وعده جاری شدن زاینده‌رود در پاییز امسال محقق می‌شود؟!

در حالی که آب ذخیره پشت سد زاینده‌رود ۱۳۰ میلیون مترمکعب است و مسئولان استانی نگران تأمین آب شرب مردم اصفهان در زمستان امسال هستند، آیا وزیر نیرو جاری شدن زاینده‌رود در نیمه دوم آبان‌ماه امسال را وعده می دهد؟!

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا اردکانیان، وزیر نیرو، روز یکشنبه هفته گذشته (۲۹ مهرماه) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سؤال حسن کامران نماینده مردم اصفهان مبنی بر اینکه چرا حقابه کشاورزان شرق اصفهان به غارت رفته و چرا در سال جاری حقابه کشاورزان شرق اصفهان در رودخانه زاینده‌رود جاری نمی‌شود؟، از تلاش وزارت نیرو برای حل مشکل حقابهها در سطح ملی خبر داد و اظهار کرد: در خصوص حقابهها در سالهای اخیر فعالیت گسترده و فشرده‌ای در وزارت نیرو آغاز شده و برای تعیین تکلیف حقابه‌ها قوانین، اسناد تاریخی، قانون اصلاحات ارضی و برنامههای توسعه، تغییرات طبیعی و انسانی مد نظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به  تغییر سیاست‌گذاری دقیق برای مصارف آب در حوضه‌های آبریز به‌واسطه طرح‌های توسعه و سرمایه دولت در طرح‌های تأمین آب، در دستگاه‌های قانون‌گذاری، شورای‌عالی آب و دستگاه‌های اجرایی، اضافه کرد: مسئله حقابه‌ها در سطح کشوری مطرح است، چند صد شهر ما با چند ده میلیون جمعیت تحت تأثیر طرح‌های بین حوضه‌ای، انتقال‌ها و موضوع حقابه‌ها و سهم آبه‌ها هستند و تصمیم‌گیری در این قضیه پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد که نیازمند کار دقیق است.

اردکانیان اعلام کرد: جلسه ۱۲ آبان‌ماه در شورای هماهنگی حوضه زاینده‌رود تشکیل خواهد شد اما انتظار ما هم این است همانگونه که در سال‌های گذشته به غیر از سال پیش که به دلیل خشکی مفرط امکان فراهم کردن آب نبود و تا حدودی استاندار با مشارکتی که داشت صنایع عظیم و پر آب بر اصفهان مبالغی را تدارک دید تا بخشی از فشار وارده بر کشاورزان را تأمین کند که در ازای تأمین آب پایدار این کار انجام شد.

وی اعلام اینکه کاهش بارش‌ها در سال‌های اخیر به‌خصوص در سال گذشته سبب محدود شدن بخش‌های مختلف شد و سهم آب صنعت هم کاهش یافت اما با استفاده از پساب‌ها، آب مورد نیاز صنعت تأمین شد، یادآور شد: در سال‌های ۹۳ تا ۹۵ آب مورد نیاز کشاورزان فراهم بود اما در سال ۹۶ چنین امکانی وجود نداشت ولی در سال ۹۷ شرایط بهتری برای تأمین آب کشاورزی برای کشت پاییزه فراهم می‌شود. 

وی از تلاش وزارت نیرو برای حل مشکل حقابه‌ها در سطح ملی خبر داد و گفت: هرگونه تصمیم‌گیری پراکنده با توجه به حاکمیت ملی؛ تبعات ملی، اقتصادی و امنیتی دارد.

وزیر نیرو ابراز امیدواری کرد برای سال جاری با شرایط بهتری که توسط سازمان هواشناسی پیش‌بینی شده است در وضعیتی قرار بگیریم که بتوانیم برای کشت پاییزه دوم آب تأمین کنیم و حقابه‌ها را به نتیجه برسانیم.

اردکانیان بیان کرد: در نشست ۱۲ آبان شورای هماهنگی حوضه زاینده‌رود برنامه‌های وزارت نیرو برای تأمین حقابه کشاورزان بحث خواهیم کرد و نتایج اطلاع‌رسانی می‌شود.

در پی این اظهارات، حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه سوم آبان‌ماه سال جاری در نشستی خبری اعلام کرد: وزیر نیرو قول داده است که حقابه کشاورزان را در اختیار آنها قرار دهد و آب پاییزه دوم در همین ماه در زاینده‌رود جاری می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه در شهر سامان( چهارمحال و بختیاری) وضعیت آب خوب است اما کسی نیست که جلوی آب‌های برداشتی خلاف قانون را بگیرد، گفت: وزیر نیرو باید محاکمه شود و در رابطه با حقابه کشاورزان پاسخگو باشد.

در همین ارتباط مسئول روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن اظهار بی‌اطلاعی در خصوص اینکه وزیر نیرو قول داده که آب در آبان‌ماه امسال به زاینده‌رود می‌رسد، اظهار کرد: با توجه به شرایط نامناسب فعلی آب ، جاری شدن زاینده‌رود در حال حاضر ممکن نیست.

شفایی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای به طور دائم در حال رصد حجم کل آب سد زاینده‌رود است، حجم کل آب ذخیره سد زاینده‌رود ۱۳۰ میلیون مترمکعب است، در چنین شرایطی نگران تأمین آب شرب و بهداشت مردم حتی برای زمستان هستیم و این نگرانی‌ها را همواره اطلاع‌رسانی و اعلام می‌کنیم. 

کد خبر 357203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.