مشهد نخستین شهر بدون مشاغل مزاحم و دست‌فروش در کشور

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد گفت: تمامی دست‌فروشان و مشاغل مزاحم در شهر مشهد ساماندهی و به خارج از شهر مشهد منتقل شده است.

محسن نعیمی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه حداقل هشت سال است اطراف حرم مطهر رضوی و در شهر مشهد دست‌فروشان فعالیت ندارد، اظهار کرد: مشهد نخستین شهر در کشور است که دست‌فروش و مشاغل مزاحم ندارد. برای ساماندهی دست‌فروشان بازاری درنظر گرفته شده است. همچنین در دو نقطه از اطراف حرم مطهر قسمتی از پیاده‌رو خط‌کشی شده است تا دست‌فروشان در ساعاتی مشخص اجناس خود را در معرض فروش گذارند.

وی با اشاره به اینکه در مجموع دست‌فروشان شهر مشهد در قالب شب بازار، بازارهای جمعه و ... ساماندهی شده‌اند، افزود: در شهر مشهد نزدیک به سه هزار دستفروش ساماندهی شده است و در حال حاضر مورد خاصی مبنی بر فعالیت غیرمجاز دست‌فروشان وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد، تصریح کرد: سهم مشاغل مزاحم در میزان آلودگی هوای کلانشهر مشهد ۱۵ تا ۲۰ درصد و برابر با سهم آلودگی ماشین است که به دنبال راهکارهایی برای حل این موضوع هستیم تا مشاغل مزاحم را از داخل شهر خارج کرده و به محل‌هایی که حداقل باد قالب به سمت شهر نمی‌وزد منتقل کنیم.

نعیمی‌مقدم خاطرنشان کرد: با تصویب کمیسیون ماده پنج اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است و در حال ساخت مجتمع‌های صنفی به‌ویژه برای ارائه خدمات خودرو و کالاهای دیگر در حاشیه شهر هستیم تا این مشاغل را به خارج از محدوده شهری منتقل کنیم.

وی تصریح کرد: بر اساس آخرین اطلاعات به دست آمده ۳۵ هزار شغل مزاحم در محدوده شهر مشهد وجود دارد که انتقال این مشاغل به خارج از شهر در دو مرحله انجام می‌شود. برخی مشاغل مثل آپاراتی‌ها که مردم به صورت روزانه با آن‌ها سر و کار دارند استانداردسازی می‌شوند و برای ادامه فعالیت آن‌ها ضوابط و مقرراتی داخل شهر تعیین می‌شود اما برخی مشاغل مثل نقاش، صافکار و مشاغلی که مزاحمت زیادی داشته و امکان ساماندهی ندارند یا مشاغل دیگری که آلایندگی زیادی دارند، به خارج از شهر منتقل می‌شوند.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد با بیان اینکه در شهر مشهد به ازای هر ۱۵ تا ۲۰ نفر یک واحد صنفی وجود دارد، اظهار کرد: معمولاً فعالیت ۴۰ درصد این واحدهای صنفی زیرنظر اتحادیه‌ها نیست.

کد خبر 357457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.