۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹
تشخیص آلزایمر به کمک اسکن چشم!

نتیجه دو بررسی جدید نشان می‌دهد که به کمک اسکن چشم به روش غیر تهاجمی می‌توان بیماری آلزایمر را در مراحل اولیه آن و در عرض تنها چند ثانیه تشخیص داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جمعیت جهان به سرعت در حال افزایش است و به همین نسبت میزان شیوع آلزایمر نیز گسترش می‌یابد. به همین دلیل به روش‌های غربالگری کارآمدی برای تشخیص زوال عقل نیاز است، اما شیوه‌های تشخیصی کنونی مهاجمی و یا ناکارآمد است. برای مثال اسکن‌های مغزی پر هزینه است و  شیوه‌های "spinal taps"  و یا  "lumbar punctures"، تهاجمی و مضر است.

اکنون متخصصان با استفاده از آزمون‌های حافظه و ردیابی تغییرات رفتاری افراد می‌توانند بیماری آلزایمر را تشخیص دهند. اما مسئله مهم این است که هنگام پدیدار شدن علائم، بیماری در مرحله پیشرفته قرار دارد.

بررسی‌های جدید محققان دانشگاه "Duke" در نیویورک نشان می‌دهد که بیماری آلزایمر را می‌توان تنها در عرض چند ثانیه و با نگاه کردن به چشم یک فرد تشخیص داد. این تحقیقات حاکی است که آلزایمر، عروق خونی ظریف شبکیه چشم را که در قسمت پشت چشم قرار دارند، تغییر می‌دهد. دانشمندان با استفاده از یک روش تصویربرداری نوآورانه و غیرتهاجمی اسکن چشمی توانسته‌اند تفاوت میان علائم آلزایمر و نشانه‌های اختلال شناختی خفیف (MCI) را که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد، شناسایی کنند.

محققان دانشگاه Duke از یک روش آنژیوگرافی توموگرافی انسجام نوری (OCTA) برای بررسی ارتباط میان شبکیه چشم و بیماری آلزایمر استفاده کردند. این شیوه به کمک امواج نوری، تصاویری از شبکیه چشم فراهم می‌کند که پزشکان را قادر می‌سازد تا هر یک از لایه‌های شبکیه را بررسی کرده، ضخامت آن‌ها  را به صورت غیر تهاجمی اندازه گیری کنند.

آن‌ها به کمک روش OCTA می‌توانند چگونگی تاثیر زوال عقل بر روی شبکیه را بررسی کنند، زیرا این شیوه آن‌ها را قادر می‌سازد تا رگ‌های ظریف و گلبول‌های قرمز پشت چشم را ارزیابی کنند. نتیجه بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که مبتلایان به آلزایمر دارای رگ‌های خونی کوچک‌تری در شبکیه و قسمت پشت چشم خود هستند. همچنین لایه مشخصی از شبکیه در این افراد نازک تر است و بخش هیپوکامپ مغز آن‌ها نیز کوچک‌تر است.

کد خبر 357496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.