملی نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر در برنامه ریزی‌ها اتکا به درآمد نفتی وجود نداشت بلکه با اتکا به مردم، استعداد و انرژی فکری جوانان، دانشگاه‌ها، فعالان وکارآفرینان در جهت تولید و فروش در بازار بین الملل حرکت می‌کردیم، اکنون می‌توانستیم در برابر تحریم ها مقاومت کنیم.

کد خبر 357834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.