مصرف این سبزی از ابتلا به کوری جلوگیری می‌کند

چغندر قرمز یا لبو یکی از سبزیجات ریشه‌ای پرخاصیت است که خواص بسیار زیادی برای سلامتی افراد دارد

به گزارش ایمنا، وجود "نیترات" در لبو یا چغندر باعث کاهش فشار خون و باز شدن عروق خونی می‌شود. اما خواص لبو تنها به کاهش فشار خون، سکته و کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی محدود نمی‌شود. در اینجا برخی از مهم‌ترین فواید این سبزی ریشه‌ای را برای سلامت بدن با یکدیگر مرور می‌کنیم:

جلوگیری از  رشد سلول‌های سرطانی با مصرف لبو

لبو یکی از بهترین مواد غذایی برای پیشگیری از رشد سلول‌های سرطانی است . از آنجا که رشد این سلول‌ها غیر قابل پیش‌بینی است، اغلب افراد مبتلا به تومورهای سرطانی از ابتلا به این بیماری مهلک اطلاعی ندارند. جالب است بدانید که لبو دارای رنگدانه‌های "بتالئین" است که طبق بررسی‌های جدید محققان باعث کاهش رشد سلول‌های تومور در بدن افراد می‌شود. به گفته محققان این رنگدانه ممکن است قابلیت درمان انواع مختلف سرطان و پیشگیری از آن‌ها را داشته باشد.

فواید لبو برای سلامت کبد

از آنجا که لبود دارای کلسیم، بتائین، ویتامین‌های گروه  B، آهن، و آنتی اکسیدان است، برای سلامت کبد بسیار مفید می‌باشد. همچنین وجود "بتائین" در لبو باعث می‌شود تا سموم این عضو حیاتی به راحتی از بین بروند. مصرف لبو باعث می‌شود صفرا رقیق شده، به آسانی در کبد و روده‌ کوچک، جریان پیدا کرده و سلامت کبد را تضمین کند. همچنین وجود دو عنصر روی و مس باعث محافظت کبد در برابر آسیب‌های اکسیداتیو می‌شود.

با مصرف لبو، تناسب اندام خود را حفظ کنید

لبو دارای طعم شیرینی طبیعی است و این ویژگی باعث می‌شود تا گزینه مناسبی برای کاهش وزن محسوب شود. بنابراین افراد می‌توانند به جای مصرف شیرینی‌های مصنوعی مانند شکر، این سبزی ریشه‌ای پرخاصیت را در رژیم غذایی خود بگنجانند. همچنین وجود فیبر زیاد موجود در لبو نیز باعث می‌شود تا برای کاهش وزن و تناسب اندام مفید باشد. به منظور جذب مواد مغذی لبو توصیه می‌شود افراد آب آن را مصرف کنند.

مصرف لبو از ابتلا به کوری جلوگیری می‌کند

تباهی لکه زرد یا "دژنراسیون ماکولا" یکی از شایع‌ترین دلایل نابینایی در افراد مسن است. در این بیماری ماکولا یا لکه زرد تخریب شده و قدرت بینایی افراد از بین می‌رود. جالب است بدانید که یکی از بهترین شیوه‌های پیشگیری از این بیماری مصرف لبو است. بیماری دژنراسیون ماکولا به علت وجود رادیکال‌های آزاد به عنوان عوامل ایجادکننده‌ پیری اتفاق می‌افتد. اما نکته قابل توجه اینکه  "بتاکاروتن" موجود در لبو (نوعی از ویتامین A که توانایی مقابله با اثرات مضر رادیکال‌های آزاد را دارد)، نقش موثری در پیشگیری از این بیماری دارد. بنابراین به افراد توصیه می‌شود جهت پیشگیری از این بیماری  و حفظ سلامت چشم‌ها، مصرف لبو را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

لبو؛ گیاه ضد استرس

لبو دارای ویتامین‌های گروه  B، کلسیم و منیزیم است که همه این مواد، نقش مهمی در مبارزه با استرس و اضطراب دارند. همچنین ویتامین ۶B موجود در لبو، سطح سروتونین مغز را افزایش می‌دهد. هورمون سروتونین، خلق‌وخوی افراد را کنترل‌کرده، ازافسردگی و خستگی جلوگیری‌می‌کند و ماده غذایی مفیدی برای مبارزه با استرس محسوب می‌شود.

کد خبر 357386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.