حمایت شهرداری اصفهان از برگزاری مراسم اربعین در میدان امام علی(ع)

مسئول تشکل‌های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: مراسم اربعین در اصفهان، بنابر توصیه مسئولان استان، با کیفیت بالایی برگزار می‌شود و فردا ششمین سالگرد برگزاری این مراسم خواهد بود و امید است که همه هیئت‌های مذهبی استان اصفهان در آن شرکت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن جعفری، مسئول تشکل‌های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، در نشست خبری ستاد برگزاری مراسم عزاداری اربعین، با اشاره به سفارش ائمه معصومین درباره برگزاری مراسم‌های مذهبی، اظهار کرد: هیئت‌های مذهبی اصفهان در کشور حرف اول را می‌زنند.

وی با بیان این که مسئولیت برگزاری مراسم اربعین به شورای هیئت‌های مذهبی سپرده شده است، افزود: شورای هیئت‌های مذهبی رابط سازمان تبلیغات اسلامی با هیئت‌های مذهبی است. البته این شورا فعالیت‌های متعدد دیگری را نیز بر عهده دارد.

مسئول تشکل‌های دینی در سازمان تبلیغات اسلامی، ادامه داد: مراسم اربعین صرفاً برای امام حسین (ع) سفارش شده است. حتی برای امامان معصوم دیگر و حتی برای پیامبران، برگزاری چنین مراسمی توصیه نشده است.

جعفری اضافه کرد: این مراسم در اصفهان، بنابر توصیه مسئولین استان، با کیفیت بالایی برگزار می‌شود و فردا ششمین سالگرد برگزاری این مراسم خواهد بود و امید است که همه هیئت‌های مذهبی استان اصفهان در آن شرکت کنند.

وی درباره تبلیغات این مراسم گفت: برای دعوت مردم به این مراسم، تبلیغات گسترده شهری، تبلیغات صداوسیمای مرکز اصفهان و دعوت از طریق شورای هیئت‌های مذهبی انجام شده است. همچنین در ۱۵ منطقه شهرداری اصفهان از شورای هیئت‌های مذهبی نماینده حضور دارد و این نماینده مسئولیت دعوت چهره به چهره را برعهده داشته است.

مسئول تشکل‌های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، افزود: امروز شاهد این هستیم که اربعین در کربلا تبدیل به یک همایش بزرگ و گسترده شده و بزرگ‌ترین تجمع اسلامی و شاید بزرگ‌ترین تجمع بشری جهان باشد.

جعفری در پاسخ به سؤال خبرنگار ایمنا، با بیان این که برای برگزاری مراسم فردا هزینه مستقیم از بودجه‌ای که دولت در اختیار سازمان تبلیغات اسلامی قرار می‌دهد، انجام نشده است، اظهار کرد: البته برای یک سری امکانات زیر ساختی، هزینه‌هایی از سوی شهرداری صورت گرفته است و شهرداری اصفهان مسئولیت برپایی جایگاه‌ها را برعهده داشته است.

وی افزود: هزینه‌های دیگر مراسم، که بزرگ‌ترین قسمت آن مربوط به اطعام حضار است، از سوی دو هیئت بزرگ شرکت کننده در مراسم، یعنی هیئت علوی و هیئت محبان حضرت زهرا (س)، پرداخت شده است. مدیریت هیئت علوی را نیز، محمد حسن مهرپرور، قائم مقام شورای هیئت‌های مذهبی اصفهان، برعهده دارد.

جاماندگان کربلا در میدان امام علی (ع) پیمان خود را تجدید می‌کنند

محمد حسن مهرپرور، قائم مقام شورای هیئت‌های مذهبی شهر اصفهان، با تأکید بر این که برگزاری مراسم اربعین ویژه امام حسین(ع) است و برای هیچ مقام مذهبی دیگری، اربعین سفارش نشده است، تصریح کرد: مراسم‌های سوم و هفتم نیز که برای اموات برگزار می‌شود هیچ پشتوانه دینی و روایتی ندارد و در روایات و توصیه‌های اسلامی، تنها مراسم چهلم وجود دارد.

وی با یادآوری این موضوع که زیارت اربعین در احادیث امام حسن عسگری (ع) به عنوان یکی از پنج نشانه مؤمن برشمرده شده است، افزود: الحمدلله در چند سال اخیر، همگام و همراه با شرکت کنندگان مراسم اربعین در کربلا، جاماندگان آن مراسم که در کربلا حضور ندارند، به میدان امام علی (ع) می‌آیند و پیمان خود را با سالار شهیدان تجدید می‌کنند.

قائم مقام شورای هیئت‌های مذهبی شهر اصفهان، با بیان این که در ضمن تجمع، برنامه‌های جنبی نیز برقرار می‌شود، گفت: محور اصلی همه برنامه‌ها، زیارت اربعین است. هیچ کدام از شهرهای ایران به اندازه اصفهان مجلس روضه و هیئت مذهبی ندارند، اما همیشه خلأ وجود مراسمی برای حضور و جمع شدن همه هیئت‌های مذهبی احساس شده است. اما فردا همه دست به دست هم خواهند داد تا این خلأ پر شود.

مهرپرور افزود: کسانی که موفق نشدند به کربلا بروند، کجا باید فریاد "لبیک یا حسین" سر بدهند؟ این امکان فراهم شده است تا به میدان امام علی (ع) بیایند و لبیک بگویند. با وجود این که نیازی به تبلیغ این موضوع نیست، اما فردا پس از نماز اطعام هم انجام خواهد شد.

نهادهای مختلف در برگزاری این مراسم همراه هستند

محمد جواد تباشیری، عضو شورای هیئت‌های مذهبی و مسئول هماهنگی کمیته‌های مراسم اربعین، با اشاره به اینکه مراسم عزاداری اربعین حسینی در اصفهان برای ششمین سال متوالی برگزار می‌شود، درباره برنامه‌های مراسم اظهار کرد: از ساعت ۹ صبح فردا، عزاداری اربعین حسینی در میدان امام علی (ع) برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در ابتدا تلاوت قرآن، سپس اجرای مراسم مذهبی به صورت گروهی توسط ۱۰ هیئت و پس از آن تلاوت زیارت اربعین برگزار خواهد شد. همچنین آیت‌الله مهدوی درباره فضایل اربعین به سخنرانی خواهند پرداخت و پس از نماز ظهر و عصر، اطعام کل حاضرین در دستور کار قرار دارد.

مسئول هماهنگی کمیته‌های مراسم اربعین با بیان این که سه کمیته اجرایی برای برگزاری مراسم اربعین حسینی در نظر گرفته شده، ادامه داد: هر کدام از کمیته‌های روابط عمومی، تدارکات و پشتیبانی و کمیته فرهنگی، موظف هستند که وظایف خود را که حداقل ۵۰ مورد در نظر گرفته شده است، به نحو احسن انجام دهند. همچنین برای مراسم فردا، غرفه کودک، غرفه مشاوره خانواده و دو ایستگاه صلواتی، در حاشیه مراسم برای ارائه خدمات فعال خواهند بود.

تباشیری درباره استقبال از این مراسم در سال‌های گذشته، افزود: بیشترین استقبال در سال ۹۵ اتفاق افتاد که ۱۷ هزار نفر در مراسم حضور یافتند اما متأسفانه سال گذشته این رقم کاهش یافت.

وی با بیان این که چند نهاد، کمک‌های زیادی به برگزاری مراسم کردند، تصریح کرد: شهرداری اصفهان،صداوسیما، نیروی انتظامی و سازمان تبلیغات اسلامی بیشترین کمک را به برگزاری هر چه بهتر مراسم داشتند.

کد خبر 357317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.