ایران در مقابل تغییر اقلیم اولین قربانی جهانی است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تغییر اقلیم بیشترین تأثیر مخرب را بر ایران گذاشته است.

به گزارش ایمنا، عیسی کلانتری با بیان این که ایران در مقابل تغییر اقلیم اولین قربانی جهانی است، اظهار کرد: بر اساس معاهده آب و هوایی  پاریس ما تا سال ۱۴۰۹ موظف هستیم در شرایط تحریم چهار درصد کربن را کم کنیم که با توجه به برنامه‌های جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۹ که تولید کربن ما ۸۳۲ میلیون تن بود در سال ۱۴۰۹ که پایان معاهده پاریس است تولید کربن ما باید به هزار و ۸۰۰ میلیون تن برسد.

وی افزود: در شرایط تحریمی باید چهار درصد از تولید کربنمان را کم کنیم و در شرایط غیر تحریمی ۱۲ درصد، اما این ایراد بزرگ را مجلس گرفته بود که پذیرش این تعهد به مفهوم عقب نگه داشتن کشور از توسعه است و متأسفانه برخی از سایت‌های مدعی به این ادعا دامن می‌زنند.

 کلانتری خاطرنشان کرد: بر اساس معاهده پاریس سیاست‌های زیست محیطی کشورها نسبت به دوران صنعتی که در قرن هفدهم در اروپا شروع شده، باید طوری باشد که در سال ۲۱۰۰ بیش از یک و نیم درجه سانتیگراد افزایش گرما نداشته باشیم.

 وی اضافه کرد: ما در کشور خودمان بر اساس آمارهای هواشناسی در ۱۵ سال گذشته بیش از یک و نیم درجه افزایش گرما داشتیم که این یک و نیم درجه افزایش گرما یعنی شدت تخریب و شدت تبخیر، حدود ۱۸۰ میلی‌متر افزایش پیدا کرده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایران یکی از کشورهایی است که بالاترین پرت آب و انرژی را دارد یعنی در بهره از آب و انرژی کم بازده‌ترین ملل جهان هستیم.

وی بیان کرد: کشور آلمان برای تولید یک میلیارد دلار سرانه ناخالص در سال، معادل  یکصد هزار تن نفت مصرف می‌کند اما ما در ایران برای همین مقدار ۸۵۰ هزار تن نفت مصرف می‌کنیم یعنی یک دلار تولید ما هشت و نیم برابر  کشور آلمان انرژی می‌خواهد.

کلانتری با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب دستور دادند که ما در سال ۱۳۹۹ معادل ۴۲۲ میلیون تن باید کاهش تولید کربن داشته باشیم ، اظهار کرد: تعهد ایران برای کاهش تولید کربن تا سال ۱۴۰۹ (سال ۲۰۳۰ میلادی ) بر اساس معاهده پاریس مقدار ۷۲ میلیون تن است.

وی تصریح کرد: دستور رهبر معظم انقلاب برای سال ۲۰۳۰ کاهش ۱۰ برابری تولید کربن یعنی حدود ۷۳۵ میلیون تن است که باید گفت در این زمینه در مقابل انجام خواسته‌های رهبر بنده بسیار ناتوان هستم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: بر اساس مصوبه ابلاغی تا سال ۲۰۳۰ که پایان دوره معاهده پاریس است ما به جای ۷۲ میلیون تن تعهد باید ۳۴۰ میلیون تن کاهش دهیم.

کلانتری با بیان اینکه در حال حاضر با انتقادات شدید مخالفان بهبود وضعیت محیط زیست مواجه هستیم و هنوز این قانون تصویب و ابلاغ نشده است، خاطرنشان کرد: اگر ما خودمان را مقید به فرمان رهبری بدانیم باید شدت مصرف انرژی را  تا سال ۲۰۳۰ حداقل سه برابر کاهش دهیم.

کد خبر 357254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.