چرا می‌ترسیم بگوییم کارتن‌خواب داریم

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: چرا می‌ترسیم که بگوییم کارتن‌خواب داریم در هر جامعه نرمال و عادی سه درصد آسیب‌دیده و عقب مانده و افراد روانی وجود دارد و این نباید زمینه توبیخ کسی یا دستگاهی باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجتبی ناجی ظهر امروز (چهارشنبه) در جلسه اول کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان با محوریت ساماندهی معتادان متجاهر شهر اصفهان اظهار کرد: این مرکز به منظور ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی و متکدیان راه اندازی شده است؛ هدف اولیه آن ایجاد یک مرکز غربالگری بوده تا افراد آسیب‌دیده اجتماعی را پذیرش و بعد از آنجا به مراکز مربوطه ارجاع داده شوند.

وی با تاکید بر اینکه این مرکز یک مرکز توانمندسازی شبانه‌روزی نیست، افزود: طبق ماده ۱۷۲ قانون مجازات اسلامی تکدی‌گری جرم است و یک تا سه ماه مجازات حبس دارد و چون سازمان زندان‌ها ظرفیت ندارد، مدیریت این امر را به عهده شهرداری گذشته‌اند هر چند ما بر این باور هستیم که آسیب‌دیدگان اجتماعی سرریز بدعملکردی دستگاه‌های دیگر هستند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه دست شهرداری برای کمک به ساماندهی متکدیان خیلی باز نیست و برای تخصیص اعتبار در این زمینه محدودیت‌هایی دارد، اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که کارتن‌خواب‌ها کسانی هستند که نخواسته‌اند طبق اصول رفتار کنند و می‌خواسته‌اند از خدمات جوری استفاده کنند که طبق میل خودشان باشد بنابراین جامعه به آنها خدمت نداده؛ جامعه باید بپذیرد که کارتن‌خواب داشته باشیم چون این افراد اختلالات شخصیتی دارند و بستری شدن آنها در بیمارستان تنها اشغال فضایی است که مختص دیگران بوده است.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: چرا می‌ترسیم که بگوییم کارتن‌خواب داریم در هر جامعه نرمال و عادی سه درصد آسیب‌دیده و عقب مانده و افراد روانی وجود دارد و این نباید زمینه توبیخ کسی یا دستگاهی باشد.

وی در خصوص ترخیص یک مددجوی بهزیستی گفت: دو هفته گذشته یک خانم باردار از مرکز فارابی ترخیص شد که بهزیستی شش میلیون تومان هزینه این فرد را داد در حالی که این فرد اصفهانی نبود و یاسوجی بود در حالی که این هزینه را می‌توانستیم برای یک زن سرپرست خانوار هزینه کنیم و بنابراین فکر نکنید اگر دستگاهی کنار می‌کشد خود مشکلاتی ندارد.

ناجی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۳.۶ درصد از مردم اصفهان دارای بیماری روانی هستند، افزود:   اگر به این بیماران رسیدگی نشود آنها نیز کارتن‌خواب می‌شوند! پس اگر توقع بودجه و ردیف دارید به نظر من نباید مالیات و عوارض مردم را همین‌گونه خرج کرد بلکه باید این اعتبار در حوزه پیشگیری هزینه شود.

وی با تاکید بر اینکه بهزیستی استان اصفهان سالانه ۹۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه می کند و خیران نیز  سالانه ۵۰ میلیارد تومان برای مددجویان بهزیستی کمک می‌کنند، اضافه کرد:باید توجه داشت که کمبود اعتبارات در همه دستگاه‌ها وجود دارد و باید در زمینه هزینه کرد برنامه ریزی بهتری داشته باشیم.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه در زمان ابلاغ برای خیریه کارتن‌خوابی فکر می‌کردیم این خیریه پتانسیل اداره این مرکز را دارد، تصریح کرد: این در حالی است که همه هزینه‌ها بر دوش شهرداری و دستگاه‌های دیگر افتاده و ضروری است نیروی انتظامی نیز نسبت به تامین امنیت این مرکز همکاری داشته باشد.

ناجی در خصوص همکاری بهزیستی برای تامین هزینه‌ها گفت: هزینه‌هایی که بهزیستی برای این مرکز انجام می‌دهد را به طور غیرمستقیم است و افراد زیر ۱۸ سال نباید حتی تا شب آنجا بمانند؛ ما مراکزی را در بهزیستی داریم که این افراد را پذیرش می‌کند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در خصوص هزینه نگهداری کودکان در بهزیستی گفت: بابت یک کودک بی‌سرپرست ماهانه دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان هزینه می‌کنیم که ۳۷۰ هزارتومان آن را بهزیستی و مابقی مبلغ را خیران می‌دهند.

وی در خصوص دیگر افرادی که در این مرکز نگهداری می‌شوند، افزود: متکدیان حرفه‌ای باید زندان بروند چرا این مرکز می‌خواهد وظایف سازمان زندان‌ها را انجام دهد؟ همه معتادان این مرکز نیز باید در مرکز ماده ۱۶ پذیرش شوند و بیماران روانی هم باید دوره درمان خود را در بیمارستان بگذرانند و به خانواده تحویل داده شوند.

کد خبر 357490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.