نسخه واحد سازمان‌های شهرداری های کشور مطلوب نیست

عضو شورای شهر اصفهان گفت: برای تمام سازمان‌های شهرداری‌های کشور در خصوص اجرای ماده ۵۴ نسخه واحدی پیچیده شده‌اند که مطلوب نیست و باید فعالیت سازمان‌های درآمدزا در شهرها توسعه بیشتری داشته باشد.

به گزارش خبرنگار  ایمنا اصغربرشان پیش از ظهر  امروز (یکشنبه) در پنجاه و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن تبریک روز ۱۳ آبان اظهار  کرد: ۱۳  آبانماه روز دانش‌آموز، روز مبارزه با استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای خونخوار و صهیونیست است.

وی با بیان اینکه  حمایت همه جانبه در امر درمان وجبران  وضعیت معیشتی در شرایط تحریم، نوسانات نرخ ارز بر دولتمردان امری ضروری است، ادامه داد: در شرایط اقتصادی فعلی به جهت افزایش امید اجتماعی احاد جامعه باید بسته حمایتی، معیشتی و درمانی دولت هرچه سریعتر و در کمترین زمان ممکن جهت جبران قسمتی از آلام مردم عملیاتی و در اختیار آنان قرار گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ایجاد درآمد پایدار شهری یکی از اهداف و برنامه‌های شورای پنجم و شهرداری بوده، اضافه کرد: با توجه به رکود اقتصادی گامهای موثر همه جانبه  در امور شهری و شهرداری برداشته شده است.

وی افزود: جهت بررسی کارشناسی و عملیاتی برنامه‌های انجام شده شهری  باید از مجموعه صاحبنظران، متولیان و سازمان‌های مردم نهاد  تشکیل شده تا  زیر نظر مستقیم شهرداری اصفهان در تعامل با شورای اسلامی شهر فعالیت کنند؛ تا راهکارهای اجرایی زود بازده در جهت تصویب به شورای اسلامی شهراصفهان ارایه کنند.

برشان با بیان اینکه جامعه امروز و کلان شهر اصفهان رو به پیری رفته، با بالارفتن سن امید در زندگی کلان شهر اصفهان با جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون نفر است، ادامه داد: بیش از ۱۰ درصد؛ یعنی بیش از ۲۰۰ هزار نفر آن را سالمندان بالای ۶۰  سال تشکیل می‌دهند که هر روز رو به افزایش است و به این معنا است که از  هر ۱۰ نفر جمعیت شهری اصفهان بیش از یک سالمند در درون خود جای داده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه جهت‌گیری و هدف گذاری برنامه ریزان کشور، استان، شهر و شهرداری در راستای ایجاد امکانات و زیرساخت‌ها مناسب، برای اختصاص امکانات و تجهیزات مناسب این جمعیت عظیم نیست، اضافه کرد: شهرداری باید به سهم خود امکانات شهری را متناسب با نیازسالمندان  فراهم کرده و در اختیار آنان قرار دهند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه  سایر سازمان‌های حمایتی از جمله بهزیستی، سازمان های متولی بازنشستگی، سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌ها نیز در این امر تعلل کرده‌اند، افزود: مراکز مرتبط  به فکر ساخت و تجهیز مراکز مورد نیاز شأن سالمندان این شهر باشد را فراهم نکرده‌اند.

برشان با بیان اینکه شهرداری و سایر سازمان‌های حمایتی متولی و مدیران برنامه ریزی شهری مکلف هستند تعدادی از اماکن مردمی یا قسمتی از فضای عمومی پارک‌ها، مراکز فرهنگی اجتماعی ورزشی را تجهیز و در اختیار سالمندان قرار دهند، ادامه داد: ساخت و تجهیز مراکز خاص نگهداری متناسب با سالمندان به عنوان یک مرکز خدمات‌رسان در تعامل با سایر سازمان‌های ذی‌ربط حق این قشر شریف و پیشکسوت را ادا کنند.

وی با بیان اینکه بالغ بر دو هزار و ۳۰۰  هکتار بافت تاریخی، فرسوده و حاشیه ای در پانزده منطقه شهرداری اصفهان وجود دارد، اضافه کرد: تسهیلات ارزان قیمت با بهره کم برای احیای بافت‌های فرسوده درشهر اصفهان باید ازاولویت  دریافت تسهیلات یارانه بافت فرسوده بهره مند شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه متأسفانه به دلیل عدم تأمین بودجه و تسهیلات بانکی از طرف دولت، بانک‌ها از پرداخت وام تسهیلات ارزان قیمت امتناع می‌کند، افزود: با نزدیکی به فصل بودجه سال ۹۸ باید  اعتبارات لازمه پیش بینی شود  که هرچه سریع‌تر با دریافت تسهیلات کم بهره شاهد بازسازی، نوسازی و احیاء بافت فرسوده کلانشهر اصفهان باشیم.

وی ادامه داد: متأسفانه بعضی از سازمان‌های شهرداری در بلاتکلیفی با ماده ۵۴ و ۸۴ قانون شهرداری هستند اما تعداد زیادی از شهرداری‌ها و بعضی از کلان شهرها وضعیت این سازمان‌ها را مشخص کرده‌اند.

برشان با بیان اینکه برخی از کلان‌شهرها هنوز در اجرایی کردن سازمان‌های وابسته و متعلق به شهرداری در بلاتکلیفی اساسنامه‌ هستند، اضافه کرد:اساسنامه‌هایی براساس دستورالعمل وزارت کشور مبنی بر تبعیت از ماده ۵۴ قانون شهرداری‌ها برای تصویب این سازمان ها پیشنهاد و اجرا  شده که متاسفانه مفاد ماده ۵۴ و براساس مفاد ماده ۸۴ قانون مغایرت دارد.

وی با بیان اینکه برای تمام سازمان‌های شهرداری شهرهای کشور در خصوص اجرای ماده ۵۴ نسخه واحدی پیچیده شده است که مطلوب نیست، افزود: باید  بعضی از سازمان‌های شهرداری همانند سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها، سازمان ساماندهی مشاغل، میادین میوه و تره بار، باغ رضوان، حمل بار و مسافر و سازمان پسماند که درآمدزا بوده و حوزه فعالیت گسترده‌تری دارد را برای شهر فراهم کند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان  ادامه داد: البته لازم به ذکر است که  براساس ماده ۸۴  مقررات قانون تجارت  این سازمان‌ها اجازه فعالیت داشته باشند.

وی تصریح کرد: از شهرداری شهر اصفهان درخواست می کنیم که پیگیری جدی موضوع و مذاکره با وزارت کشور در حوزه معاونت مربوطه و تعیین تکلیف نهایی سازمان‌های ذکر شده باشد تا در تعامل با سایر کلان شهرهای کشوری باشیم.

کد خبر 357813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.