آیین های محرم در موزه هنرهای تزیینی ایران

آثار ناملموس از مراسمات آیینی در نمایشگاه "آیین های محرم" در موزه هنرهای تزیینی ایران به نمایش گذاشته شده است.

راحله یوسفیان، رییس موزه هنرهای تزیینی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درخصوص نمایشگاه آیین‌های محرم در این موزه گفت: در آیین افتتاحیه این نمایشگاه از تابلوی مینیاتور طریق الحسین از استاد رضا بدرالسما و ظرف نقره‌ای قلمزنی با نام نبرد عباس اثر استاد محمدعلی ساعی رونمایی شد.

وی ادامه داد: آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه شامل لوح‌های ثبت ملی در فهرست آثار ناملموس از مراسمات آیینی استان، نسخ خطی قدیمی مربوط به تعزیه حبیب آباد و آثار فلزی و مینیاتور و قلمکار از دیگر هنرمندان مثل استاد عباد، راعی، اسماعیل پور، بذرافشان، جعفری و دیگر هنرمندان است.

یوسفیان افزود: از سه اثر زیبا که به ندرت در جایی می‌توان دید وجود خیمه قدیمی قلمکار که از آثار موزه و اثر استاد پورصناعی، تیغه و طوق قدیمی با امضا اردبیلی به سفارش شاه عباس از مجموعه آقای ظفرقندی و تابلوهای قهوه‌ خانه ای از قوللراقاسی از آثار موزه هنرهای تزیینی است.

رییس موزه هنرهای تزیینی ایران اضافه کرد: هدف از برگزاری نمایشگاه زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا و هنرهای مرتبط با این فرهنگ است. عاشورا بی شک سرمنشأ جوشش ذوق هنری بی بدیل بوده است که نمونه آن را در ساخت آثاری چون طوق‌ها و تیغه‌های عزاداری و خیمه‌ها می‌بینیم. نمایش تعزیه نیز از هنرهای نمایشی خاص ایران است که از همین جوشش هنری برمی‌خیزد.

وی گفت: عاشورا سرمنشأ سبک هنری خاص خود است که با نمایش آثار هنری مرتبط با آن باید در زنده نگه داشتن آن کوشید.

به گزارش ایمنا، نمایشگاه آیین‌های محرم تا پایان آبانماه در موزه هنرهای تزیینی اصفهان از ساعت ۸ تا ۱۳ میزبان علاقه مندان است.

کد خبر 357672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.