۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
قله کرکس ثبت ملی می‌شود

نطنز- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز گفت: پرونده ثبت ملی کوه کرکس به تصویب شورای ملی ثبت آثار استان اصفهان رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان نطنز، حسین یزدانمهر در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بزودی قله کرکس نطنز در محدوده این شهرستان با ارتفاع سه هزار و۸۹۵ متر از سطح دریا، در فهرست ثبت آثار ملی  قرار می گیرد.

وی گفت: پرونده ثبت ملی کوه کرکس تهیه و در نشست شورای ملی ثبت آثار استان اصفهان مطرح شد و با اکثریت آراء به تصویب رسید.

رییس اداره میراث فرهنگی نطنز تصریح کرد: علاوه بر کرکس و کویر، میراث‌ طبیعی دیگری نیز در نطنز وجود دارد که برخی از آن‌ها مانند چندین درخت چنار و چشمه آب سرخ روستای فریزهند به ثبت ملی رسیده است.

یزدانهمر افزود: با توجه به وجود درختان کهنسال متعددی در استان اصفهان پرونده ثبت ملی پنج درخت کهنسال نطنز شامل، درخت کهنسال مسجد جامع نطنز و همچنین درختان بازار، روستاهای برز و طار از توابع بخش مرکزی نطنز و همچنین درخت کهنسال محله «رَهن» که از ۵۰۰ تا ۱۷۰۰ سال قدمت دارند در نشست شورای ملی ثبت آثار استان اصفهان مطرح و پرونده آنها پس از تصویب، جهت بررسی نهایی و دریافت شماره ثبت ملی به شورای ثبت ملی آثار تاریخی کشور ارسال شد.

به گزارش ایمنا، کوهستان کرکس، بخشی از نیمه شمالی رشته کوه‌های مرکزی ایران است که در غرب شهرستان نطنز  واقع شده و قله‌های کوهستان کرکس به علت ارتفاع زیادی که دارند تقریباً نیمی از سال پوشیده از برف بوده و منبع اصلی چشمه‌های متعددی است که در دامنه‌های این کوهستان جریان دارند.

دامنه‌های کرکس به دلیل وجود منابع آب کافی و نیز اعتدال شرایط اقلیمی و رویش انواع گیاهان مرتعی، زینتی و تجاری در ردیف مراتع نسبتاً خوب منطقه و کشور است.

پوشش گیاهی منطقه بیشتر شامل گیاهان بوته‌ای (انواع گندمیان، درمنه،  گون، گیاهان دارویی و ...) درختچه‌هایی است که به صورت پراکنده دیده می‌شود.

موقعیت جغرافیایی و شرایط زیستی منطقه کرکس به گونه‌ای است که امکان وجود انواع جانوران وحشی اعم از خزندگان، پرندگان و پستاندارانی نظیر کل و بز، قوچ و میش وحشی، آهو، گراز (خوک وحشی)، گرگ، شغال، روباه، کفتار، گربه وحشی، پلنگ، تشی، پایکا (نوعی موش صحرایی که در ارتفاعات زیست می‌کند) و ... در آن وجود دارد.

کد خبر 357275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.