بازگشت لایحه مناطق ویژه اقتصادی به شورای نگهبان پس از رفع اشکال

نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر، چادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: مقرر شده تا مصوبه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کمیسیون اقتصادی مجلس رفع اشکال شده و پس از تصویب، دوباره به شورای نگهبان ارسال شود.

اکبر ترکی در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از سوی دولت ارائه شد و نمایندگان مجلس نیز اقدام به افزایش این مناطق و تصویب آن نمودند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: بر اساس لایحه پیشنهادی دولت ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی پیش‌بینی‌شده بود، اما بر اساس مصوبه مجلس حوزه مناطق آزاد تجاری- صنعتی به‌موجب اصلاحات مجلس به ۱۰۳ منطقه افزایش پیداکرد.

ترکی اضافه کرد: باوجود چنین تغییراتی، مصوبه مزبور از سوی شورای نگهبان پذیرفته نشد و برگشت داده‌شده اما این مصوبه قرار است در کمیسیون اقتصادی مجلس رفع اشکال شده و پس از تصویب دوباره به شورای نگهبان ارسال شود.

وی در رابطه با دلیل انتخاب فریدن به‌عنوان یکی از مناطق ویژه اقتصادی پیشنهادی، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایطی همچون زیرساخت‌های مناسب، منابع اقتصادی و فاصله از مرکز استان اصفهان در چهار شهرستان غرب این استان شامل فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بویین میاندشت، پیشنهاد ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در غرب استان به مرکزیت فریدن داده شد.

نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر، چادگان در مجلس شورای اسلامی افزود: از طرفی فریدن قطب کشاورزی و دامداری است اما نبود صنایع تبدیلی در این منطقه باعث جلوگیری از پیشرفت شده است، همچنین با توجه به میزان بیکاری موجود مشکلات تأمین معیشت در این منطقه و لزوم چنین اقدامی بیشتر محسوس بود.

ترکی با اشاره به مزایای انتخاب فریدن به‌عنوان منطقه ویژه اقتصادی گفت: معافیت از پرداخت عوارض گمرکی کالاهای وارداتی، جذب سرمایه‌گذاران خارجی، آزادی ورود و خروج سرمایه، کاهش هزینه‌های تمام‌شده محصولات و افزایش صادرات ازجمله مزایای این مناطق به‌شمار می‌آید.

وی اظهارکرد: با تصویب کمیسیون، فریدن به‌عنوان منطقه ویژه اقتصادی انتخاب شد که پس از تصویب نهایی و ابلاغ ایجاد زیرساخت‌های لازم در این منطقه به کمک بخش خصوصی، اقدامات لازم آغاز خواهد شد.

به گزارش ایمنا، لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید، توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در شهریورماه امسال تصویب اما پس از ارسال نزد شورای نگهبان با ایراد کلی این شورا مواجه شد به‌طوری‌که هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در مقام بررسی مغایرت و عدم انطباق مصوبه مزبور باسیاست‌های کلی، مفاد مصوبه حاضر را مغایر برخی از بندهای سیاست‌های کلی نظام در حوزه‌های مختلف شناخته و این لایحه را به مجلس شورای اسلامی بازگشت داد.

کد خبر 357290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.