از عموی فرصت طلب بن سلمان تا کریدور چند میلیارد دلاری پاکستان

ایران و کشورهای همسایه در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، اما رایزنی ایران برای آزادی مرزبان ایرانی با مقامات پاکستانی، بازگشت عموی بن سلمان به عربستان برای کمک به روند تغییر قدرت در این کشور و تلاشهای پاکستان برای ایفای نقش در جاده ابریشم و جنگ یمن از مهمترین این تحولات بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران، با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با ۱۵ کشور همسایه است که با افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، عراق و ارمنستان دارای مرز خاکی و با قزاقستان، روسیه، عمان، قطر، امارات، بحرین، عربستان و کویت دارای مرز آبی است. تعدد همسایگان در کنار مسائل امنیتی و سیاسی متنوع آنها تأثیرات مستقیم بر امنیت و ثبات منطقه و مناسبات این کشورها با جمهوری اسلامی ایران دارد.

خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد، آخرین تحولات سیاسی منطقه را به‌ صورت هفتگی، در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهم‌ترین تحولات سیاسی کشورهای همسایه را  می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید

خاشقچی خفه شده بود خاشقچی

Image result for ‫خاشقچی عکس‬‎

دادستان کل عربستان در پی سفر به ترکیه و دیدار با همتای ترکیه‌ای خود؛ در ساعات پایانی روز سه شنبه- ۸ آبانماه- با مقامات سازمان اطلاعات ترکیه درخصوص پرونده قتل خاشقچی دیداری یک ساعته داشته است. پس از این دیدارها، یک منبع آگاه در دادستانی کل ترکیه اعلام کرد: دادستان کل عربستان جواب سؤال‌های مربوط به محلی که جسد جمال خاشقجی را در آنجا پنهان کرده‌اند را نمی‌دهد.

دادستان کل ترکیه روز چهارشنبه- ۹ آبانماه-  اعلام کرد، جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی پیش از آنکه بدنش تکه تکه شود، خفه شده بود و این کار بر اساس طرح تدوین شده از قبل صورت گرفته است. با وجود تمامی تلاش‌هایمان، به نتایج ملموسی از دیدارها با طرف سعودی دست نیافتیم. با وجود اینکه دادستان کل عربستان تعهد داده بود که به سوال‌های ما پاسخ دهد، اما وی پاسخی نداد.

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه سه‌شنبه- ۸ آبانماه- عربستانی‌ها را به حمایت از قاتل متهم کرد و خواهان فاش کردن هویت همدست محلی شد که در پنهان کردن جسد خاشقجی دست دارد.

دعوت نماینده ویژه پادشاه عمان برای سفر به تهران

پادشاه عمان

حجت الاسلام و المسلمین نوری شاهرودی سفیر جمهوری اسلامی در عمان روز چهارشنبه- ۹ آبانماه- با اسعد بن طارق، معاون نخست‌وزیر و نماینده ویژه سلطان قابوس در محل دفتر وی دیدار  و رایزنی کرد. در این ملاقات دو طرف درخصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای و گسترش همکاری های دو کشور  گفتگو و تبادل نظر  کردند.

 در این دیدار سفیر ایران، دعوت جهانگیری معاون اول رییس جمهور از وی برای سفر به تهران را به این مقام عمانی تسلیم کرد. قابل ذکر است که این دعوت بعد از آن صورت می گیرد که پادشاه اردن هفته گذشته میزبان محمود عباس و بنیامین نتانیاهو بود و اعلام کرده می خواهد در روند صلح خاورمیانه نقش آفرینی کند.

نخست وزیر عراق: بر اساس منافع خود عمل می‌کنیم

عادل عبد المهدی

عادل عبدالمهدی نخست وزیر جدید عراق روز جمعه- ۴ آبانماه- در یک نشست خبری تاکید کرد که کشورش هنگام مواجهه با تحریم‌ها علیه ایران بر اساس منافع خود عمل خواهد کرد و بغداد در مواجهه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران منافع مردم عراق و استقلال این کشور را در نظر خواهد داشت.

وی تصریح کرد: ما درخصوص هر چیزی در ارتباط با کمک به اجرای اقدامات محدود کننده علیه ایران، استقلال و منافع خود را در اولویت قرار می‌دهیم. عبدالمهدی همچنین گفت که دولت جدید عراق قصد دارد خود را از هرگونه مداخله در امور دیگر کشورها دور کند.

سفر ظریف به استانبول و نشست سه جانبه

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان  روز دوشنبه- ۷ آبانماه- برای  شرکت در ششمین نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان وارد استانبول شد. این نشست در راستای گفت‌وگو و رایزنی وزرای خارجه سه کشور در مورد راه‌های گسترش همکاری در حوزه های تجارت، ترانزیت و دیگر موضوعات مورد علاقه برگزار گردید. در حاشیه این نشست، ظریف روز سه شنبه با همتای آذری خود دیدار دوجانبه داشته است.

در بیانیه پایانی نشست سه جانبه، سه کشور با در نظر گرفتن پیروی جمهوری اسلامی ایران از برجام که توسط سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت تایید شده است، تعهدات تمامی اعضای سازمان ملل برای همکاری و کمک‌رسانی بر اجرای برجام را یادآور شدند و از همین بابت، تحریم‌های یکجانبه که بر روی پیشرفت تجارت و بازرگانی میان کشورها تاثیر منفی می‌گذارد را محکوم کردند.

رایزنی ظریف با مقامات پاکستانی برای آزادی مرزبانان 

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه- ۹ آبانماه- برای پیگیری وضعیت مرزبانان ربوده شده به کشور پاکستان سفر کرد. ظریف در بدو ورود به فرودگاه اسلام آباد تصریح کرد : قبلاً در تماس های تلفنی و همچنین در سفرهای قبلی مقامات کشورمان پیگیری هایی در خصوص برگرداندن مرزبانان شریف کشورمان که توسط گروه‌های تروریستی ربوده شده اند بودیم و امروز هم بنده به پاکستان آمده‌ام تا با مقامات این کشور صحبت‌هایی داشته باشم.

در این سفر وزیر امورخارجه کشورمان با شاه محمود قریشی همتای پاکستانی خود دیدار و گفتگو داشته است.  در این دیدار، بررسی ابعاد مختلف روابط دوجانبه و تبادل نظر در خصوص مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی از محورهای گفتگوها بوده است.

در ادامه دیدارهای این سفر وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات ارشد پاکستانی؛ دیداری با عمران خان، نخست‌وزیر آن کشور داشته و در خصوص آخرین وضعیت مرزبانان به گروگان گرفته شده  گفت‌وگوهای به عمل آمده است. 

ظریف با بیان اینکه در این دیدار در ارتباط با اهمیت گسترش همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای دو کشور نیز بحث و گفت‌وگو شد گفت: نخست وزیر پاکستان پیشنهاد بسیار خوبی را برای پایان دادن جنگ در یمن مطرح کرده‌اند. در این زمینه با وزیر خارجه، فرمانده ارتش و آقای نخست وزیر صحبت کردیم و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای کمک به پایان یافتن آلام مردم و تجاوز به این کشور را مطرح کردیم.

بازگشت عموی منتقد بن‌سلمان به عربستان

احمد بن عبدالعزیز

 احمد بن عبدالعزیز، برادر ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان بعد از چند ماهی که در لندن بود روز چهارشنبه-۹ آبان- برای به چالش کشیدن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان یا پیدا کردن فردی که بتواند این کار را بکند، به عربستان بازگشته است. وی از شدیدترین منتقدان محمد بن سلمان است و با ضمانت‌های بین‌المللی از سوی آمریکا و انگلیس وارد ریاض شده است.

یک منبع نزدیک به این شاهزاده گفت: مسؤولان آمریکایی و انگلیسی به احمد بن عبدالعزیز اعلام کرده‌اند که اجازه نمی‌دهند آسیبی به او برسد. آن‌ها او را تشویق به ایفای نقش در گرفتن قدرت از محمد بن سلمان کرده‌اند.

کریدور اقتصادی چند میلیارد دلاری چین – پاکستان

اجلاس بین‌المجالس آسیایی که یک نشست دو روزه است، روز چهارشنبه-۹ آبان- در شهر استراتژیک گوادر پاکستان برگزار شد. در این نشست که موضوع پروژه کریدور اقتصادی چند میلیارد دلاری چین – پاکستان را روشن‌تر کرد،  بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس از ۲۶ کشور آسیایی از جمله چین، عربستان سعودی و ایران در این اجلاس شرکت کردند.

این پروژه ۶۴ میلیارد دلاری که بخشی از ابتکار عمل جاه طلبانه اقتصاد خارجی پکن محسوب می‌شود و «راه ابریشم جدید یا یک کمربند – یک جاده»نام گرفته، قصد دارد شمال غرب چین را از طریق شبکه‌ای از جاده‌ها، خطوط راه آهن و خط لوله‌ به گوادر واقع در جنوب غرب پاکستان وصل کند تا بتواند از طریق آن محموله‌ها، نفت و گاز را منتقل کند.

این پروژه کوتاه‌ترین راه را برای محموله‌های چینی که به بازارهای خاورمیانه، آسیای مرکزی و آفریقا می‌روند فراهم خواهد کرد. بیانیه گوادر پس از نشست دو روزه کمیته دائمی مجمع نمایندگان پارلمانی آسیا در خصوص امور سیاسی منتشر شد که از اعضای این مجمع خواست تا همکاری‌های متقابل‌شان را پیش ببرند.

گردآوری و تنظیم از: پاتریک ساهاکیان- خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 357503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.