نقش کلیدی صنایع کوچک و متوسط در فرایند توسعه اقتصادی

لنجان-توسعه صنایع کوچک ومتوسط آن هم باتوجه به مزایای بسیار زیادی که دارند،می‌توانند رمزتوسعه اقتصادی شهرستان لنجان در دهه اینده باشدچراکه صنایع کوچک و متوسط، محرک اصلی اشتغال و رشد اقتصادی هستند وبا راه‌اندازی و توقویت هر واحد تولیدی کوچک یا متوسط می‌توان با کوچکترین ایده‌ای، به دنبال کارآفرینی بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، به رغم همه محدودیت هایی که امروز کشور به دلیل تحریم ها با آن مواجه است، ایران اسلامی دارای ظرفیت های فراوانی است که با تنظیم ساز و کارهای لازم نه تنها می توان با تحریم ها مقابله کرد بلکه جریان‌ تولید و زمینه ایجاد اشتغال را پیش از پیش مهیا ساخت. بنگاه‌های کوچک و متوسط در بیشتر کشورهای جهان مهم‌ترین برنامه اجرایی برای دستیابی به توزیع عادلانه درآمد و ثروت، ایجاد اشتغال، افزایش بهره‌وری، رشد اقتصادی و کارآمدترین شیوه کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی تلقی می‌شوند از این رو توسعه صنایع کوچک و متوسط آن هم با توجه به مزایای بسیار زیادی که دارند، می‌توانند رمز توسعه اقتصادی شهرستان لنجان در دهه اینده باشد چراکه صنایع کوچک و متوسط، محرک اصلی اشتغال و رشد اقتصادی هستند و با راه‌اندازی و توقویت هر واحد تولیدی کوچک یا متوسط می‌توان با کوچکترین ایده‌ای، به دنبال کارآفرینی بود.

تقی موذنی با اشاره به اهمیت فعالیت شهرک های صنعتی اظهار کرد: شاید قرار دادن زمین مناسب و زیرساخت های لازم در شهرک‌های صنعتی بهترین و ایده‌ال‌ترین راه برای کمک به سرمایه‌گذاران در تحقق اهداف برنامه‌های آنها باشد.

وی افزود: همواره صنعتگران به عنوان یکی از اهرم‌های تولید کننده مورد توجه قرار داشته اند اما باید توجه داشت توسعه صنعتی در بخش تولید بدون تامین زیرساخت های مورد نیاز صنایع و صنعتگران مقدور نخواهد بود و بر همین اساس برای رفع چالش های موجود در ناحیه صنعتی باغبهادران نیازمند عزم ویژه و حمایت همه جانبه مسئولان و همه بخش های تاثیر گذار هستیم.

توجه به جایگاه صنعت، صنعتگران و شهرک‌های صنعتی باید ویژه باشد

این تولید کننده لنجانی با بیان اینکه یکی از جایگاه‌های مهمی که صنعتگران در آن به خوبی می‌توانند فعالیت‌های خود را ادامه دهند شهرک صنعتی است، تصریح کرد: امروزه توجه به جایگاه صنعت، صنعتگران و شهرک‌های صنعتی باید ویژه باشد و برهمین اساس طی سالیان گذشته نشست‌های متعددی در خصوص رفع مشکلات صنعتگران و واحدهای تولیدی فعال در ناحیه صنعتی باغبهادران برگزار شده اما متاسفانه مشکلات این ناحیه صنعتی همچنان پابرجا باقی مانده است.

وی عنوان کرد: واحدهای تولیدی فعال در ناحیه صنعتی باغبهادران در طول سالیان اخیر با وجود مشکلات و فراز و نشیب‌های پیش‌رو بسیار موفق عمل کرده‌اند و همچنان چشم به راه توجه مسئولان برای رفع مشکلات آنها هستند چراکه سرمایه‌گذارانی که در این منطقه فعالیت می‌کنند در واقع با مال و جان خود جهاد کرده اند و نیازمند حمایت هستند.

موذنی خاطرنشان کرد: بارزترین دغدغه فعالان اقتصادی ناحیه صنعتی باغبهادران نبود زیرساخت های لازم و مناسب در محور اتوبان اصفهان_شهرکرد برای ورود به شهرک است و نباید فراموش کرد صاحبان صنایع در این منطقه با تلاش و سرمایه‌گذاری زیادی مشغول به کار هستند و برهمین اساس باید برای حل مشکلات آنها چاره‌اندیشی شود.

وی با بیان اینکه برخی از معضلات و تنگناها پیشرفت صنعتگران را با مشکل مواجه کرده است، گفت: از دیگر مشکلات ناحیه صنعتی باغبهادران نبود زیرساخت هایی همچون مخابرات، آسفالت معابر، تکمیل گاز رسانی به این ناحیه است و امیدواریم با نگاه ویژه مسئولان به این منطقه تا شاهد رفع مشکلات این شهرک باشیم.

معضلات و تنگناها پیشرفت صنعتگران را با مشکل مواجه کرده است

این تولید کننده لنجانی با بیان اینکه فراهم کردن بسترهای مناسب برای جذب سرمایه در شهرک‌های صنعتی و اشتغالزایی با تمرکز بیشتر بر صنایع کوچک و متوسط از ملزومات رونق کسب‌وکار و توسعه تولید به شمار می آید، تصریح کرد: ناحیه صنعتی باغبهادران دارای ۱۸ شرکت بوده که از این تعداد هشت شرکت در حال فعالیت هستند و بالغ بر ۵۰ اشتغال مستقیم در این شرکت ها ایجاد شده است و اگر همه واحدهای واگذار شده در این شهرک فعال شوند زمینه اشتغال بیش از ۲۰۰ نفر فراهم خواهد شد.

حسین یزدانی تولید کننده لوله در شهرک صنعتی نگین نیز گفت: بنگاه‌های صنعتی و واحدهای تولید محور توسعه اقتصادی کشور هستند و در ایجاد ارزش‌افزوده و اشتغالزایی ایفای نقش می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اهمیت بخش صنعت در تولید و اشتغال کشور و همچنین جایگاه صنایع کوچک و متوسط در افزایش توان مقاومت اقتصاد ملی، در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیاز است به مشکلات و دغدغه های صنعتگران توجه جدی شود.

این تولید کننده لنجانی تصریح کرد: با بهره برداری از در منطقه صنعتی کچوییه صنعتگران فعال در این شهرک در تنگناهای فراوانی قرار گرفتند و در سال‌های اخیر به علت افزایش قیمت مواد اولیه و همچنین عدم حمایت از تولیدکنندگان، فعالان عرصه تولید در شهرک صنعتی نگین انگیزه خود را برای ادامه کار از دست داده اند به گونه ای که حتی واحدهای فعال در این شهرک امروز برای پرداخت حقوق کارگران خود با مشکلات زیادی مواجه هستند.

عشق و علاقه تنها دلیل فعالیت صنعتگران

وی عنوان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی امروز می توان به جرات گفت عشق و علاقه تنها دلیل فعالیت تولید کنندگان و صنعتگران آن هم در وضعیت رکود فعلی بوده و اگر مسئولان به صنعتگران شهرک نگین کمک کنند این شهرک ظرفیت ایجاد شغل برای پنج هزار نفر را خواهد داشت.

یزدانی ادامه داد: اجرای طرح رونق اقتصادی می‌تواند قسمتی از مشکلات واحدهای صنعتی شهرک نگین را برطرف کند، اما نباید فراموش کرد مسایلی همچون مالیات، بیمه‌ و ساختار پرداخت تسهیلات در سیستم بانکی برای صنعتگران مشکلاتی را به همراه دارد و امیدواریم تدابیر لازم در این خصوص اتخاذ شود تا مشکلات تولیدکنندگان برطرف گردد.

وی اضافه کرد: طی مدت گذشته پیگیری‌های متعددی برای رفع مشکلات و چالش های شهرک صنعتی نگین انجام گرفته و البته تدابیری نیز از سوی نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس و همچنین فرماندار شهرستان لنجان اتخاذ شده است.

این تولید کننده لنجانی نبود زیرساخت هایی همچون تلفن را یکی از مشکلات شهرک دانست و گفت: قول ها و وعده های متعددی برای اجرای طرح اتصال فیبرنوری شهرک صنعتی نگین داده شده اما متاسفانه این طرح اجرایی نشده و با توجه به نیاز صنایع فعال به خطوط تلفن ثابت امیدواریم این طرح هرچه زودتر اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: آسفالت معابر شهرک‌ و همچنین مسئله آبرسانی به این شهرک از دیگر مسایلی است که سال‌ها در حال پیگیری بوده، اما تاکنون محقق نشده و باید گفت آسفالت نبودن معابر باعث شده در فصل بهار و تابستان گرد و خاک چالش ساز شود و در پائیز و زمستان نیز معابر به باتلاق تبدیل شوند.

کد خبر 357219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.