گسترش روابط ایران و ازبکستان با توسعه موارد موافقتنامه تعرفه ترجیحی

معاون وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: توسعه اقلام موجود در موافقتنامه تعرفه ترجیحی ایران و ازبکستان می‌تواند زمینه‌ساز گسترش بیشتر روابط  دو کشور شود.

به گزارش ایمنا به نقل از شاتا، مجتبی خسروتاج در مراسم روز ملی استقلال کشور ازبکستان حضور یافت و ضمن بیان دستاوردهای همکاری اقتصادی ایران و ازبکستان اظهار کرد: همکاری‌های تجاری دو کشور در قالب اجلاس کمیسیون مشترک از حالت صرفاٌ تجاری به سمت همکاری‌های علمی، مهندسی، انرژی و تکنولوژیکی گسترش یافته و امروز شرکت های ایرانی به صورت مستقل یا در شکل سرمایه گذاری مشترک با طرف های ازبکستانی همکاری می کنند.

وی محور عمده این همکاری مشترک را در اقلامی همچون دارو، تجهیزات پزشکی، مصالح ساختمانی، محصولات شیمیایی و پتروشیمی، خودرو، کشاورزی و مواد غذایی اعلام کرد و افزود: به زودی یکی از بزرگترین شرکت های تولید محصولات سرامیکی شامل انواع کاشی و سرامیک در ازبکستان به بهره برداری می رسد.

معاون وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران در بخش دیگری از سخنان خود به سند نقشه راه همکاری های صنعتی، فنی و مهندسی و گردشگری ایران و ازبکستان اشاره کرد و گفت: این سند از طرف جمهوری اسلامی ایران به طرف ازبکستانی ارائه شده و پس از بررسی های لازم از سوی ازبکستان، به زودی در دستور کار مذاکره دو کشور قرار خواهد گرفت.

حجم روابط تجاری دو کشور ایران و ازبکستان به طور متوسط در سال‌های اخیر، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار در نوسان بوده است و پیش بینی می شود با توسعه لیست کالاهای آمده در توافقنامه تعرفه ترجیحی میان دو کشور، بیش از پیش شاهد افزایش همکاری های ایران و ازبکستان باشیم.

کد خبر 357549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.