حمایت از مشاغل سبز توسعه اقتصادی را پایدار می کند

سرپرست دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست در یادداشتی نوشت: یکی از محورهای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی است در این راستا ترویج و گسترش مشاغل سبز و حمایت از کارآفرینان سبز نقش موثری در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی دارد.

به گزارش ایمنا، کتایون حجتی با اشاره به اینکه مشاغل سبز طیف وسیعی از فعالیت‌ها و همچنین کارآفرینی سبز را در حوزه‌های مختلف اقتصاد سبز از قبیل انرژی‌های نو، ساخت‌وساز و حمل‌ونقل سبز، بازیافت، کشاورزی پایدار و اکو توریسم شامل می‌شود، اظهار کرد: ترویج مشاغل سبز قابلیت مناسبی در جذب متخصصان در زمینه‌های مختلف را داشته و می‌تواند بحران بیکاری را کاهش دهد.

وی نوشت: امروزه همگان به این باور رسیده‌اند که نگاه و انتظار یک‌جانبه به اقتصاد بدون توجه به ملاحظات زیست‌محیطی با رشد و توسعه همه‌جانبه منافات دارد و درنهایت به دلیل بروز بحران‌ها و مشکلات به بن‌بست می‌رسد و سلامت و رفاه اجتماعی جوامع را تهدید می کند، ازاین‌رو تفکر جدیدی به عنوان اقتصاد سبز در جهان مطرح شد که بر رشد و توسعه اقتصادی و حفاظت از محیط‌ زیست به‌صورت توأمان تأکید دارد.

سرپرست دفتر توسعه پایدار و اقتصاد سازمان محیط زیست با بیان اینکه اقتصاد سبز اقتصادی است که در آن روابط حیاتی میان اقتصاد، جامعه و محیط زیست در نظر گرفته می شود، خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین دستاوردهای اقتصاد سبز تغییر فرآیند و اصلاح الگوهای تولید و مصرف کالاها، کاهش سرانه تولید زباله و مصرف انرژی، ترویج و توسعه تجارت پایدار، کاهش فقر و توسعه عدالت و توزیع عادلانه است.

وی اضافه کرد: در فرآیند اقتصاد سبز رشد درآمدها و اشتغال‌زایی در بخش دولتی و خصوصی به‌گونه‌ای انجام می شود که با کاهش انتشار کربن و آلاینده‌ها، افزایش بهره‌وری انرژی، استفاده بهینه از منابع، جلوگیری از تخریب محیط‌زیست، تنوع زیستی و اکوسیستم‌ها نیز همراه باشد.

کتایون حجتی عنوان کرد: از سوی دیگر مشکلات زیست‌محیطی ناشی از نابه‌سامانی‌های مالی، گریبان‌گیر کشورها و بالطبع صنایع و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ است که با نگاه منفعت‌طلبانه و به‌دورازآینده نگری، شرایط مبهمی را برای آینده حیات بر روی کره خاکی رقم‌زده‌اند.

وی نوشت: اشتغال در نظام اقتصادی موجود عمدتاً متکی بر استفاده از منابع انرژی تجدید ناپذیر است و به بازیافت و استفاده مجدد از مواد چندان توجهی نشده است؛ که این‌همه می‌تواند دلایلی برای ناپایداری اقتصادی باشد.

کتایون حجتی افزود: ازاین‌رو برای تحقق و گسترش نظام اقتصاد سبز در جهان، مفهومی تحت عنوان مشاغل سبز از سوی سازمان جهانی کار با مشارکت برنامه محیط ‌زیست ملل متحد عنوان شد. مشاغل سبز، مشاغل معقول و مناسبی هستند که اثرات مخرب زیست‌محیطی را کاهش و از حقوق و مزایای کافی، تأمین اجتماعی، بهداشت و امنیت برخوردارند.

وی خاطر نشان کرد: این مشاغل با کاهش مصرف انرژی و مواد خام، محدود کردن تولید گازهای گلخانه‌ای، به حداقل رساندن پسماند و آلودگی و حفاظت و احیا اکوسیستم، اثرات مخرب زیست‌محیطی را کاهش می دهند و درنهایت توسعه اقتصادی را ازلحاظ زیست محیطی، اجتماعی و سیاسی، پایدار می‌کنند.

کد خبر 357792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.