هشدار کارشناسان به فرونشست مادی‌های شهر

یک کارشناس معماری گفت: مادی‌های شهر با توجه به اینکه از سفره‌های زیرزمینی تغذیه می‌شوند در زمان خشکی و بی‌آبی خاک به سمت پایین هدایت و پدیده فرونشست به وقوع می پیوندد.

مسعود ضیایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اگر فکری به حال خشکی زاینده رود نشود در آینده‌ای نه چندان دور شاهد فرونشست ابنیه‌های قدیمی و پل‌های تاریخی خواهیم بود، البته‌ مادی‌های شهر نیز با توجه به اینکه از سفره‌های زیرزمینی تغذیه می‌شوند در زمان خشکی و بی‌آبی خاک به سمت پایین هدایت می‌شود و پدیده فرونشست به وقوع می پیوندد.

ضیایی خاطرنشان کرد: در اثر فرونشست در لایه‌های زیرین زمین به تدریج تاسیساتی مثل لوله‌های آب و گاز دچار آسیب و شکنندگی می‌شوند و مشکلات بزرگتری را برای شهر به همراه خواهند داشت.

وی با بیان اینکه برخی از منازل که در مجاورت مادی‌های شهر اصفهان هستند، دچار آسیب‌های جدی شده‌اند، خاطرنشان کرد: از آن‌ جایی که منازل قدیمی دارای فونداسیون محکمی نیستند، در زمان خشکی مادی‌ها ترک‌های سقفی و دیواری در آنها ایجاد می شود که متاسفانه در شهر تاریخی اصفهان اکنون شاهد بروز چنین اتفاقاتی هستیم.

این کارشناس معماری تاکید کرد: با برداشت‌های زیرزمینی که از طریق حفر چاه‌های عمیق صورت می گیرد به تدریج به فرونشست شهر افزوده خواهد شد، بنابراین باید فکری اساسی برای زاینده‌رود کرد.

ضیایی به احیاء بافت فرسوده شهر نیز اشاره کرد و گفت: مدیریت شهری با در نظر گرفتن طرح‌های تشویقی مبنی بر تخفیف ۷۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی و ارائه وام برای ساخت و ساز گام مثبتی در جهت احیاء بافت‌های فرسوده شهری برداشته است.

وی افزود: با توجه به اینکه در بافت‌های فرسوده زیرساخت‌های آب، برق و گاز فراهم می‌باشد و بیشتر بناها در ابعاد کوچک ساخته شده است فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری شهروندان در این نوع بافت‌ها است، اما متاسفانه از آنجایی که شهروندان ساکن در این محدوده‌ها از موقعیت مالی خوبی برخوردار نیستند به تنهایی نمی‌توانند از عهده احیاء این بافت‌ها برآیند، بنابراین بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران باید به میدان بیایند تا با کمک شهرداری در جهت احیاء بافت‌های فرسوده شهر گام مثبت برداشته شود.

کد خبر 357524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.