این داروها تهدیدی برای ریه هستند!

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد داروهای رایجی که پزشکان برای درمان بیماری‌های قلبی، آرتریت و سرطان تجویز می‌کنند، تهدیدی برای سلامت ریه‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گاهی اوقات داروهایی که برخی از بیماری‌ها را درمان می‌کنند، باعث ابتلا به سایر بیماری‌ها می‌شود. بررسی جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاه های منچستر، لیدز، شفیلد و همچنین موسسه ملی سلامت منچستر و سازمان تحقیقات و سازمان اروپایی تحقیق و درمان سرطان صورت گرفته است، این موضوع را مورد مطالعه قرار داده است.

 محققان خطر مصرف ۲۷ دارویی را که از سوی پزشکان برای درمان بیماری‌ها تجویز می‌شود، مورد بررسی قرار داده و دریافتند که این داروها، تاثیرات زیانباری بر سلامت ریه‌ها داشته و باعث ایجاد بیماری ریوی ناشی از مصرف دارو(DIILD) می‌شود.

دکتر نیزیا چودهری، یکی از اعضای گروه تحقیق، در این باره گفت:"پزشکان باید نسبت به مسمومیت‌های احتمالی ریه و آسیب‌هایی که ممکن است توسط بعضی از داروها ایجاد شود، آگاه و هوشیار باشند. با ورود داروهای جدید در بازار، ما باید در پی کشف راه‌های بهتری برای شناسایی اثرات جانبی داروها، قبل از آسیب وارد کردن به بدن افراد باشیم."

محققان داده‌های بیش از شش هزار فرد و ارتباط مصرف داروها با بیماری‌های ریوی ناشی از مصرف دارو را مورد بررسی قرار دادند. برخی از عوارض ناشی از مصرف داروها شامل مشکلات تنفسی، فیبروز ریوی (زخم) و التهابات ریه است. اگرچه فرد ممکن است تا چند سال پس از مصرف دارو افراد متوجه چنین مشکلاتی نشوند.

در بررسی‌های صورت گرفته، محققان داروی درمان بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان  و داروهای دیگر شامل Bleomycin, Gemcitabine, Erlotinib, Gefitinib, Panitumumab, Cetuximab, Everolimus, Temsirolimus, Sirolimus, Ipilimumab, Nivolumab, Pembrolizumab, Atezolizumab, Avelumab, Durvalumab, Irinotecan, Pemetrexed, Methotrexate, Infliximab, Etanercept, Adalimumab, Golimumab, Leflunomide, Amiodarone, Nitrofurantoin, Distamycin و Carbamazepine را مورد بررسی قرار دادند.

به گفته آن‌ها هر سال ۴.۱ تا ۱۲.۴ میلیون مورد بیماری ناشی از مصرف دارو DIILD تشخیص داده می‌شود. بررسی‌های دیگر حاکی از این است که ۵۰ درصد این بیماران جان خود را از دست می‌دهند و ۲۵ درصد از آن‌ها به دلیل مشکلات ریوی فوت می‌کنند.

به گفته محققان اثرات جانبی داروها بر روی ریه‌ها بسیار گسترده‌تر از آن است که قبلا تصور می‌شد. از آنجا که این داروها سلامت افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، باید آزمایشات تصویربرداری بهتری برای تشخیص مشکلات ریوی قبل از تشدید آن‌ها صورت گیرد.

کد خبر 357404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.