رشد قیمت آجیل متأثر از افزایش صادرات و کاهش عرضه است

رییس اتحادیه خوارو بار و آجیل فروشان با بیان این که در حال حاضر اولویت دولت تأمین ارز مورد نیاز کشور است، افزود: بنابراین برخی از اقلام آجیل و خشکبار به خارج از کشور صادر می‌شود که همین موضوع باعث گران‌تر شدن قیمت این اقلام در بازار داخلی شده است.

سید مصطفی بحق در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به این که انجیر، بادام محب، کشمش و برخی دیگر از اقلام خشکبار در حال حاضر به ژاپن و سایر کشورها صادر می‌شود، اظهار کرد: با درآمد ارزی حاصل از صادرات این اقلام، دولت می‌تواند اقلام ضروری‌تر را به کشور وارد کند البته صادرات باعث حمایت از تولیدکننده داخلی نیز می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه هزینه تمام شده برخی از اقلام آجیل و خشکبار برای کشاورز بیش از درآمدی است که او از فروش این اقلام در بازار داخلی کسب می‌کند بنابراین کشاورزان نیز تمایل بیشتری به صادرات دارند.

رییس اتحادیه خواروبار و آجیل‌فروشان درباره افزایش قیمت پسته، گفت: در سال زراعی گذشته، سرمازدگی باعث از بین رفتن بخش زیادی از محصولات کشور شد، اکنون نیز فقط ۲۰ درصد از این محصولات در بازار عرضه شده است بنابراین طبیعی است که در نتیجه عرضه کم، قیمت‌ها افزایش یابد.

بحق با بیان اینکه در سال‌های اخیر با بالا رفتن میزان مصرف گردو در کشور، نیاز مردم از طریق واردات تأمین می‌شد، اظهار کرد: با افزایش نرخ دلار، واردات گردو برای تجار صرفه اقتصادی ندارد همچنین گردوی تولید داخل پاسخگوی نیاز مردم نیست و قیمت این محصول به دلیل عرضه کم و تقاضای بالا، افزایش یافته است.

 وی با تأکید بر اینکه به‌رغم افزایش قیمت خشکبار، درآمد حاصل از فروش مغازه‌داران به کمتر از یک‌دهم مقدار قبلی خود رسیده، گفت: در حال حاضر با کاهش قدرت خرید مردم، فروش مغازه‌داران نیز کاهش یافته و این افزایش قیمت اقلام هیچ تأثیر مثبتی بر درآمد خشکبارفروشان نداشته است.

رییس اتحادیه خواروبار و آجیل‌فروشان با اشاره به رکود بازار، افزود: در یکی دو ماه گذشته شاهد هجوم مردم به فروشگاه‌های زنجیره‌ای بودیم به طوری که هرشخص بیش از نیاز خود اجناس را خریداری و انبار می‌کرد بنابراین اکنون که قفسه‌های فروشگاه‌ها از محصولات مورد نیاز مردم پرشده، مردم دیگر نیازی به خرید ندارند و همین امر باعث رکود بازار به‌ویژه خواروبار شده است.

کد خبر 357209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.