وزارت جهاد کشاورزی باید جایگزین مناسبی به‌جای کشت برنج ارائه دهد

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان با اشاره به طرح محدودیت کشت برنج در استان‌هایی به غیر از مازندران و گیلان، گفت: این اقدام راهکار مناسبی نیست و وزارت جهاد کشاورزی باید کشت جدیدی که به اندازه برنج به صرفه باشد را جایگزین کرده و به شالی‌کاران ارائه دهد.

حسین محمدرضایی در گفتگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه کشت جدیدی که جایگزین برنج می‌شود باید علاوه برمصرف کم آب از نظر اقتصادی نیز برای کشاورزان به صرفه باشد، اظهار کرد: اگر زیرساخت مناسب برای ایجاد کشت‌های گلخانه ای فراهم شود، این نوع کشت می‌تواند جایگزین مناسبی برای کشت برنج باشد.

وی افزود: کشت گلخانه‌ای هزینه‌هایی از جمله پوشش پلاستیک گلخانه، اسکلت، سوخت و هزینه‌های نگهداری دارد اما اگر بازار فروش و امکان صادرات محصول فراهم شود این نوع کشت علاوه بر مصرف آب کمتر می‌تواند درآمد خوبی را برای کشاورز به همراه داشته باشد.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان با بیان اینکه از ده سال پیش تا کنون میزان کشت برنج در این استان به کمتر از یک‌هزار هکتار رسیده است، گفت: اکنون فقط در شهرستان لنجان برنج کشت می‌شود و این در حالی است که در سال‌های پرآبی در حوضه آبریز زاینده‌رود ۲۴ هزار هکتار برنج کشت می‌شد به همین دلیل در حال حاضر معیشت کشاورزان آن منطقه به شدت با مشکل روبه رو شده است.

محمدرضایی در پاسخ به این سوال که واکنش کشاورزان در برابر محدودیت‌ اعمال شده چیست، بیان کرد: کشاورزی که زندگی خود را با زمین کم مقیاس خود و با کشت برنج اداره می‌کند بدون کشت برنج برای ادامه زندگی با مشکل مواجه می‌شود و طبیعی است که در برابر این محدودیت‌ها مقاومت می‌کند.

وی گفت: درچند سال اخیر که با مشکل کم‌آبی مواجه شده ایم، خود کشاورزان نیز سعی می کنند از روش‌هایی استفاده ‌کنند که مصرف آب به حداقل برسد.

محمدرضایی افزود: به عنوان مثال برخی از کشاورزان با بستن پلاستیک روی مرزهای اراضی زیر کشت، آبخور زمین را به حداقل می رسانند و با این اقدام سطح بیشتری از زمین را زیر کشت می برند.

 عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان تصریح کرد: به دلیل برداشت‌های بالا دست زاینده‌رود سطح زیرکشت  استان کاهش یافته و درشرق اصفهان حتی درخت‌ها و چاه‌ها خشکیده است.

وی افزود: حتی در لنجان نیز امسال به دلیل جاری نشدن آب در رودخانه و خالی ماندن چاه‌ها ازآب بسیاری از سطوح زیر کشت برنج به ثمر نرسید و کشاورزان خسارت دیدند.

محمدرضایی با بیان اینکه محدودیت کشت برنج در همه استان‌ها به یک اندازه اعمال نمی‌شود، گفت: کشت برنج چند سالی است که ممنوع شده اما بیشتر توجهات به استان اصفهان است در حالی که استان بالا دست ما، چهار محال و بختیاری، بیش از اصفهان کشت برنج دارد و در خوزستان نیزدر دمای ۵۰ درجه تابستان به‌رغم تبخیر بالا، ۱۲۰هزار هکتار زمین برنج کاری می‌شود.

وی افزود: قانون نباید فقط در یک استان اعمال شود و نظارت درهمه استان‌ها باید به صورت یکسان اعمال شود.

به گزارش ایمنا، چهارشنبه هفته گذشته، هیئت وزیران در جلسه ای به ریاست رییس جمهور، با اجرای محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های کشت برنج در خارج از استان‌های گیلان و مازندران موافقت کرد.

کد خبر 357719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.