تضمین امنیت در سکونتگاه‌های غیررسمی با اجرای بازآفرینی شهری پایدار

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: یکی از سیاست‌های برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار تضمین امنیت سکونت در محدوده سکونتگاه‌های غیررسمی است بنابراین به دنبال تعیین تکلیف سند مالکیت هستیم تا مردم بتوانند با استفاده از تسهیلات و یارانه های دولتی و با مشارکت یکدیگر مسکن خود را بسازند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجید روستا با اشاره به وجود دو هزار و ۷۰۰ محله در کشور و جمعیتی بالغ بر ۱۹ میلیون نفر در ۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد، اظهارکرد: ساماندهی همزمان این محلات به دلیل وسعت و محدودیت منابع به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

وی افزود: مقرر شد که طبق برنامه زمان بندی، دولت سالانه ۲۷۰ محله را بازآفرینی کند و ابعاد بازآفرینی را که شامل خدمات کالبدی، اجتماعی و اقتصای هم‌زمان در این محلات است، پیش ببرد، بنابراین پیش بینی می شود در دو برنامه ششم و هفتم توسعه، بازآفرینی ۲هزار و ۷۰۰ محله در طول ۱۰ سال انجام شود.

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر لزوم هماهنگی دستگاه‌های مدیریت شهری در تعیین اولویت نوسازی و بهسازی محلات، گفت: دستگاه‌های مدیریت شهری سهم‌خواهی از منابع بازآفرینی شهری را کنار بگذارند و به دنبال منافع عمومی باشند.

روستا افزود: اگر منابعی به یک شهر و محله اختصاص داده می شود، دستگاه های مدیریت شهری باید به یک جمع‌بندی در تشخیص اولویت ها و نیازهای شهری برسند.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف بازآفرینی در حوزه مسکن این است که ریزدانگی از بین برود، گفت: ساکنان خانه های ویلایی با متراژ پایین باید با مشارکت یکدیگر اقدام به تجمیع و ایجاد ساختمان های جدید با کیفیت و مقاومت بیشتر کنند، یکی از علل تمایل نداشتن مردم به مشارکت در بازآفرینی شهری در قالب تجمیع، آگاهی نداشتن و تصور غلط از منافع جمعی آن است.  

روستا ادامه داد: دلیل دیگر عدم تمایل افراد به از بین رفتن حریم شخصی است که از گذشته برای خود قائل بوده اند. البته این حق طبیعی اشخاص است اما راهکار این است که باید نیازهای شهروندان در قالب ساخت ساختمان های جدید برطرف شود.

وی اعلام کرد: وزارت نیرو سالانه تا سقف ۳۵۰ میلیارد تومان تقسیط و تخفیف در حق انشعابات و شهرداری ها و معافیت پایان کار و پروانه ساختمانی را در دستور کار دارد و مقرر شده است که هزینه‌های غیرساختمانی همچون نظام مهندسی، بیمه تامین اجتماعی و ... رایگان باشد.

کد خبر 357353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.