هدف‌گذاری احداث ۲۷۶۳ هکتار گلخانه در سال ۹۷

مجری طرح توسعه گلخانه های کشور از هدف‌گذاری برای احداث دوهزار و ۷۶۳ هکتار گلخانه در سال ۹۷ خبرداد و افزود: از این میزان در شش ماهه نخست امسال یک‌هزار و ۳۵۷ هکتار در مراحل نهایی ساخت  قرار دارد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، ولی اله بنی عامری اظهارکرد: در شش ماهه امسال در احداث گلخانه ها حدود ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم و پیش بینی می کنیم ۱۰۰ درصد برنامه تا پایان سال محقق شود.

وی افزود: تا کنون نزدیک به ۱۴هزار هکتار گلخانه در کل کشور و به طور عمده در پنج قطب مهم تولید شامل استان تهران، اصفهان، یزد، جنوب کرمان و هرمزگان احداث شده که از این میزان ۱۲هزار هکتار در حال بهره‌برداری است.

بنی عامری با بیان این که پس از عملیات احداث، ۶ تا ۱۲ ماه طول می کشد که گلخانه‌ها به بهره برداری برسد، بیان کرد: با احداث و راه‌اندازی دوهزار و ۷۶۳ هکتار گلخانه، برآورد می شود که فقط ۶۰۰ هزار تن به محصولات گلخانه ای در گروه سبزیجات و صیفی جات اضافه شود.

وی افزود: احداث این سطح از گلخانه به ۸ هزار میلیارد ریال سرمایه نیاز دارد که نزدیک به نیمی از این سرمایه به صورت تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و نیمی دیگر آورده بخش خصوصی است.

مجری طرح توسعه گلخانه های کشور درباره اشتغالزایی در حوزه گلخانه ها اذعان کرد: به طور متوسط با احداث هر هکتار گلخانه ۸ تا ۱۲ نفر مشغول به کار می شوند .

بنی عامری میزان تولیدات محصولات گلخانه ای در کشور را در حال حاضر سه میلیون تن اعلام و تصریح کرد: برای سال ۱۴۰۴ تولید ۲۰ میلیون تن محصولات گلخانه ای هدف‌گذاری شده  و ۵۰ درصد این تولید نیز باید صادر شود.

وی با بیان اینکه بازار هدف ۶۰۰ میلیون نفری در کشورهای همسایه و آسیای میانه برای صادرات محصولات گلخانه ای در نظر گرفته شده است، اعلام کرد: روسیه مهمترین و بزرگترین بازار محصولات گلخانه ای است، این کشور سالانه ۱۰ میلیارد دلار واردات سبزی و صیفی‌جات گلخانه ای دارد.

بنی عامری با بیان اینکه بیش از ۱۰ پایانه صادراتی در کشور پیش بینی شده که چهار مورد آن در حال ساخت است، افزود: در حال حاضر به یک هزار دستگاه کامیون کانتینر یخچال دار برای صادرات سبزی و صیفی جات گلخانه ای نیاز داریم.

مجری طرح توسعه گلخانه های کشور اضافه کرد: دو مورد از این پایانه ها شامل پایانه صادراتی گل و گیاه احمدآباد مستوفی و پایانه صادراتی سبزی و میوه در شهرستان آمل تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

وی درباره تاثیر تحریم ها بر روند ساخت و ساز گلخانه ها، اظهارکرد: تحریم ها مانع توسعه کار احداث نمی شود، اما هزینه ها را افزایش می دهد.

مجری طرح توسعه گلخانه های کشور با بیان اینکه ۹۰ درصد لوازم و تجهیزات گلخانه ای در کشور تولید می شود، تصریح کرد: تولید داخلی بذر هیبرید سبزیجات گلخانه ای که بخشی از آن وارداتی است باید افزایش یابد.

بنی عامری یادآور شد: دو سال اخیر با آغاز طرح توسعه گلخانه ها، ۱۰۰ میلیون دلار صادرات سازه ها و نهاده های مصرفی گلخانه ها شامل پوشش پلاستیکی، انواع تجهیزات مثل بخاری ها، سیستم های اتوماسیون و دانش فنی داشتیم که این روند رو به افزایش است.

کد خبر 357674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.