راه‌های پیشگیری و درمان بیماری سالک

کاشان - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: سالک بیماری پوستی است که در اثر گزش پشه خاکی ماده و انتقال انگل سالک ایجاد و اغلب به شکل یک زخم دیده می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان کاشان، سیدعلیرضا مروجی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: رعایت اصول حفاظت فردی، ممانعت از تماس پشه با بدن انسان، مجزا بودن محل زندگی انسان از دام و رعایت فاصله مناسب از موارد مهم پیشگیری از این بیماری است.

وی، افزود: استفاده از مواد دور کننده پشه هنگام استراحت در مناطق آلوده و استفاده از توری و پشه بند مناسب نیز می تواند در کاهش این بیماری موثر باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان ادامه داد: استفاده از لباس‌های آستین بلند و تا حد امکان ضخیم، مراقبت و درمان زخم، اجتناب از رفتن به مناطق آلوده به خصوص بعد از غروب آفتاب، اجتناب از حضور در خارج از منزل در مناطق آلوده به ویژه بعد از غروب و دفع بهداشتی زباله، فاضلاب و کودهای حیوانی جهت جلوگیری از مساعد شدن محیط برای زندگی پشه خاکی و سایر حیوانات از دیگر راه های پیشگیری از بیماری سالک است.

وی با اشاره به اینکه گزش پشه خاکی مهم ترین راه سرایت بیماری سالک است، خاطرنشان کرد: پشه خاکی با خون‌خواری از موش و سگ، آلوده به انگل سالک می شود.

مروجی، این بیماری انگلی را مشترک بین انسان و حیوان دانست و تاکید کرد: سالک بیماری پوستی است که در اثر گزش پشه خاکی ماده و انتقال انگل سالک ایجاد و اغلب به شکل یک زخم دیده می شود.

وی ادامه داد: این بیماری یک بیماری عفونی پوستی، بدون درد و تب است که ضایعه آن حدود دو ماه تا یک سال طول می کشد البته پس از بهبود نیز جای زخم باقی می ماند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه زمان گزش از غروب آفتاب تا صبح روز بعد خواهد بود، یادآور شد: فصل گزش در کاشان و آران و بیدگل از فروردین تا آبان ماه است.

وی اظهار کرد: متخصصان، ضدعفونی و پانسمان زخم جهت جلوگیری از عفونت ثانویه، استفاده از پمادهای موضعی تجویز شده توسط پزشکان، تزریق آمپول گلوکانتیم طبق نظر پزشک و کرایو تراپی زیر نظر پزشک دوره دیده را نحوه درمان این بیماری می دانند.

کد خبر 357454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.