روغنی که سطح کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد

برخی از محققان معتقد هستند که نوعی روغن مخصوص، می‌تواند از تاثیرات مضر روغن‌ها جلوگیری کرده و سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مصرف زیاد کلسترول برای سلامت بدن مضر است و خطر ابتلا به بیماری‌های جدی قلبی نظیر حمله قلبی و یا سکته مغزی را افزایش می‌دهد. محققان یونانی به تازگی تاثیر دو نوع روغن شامل روغن پنبه دانه (cottonseed oil) و روغن زیتون (olive oil) را بر روی سلامت افراد مورد بررسی قرار داده‌اند. دو نوع کلسترول با نامهای کلسترول خوب (HDL) و کلسترول بد (LDL) وجود دارد. به گفته متخصصان سلامت، تجمع کلسترول بد با گردش خون و افزایش خطر سکته قلبی و سکته مغزی همراه است.

اما برعکس، کلسترول HDL باعث خارج شدن چربی نوع بد از بدن افراد شده و چربی‌های بد را به سمت کبد سوق می‌دهد. سپس کلسترول نوع بد در کبد شکسته شده و وارد فرآیند حذف مواد زائد می‌شود. به منظور پیشگیری از افزایش کلسترول نوع بد در خون، متخصصان به افراد توصیه می‌کنند از رژیم‌های غذایی که دارای مقادیر بالای HDL و مقدار اندک کلسترول LDL است، پیروی کنند.

محققان دانشگاه " Georgia" در آتن به تازگی دریافته‌اند که اضافه کردن روغن پنبه دانه در رژیم‌های غذایی پر چرب، میزان کلسترول نوع بد افراد را کاهش می‌دهد. آن‌ها یک گروه ۱۵ نفری از مردان را با میانگین سنی ۴۵-۱۸ سال که دارای وزن طبیعی بودند، مورد بررسی قرار داده و از آن‌ها خواستند که یکی از دو رژیم غذایی پر چرب (high-fat diet) را در پیش بگیرند. سپس در یکی از رژیم‌های غذایی از روغن زیتون برای غنی کردن وعده‌های غذایی استفاده کرده و به رژیم غذایی دیگر، روغن پنبه دانه برای مدت پنج روز اضافه شد.

پس از مقایسه تاثیر دو نوع رژیم غذایی، محققان دریافتند سطح کلسترول نوع بد (LDL) و تری گلیسیرید در میان افرادی که در رژیم غذایی آن‌ها روغن پنبه دانه وجود داشت کاهش یافته، اما تغییرات چشمگیری در سطح کلسترول بد خون شرکت کنندگانی که رژیم غذایی غنی شده با روغن زیتون دریافت کردند، مشاهده نشد. نتیجه بررسی‌های صورت گرفته نشان داد سطح کلسترول کلی خون افرادی که روغن پنبه دانه به رژیم غذایی آن‌ها اضافه شد به طور متوسط ​​حدود هشت درصد کاهش یافت.

همچنین سطح کلسترول LDL آن‌ها به طور متوسط ​​۱۵ درصد و سطح تری گلیسیرید آنها ۳۰ درصد کاهش یافت.سطح کلسترول HDL نیز در افرادی که روغن پنبهدانه در رژیم غذایی آن‌ها وجود داشت، هشت درصد افزایش یافت. به گفته محققان نوع خاصی از اسید چرب به نام "dihydrosterculic acid" که در روغن پنبه دانه وجود دارد و در روغن زیتون یافت نمی‌شود از تجمع تری گلیسرید جلوگیری می‌کند.

کد خبر 357638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.