آغاز طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال

معاون پیشگیری بهزیستی اصفهان گفت: از اول آبان‌ماه طرح پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان سه تا شش سال در بیش از ۸۰۰ پایگاه استان آغاز شد.

محمدسعید محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: طرح غربالگری بینایی به منظور پیشگیری از تنبلی چشم برای کودکان سه تا شش سال در استان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح از سال ۷۵ شروع شده و هر ساله اجرا می‌شود، افزود: شروع طرح غربالگری بینایی از اول آبان‌ماه بوده است و تا پایان سال در تمام پایگاه‌ها ادامه دارد.

محمدی در خصوص تعداد معاینه‌شدگان این طرح در سال گذشته گفت: سال ۹۶ حدود ۱۸۰ هزار کودک در استان معاینه چشم شدند که از این تعداد حدود هفت هزار و ۵۰۰ مورد مشکوک تشخیص داده شد.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه سال گذشته با مداخله بهنگام از اختلالات چشمی ۳۵۰۰ کودک جلوگیری شد، تصریح کرد: این طرح در سه سطح انجام می‌شود که سطح اول همان غربالگری است که از طریق E-chart یا توسط دستگاه انجام می‌شود؛ هزینه آن حدود ۲۵۰۰ تومان است و در مناطق محروم و خانواده‌های بی‌بضاعت رایگان انجام می‌شود.

محمدی در خصوص مراحل بعدی ارجاع کودکان گفت: بعد از مرحله غربالگری کودکان مشکوک به اپتومتریست‌ها ارجاع داده می‌شوند و پس از این مرحله در صورت تشخیص اپتومتر ارجاع به متخصص چشم‌پزشکی انجام می‌شود.

وی تعداد کل پایگاه‌های شرکت‌کننده در این طرح را ۸۰۰ پایگاه دانست و افزود: حدود ۱۷۰ پایگاه ثابت در استان و ۷۰۰ پایگاه غیرثابت در این طرح خدمات موردنظر را به جامعه هدف ارائه می‌دهند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان با تأکید بر اینکه این غربالگری در همه مجتمع‌های بهزیستی و مهدهای کودک انجام می‌شود، اظهار کرد: در مناطق محروم و دورافتاده اگر پایگاهی وجود نداشته باشد تیم‌های سیار به این مناطق سرکشی می‌کنند.

 

کد خبر 357247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.