بیشترین صادرات کالاهای ایرانی به مقصد عراق بوده است

بر اساس آمار ۷ماهه سال‌جاری گمرک ایران، ۴.۲۱ درصد از کل صادرات ایران به مقصد عراق بوده و این کشور جای چین را گرفته و به نخستین مقصد صادرات غیرنفتی ایران تبدیل شده است.

به گزارش ایمنا، بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی هفت‌ماهه سال‌جاری، در این مدت حجم صادرات غیرنفتی ایران به ۶۷ میلیون و ۳۶۲ هزار تُن رسیده که ارزش کل آن معادل ۲۷ میلیارد و ۲۲۹ میلیون دلار بوده است.

بررسی آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد صادرات غیرنفتی ایران تا پایان مهرماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش ۱۳.۳۵ درصد افزایش داشته است.

از سوی دیگر در همین بازه زمانی، حجم واردات قطعی کالا به ایران ۱۸ میلیون و ۹۲۹ هزار تن رسیده که ارزش کل آن معادل ۲۶ میلیارد و ۳۰۳ میلیون دلار بوده است.

واردات ایران در این مدت نسبت به هفت‌ماهه سال قبل ۸.۶۸ درصد از نظر وزن و ۱۱.۷ درصد از لحاظ ارزش کاهش داشته است.

اقلام عمده صادراتی

بر اساس آمار گمرک ایران در هفت ماه نخست سال‌جاری، اقلام عمده صادراتی ایران به ترتیب شامل میعانات گازی، پروپان مایع‌شده، سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به‌جز بنزین، متانول و پلی‌اتیلن گرید فیلم بوده است.

آمارها حاکی از این است که در مدت مذکور ۳۱.۴۲ درصد از ارزش کل صادرات ایران مربوط به پتروشیمی‌ها، ۹.۹۸ درصد مربوط به میعانات گازی و ۵۸.۶۰ درصد مربوط به صادرات سایر کالاها بوده است.

بر اساس این گزارش، در هفت ماه نخست امسال ارزش دلاری اقلام عمده صادراتی از ایران به ترتیب بوده است: میعانات گازی دو میلیارد و ۷۱۸ میلیون دلار، پروپان مایع‌شده، یک میلیارد و ۲۲۴ میلیون دلار، سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به‌جز بنزین ۹۸۰ میلیون دلار، متانول ۸۴۹میلیون دلار و پلی‌اتیلن گرید فیلم ۶۹۱ میلیون دلار.

اقلام عمده وارداتی به ایران

در این دوره، اقلام عمده وارداتی به ایران به ترتیب بیشترین ارزش شامل ذرت دامی، قطعات منفصله برای تولید اتومبیل‌سواری، برنج، لوبیای سویا و الکترود زغالی برای کوره‌ها بوده است.

در هفت‌ماهه منتهی به مهر ۱۳۹۷، واردات ذرت دامی به ارزش یک‌میلیارد و۱۰۶ میلیون دلار، ۴.۲۱ درصد از کل واردات را شامل شده و واردات قطعات منفصله برای تولید اتومبیل‌سواری نیز به ارزش یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار ۴.۱۷ درصد از کل واردات را تشکیل داده است.

در این مدت، واردات برنج به ارزش ۹۸۵ میلیون دلار حدود ۳.۷۵درصد، لوبیای سویا به ارزش ۷۸۹ میلیون دلار، حدود سه درصد و الکترود زغالی برای کوره‌ها به ارزش ۳۲۰ میلیون دلار حدود ۱.۲۲ درصد از کل واردات کشور را شامل شده است.

کالاهای ایران بیشتر به کدام کشورها می‌روند؟

بر اساس گمرک ایران، در ۷ماه نخست سال‌جاری، مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران به ترتیب پنج کشور عراق با پنج میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۱ و ۴ صدم درصد، چین با پنج میلیارد و ۳۷۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۹ و ۷۶ صدم درصد، امارات متحده عربی با ۴ میلیارد و ۶۳۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۷ و ۳ صدم درصد، افغانستان با یک میلیارد و ۸۷۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۶ و ۸۷ صدم درصد و هند با یک میلیارد و ۳۹۹ میلیون دلار و سهم ارزشی پنج و ۱۴ صدم درصد بوده‌اند.

عمده‌ترین صادرکنندگان کالا به ایران

در مقابل واردات عمده کالاها به ایران نیز در هفت‌ماهه سال‌جاری به ترتیب از پنج کشور چین با ۶ میلیارد و ۶۲۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۵ و ۱۸ صدم درصد، امارات متحده عربی با ۳ میلیارد و ۹۳۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۴ و ۹۵ صدم درصد، جمهوری کره با یک میلیارد و ۶۳۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۶ و ۲۱ صدم درصد، هند با یک میلیارد و ۵۰۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵ و ۷۱ صدم درصد و آلمان با یک میلیارد و ۴۲۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵ و ۴۲ صدم درصد انجام شده است.

منبع: اتاق ایران

کد خبر 357473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.